Köpa jacka skinn/textil?

spatel

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2001 Yamaha S-motard
Hur är det med jackor nu då?

Skinnjackorna har inte skydd va, men det har textil? Textil jackorna står
det ofta under rubriken "ce-skydd" mm.

Vad e det för skydd? Armbåge axlar, men inte ryggskydd?

Sen snackar alla att det är så billigt att ta från tyskland. Men det verkar inte stämma direkt, kanske när man ska köpa ställ, men jackorna skiljer sig inte i pris jättemycket.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Skinnjackorna har som regel hårda skydd de med, och skinnet är förstås bättre vid krasch.
Priserna tycker jag skiljer rätt mycket till tysklands fördel om man kollar på rea-produkterna fram för allt.
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
CE-skydd är ju bara bull, känns som vad fan som helst passerar som CE-godkänt. och köp för i jösse namn separat ryggskydd, skumgummiplattan som "ingår" i endel jackor är ju bara skrattretande och sitter ändå inte på plats när du kraschar som ett ordentligt ryggskydd med njurbälte.
 

spatel

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2001 Yamaha S-motard
ok. Vad för typ av skydd är det då? Material? Sitter alltså inbyggda förstäkningar i armbågar/axlar?

Är det ryggskydd i jackorna?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Brukar inte finnas ryggskydd i jackorna, finns det något så brukar det vara skumgummi som de kallar ryggskydd. Som rekommenderas ovan så är det nog bäst med separat ryggskydd. De andra skydden brukar vara någon slags hårdplast typ. Åk till en butik och känn på lite jackor så får du se.
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
ok. Vad för typ av skydd är det då? Material? Sitter alltså inbyggda förstäkningar i armbågar/axlar?

Är det ryggskydd i jackorna?

nu är inte jag en expert hära, men kan rapa upp vad försäljare snackar...

du kan få MC-kläder med CE-godkända skydd på Lidl för faen. Skinn är i dagsläget säkrare än textil för att A) styvare material så skydden hålls på plats ordentligt och B) du kan glida mer asfalt i skinn (innan det går sönder vilket förstås leder till att skydden definitivt inte längre är på plats plus skrapsår) och C) större chans att just glida och inte rulla om du kraschar. att glida är att föredra :näsblod

skydden sitter på armbåge, axlar och knän och i vissa fall också höft. Ställ i textil har i regel mjuka skydd medan skinnställ har hårda. mest för att hårda skydd är bättre när det går undan och inte hugger asfalt när du klotar så att du börjar rulla => :näsblod men rukka lär ska ha ganska schyssta skydd...

endel jackor har ryggskydd inkluderat vilket endast är bull. i många fall är det bara en fånig skumgummiplatta liksom, plus att den aldrig i livet sitter på plats bättre än nåt du strappar på dej. bäst är antagligen en safety vest typ dainese.

aight. Hade tänkt en jacka för lite softare street-körning, när man ska iväg kortare snabbisar. Visst, ryggskydd blir ju separat såklart. Vill bara luska lite i jackor av denna typ (nån norsk sida som lyckades komma upp i google):

http://www.monsterbike.no/module_ehandel/index.php?level=2&xid=92148

Kan det vara nåt att ha?

kan det mycket väl vara. du får luska på. rukka är som sagt big fish på textilställsmarknaden men de kostar också satan. själv kör jag halvarsson som textil och det är helt OK, men har inte kraschat med stället än...
 
Last edited:

spatel

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2001 Yamaha S-motard
nu är inte jag en expert hära, men kan rapa upp vad försäljare snackar...

du kan få MC-kläder med CE-godkända skydd på Lidl för faen. Skinn är i dagsläget säkrare än textil för att A) styvare material så skydden hålls på plats ordentligt och B) du kan glida mer asfalt i skinn (innan det går sönder vilket förstås leder till att skydden definitivt inte längre är på plats plus skrapsår) och C) större chans att just glida och inte rulla om du kraschar. att glida är att föredra :näsblod

skydden sitter på armbåge, axlar och knän och i vissa fall också höft. Ställ i textil har i regel mjuka skydd medan skinnställ har hårda. mest för att hårda skydd är bättre när det går undan och inte hugger asfalt när du klotar så att du börjar rulla => :näsblod men rukka lär ska ha ganska schyssta skydd...

endel jackor har ryggskydd inkluderat vilket endast är bull. i många fall är det bara en fånig skumgummiplatta liksom, plus att den aldrig i livet sitter på plats bättre än nåt du strappar på dej. bäst är antagligen en safety vest typ dainese.



kan det mycket väl vara. du får luska på. rukka är som sagt big fish på textilställsmarknaden men de kostar också satan. själv kör jag halvarsson som textil och det är helt OK, men har inte kraschat med stället än...


Tackar för bra info. Det är ju det där med högre farter, hög friktion leder till rotation, vilket inte alls är bra. Dock letar jag inte efter ett ställ för höga farter. Snackar jacka, men principen är kanske den samma, det där med mjuka skydd textil, resp hårda skydd skinn?

Sen delat är väl inte så bra egentligen. Finns ju fästen där man kan pussla ihop jacka med byxor, men hur hållbart är det på en skala??
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Tackar för bra info. Det är ju det där med högre farter, hög friktion leder till rotation, vilket inte alls är bra. Dock letar jag inte efter ett ställ för höga farter. Snackar jacka, men principen är kanske den samma, det där med mjuka skydd textil, resp hårda skydd skinn?

Sen delat är väl inte så bra egentligen. Finns ju fästen där man kan pussla ihop jacka med byxor, men hur hållbart är det på en skala??

det verkar baske mej förhålla sej så, att skinnställstillverkarna envisas med hårda skydd och textilställsfabrikatörerna med mjuka (nåt plast/gummitjafs) i alla fall genomgående när jag har varit på jakt.

för min del säger jag såhär: om skinn köp helställ. för det första så är det klart att ett helt stycke läder håller ihop bättre än två stycken med dragkedja emellan, plus att själva skarven ger mera rullrisk. för det andra så har jag inte änvänt jackan separat en enda gång ändå, men det beror iofs på att dainesejackorna slutar strax söder om bröstvårtorna...

själv brukar jag bara ha textiljackan på när det bara är inom stan. vilket iofs inte heller är att rekommendera förstås för det är ju alltid på lättklädda turen ner till korvmojen som man kraschar på.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Finns textilkläder med samma eller bättre slitstyrka än skinn. Tyvärr så har man fortfarande problem med att skydden glider så det är bara att väga för/nackdelar.

Själv så ser jag rullrisken som den lilla delen att oroa mig för, tycker andra fordon, stoplar, stängsel, sten etc etc är värre....
 
Last edited:

spatel

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2001 Yamaha S-motard
det verkar baske mej förhålla sej så, att skinnställstillverkarna envisas med hårda skydd och textilställsfabrikatörerna med mjuka (nåt plast/gummitjafs) i alla fall genomgående när jag har varit på jakt.

för min del säger jag såhär: om skinn köp helställ. för det första så är det klart att ett helt stycke läder håller ihop bättre än två stycken med dragkedja emellan, plus att själva skarven ger mera rullrisk. för det andra så har jag inte änvänt jackan separat en enda gång ändå, men det beror iofs på att dainesejackorna slutar strax söder om bröstvårtorna...

själv brukar jag bara ha textiljackan på när det bara är inom stan. vilket iofs inte heller är att rekommendera förstås för det är ju alltid på lättklädda turen ner till korvmojen som man kraschar på.

Precis. Det är ju det som är problemet. Böggrejen, jackan slutar fan vid naveln. Här kanske textiljackorna är lite bättre på längden så att säga?
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
lite synpunkter från mig me då.

jag vurpade med arlene ness skinnbrallor och upptill alrenes textil jacka. kanade ca 80 meter på lätt blöt asfalt..

brallorna var hela överallt men skrapade, med lite svart cream hade man nog kunnat dölja skrapmärkena på brallorna.

Tetiljackan var hål runt armbåge och axel och skrapad över ryggen. Jag vurpade i runt 90 km/h. De tycker jag är godkännt.

Jag blödde lite fårn armbågen de var allt. men de var inte hål rätt igenom på tyget. Däremot så gör ju minsta grus i backen rätt ont även om de inte är hål då tyg/textil inte skyddar något i den bemärkelsen. Skin dämpar ju mer.

Vad gäller helställsfrågan har jag de me:) Men jag har åkt nångång i början på gata me de för å få de å forma sig lite men de är ett jävla meck att åka med på gatan. Ska du stanna å spela minigolf eller äta pizza får du ju ta av de helt eller släpa runt på de hängandes. Och i dom farterna som man bör ha för å överleva en vurpa på gatan så så håller nog ett delat märkesställ ihop utan problem. Oftast är de ju inte kan risken som är störts på gata utan de plötsliga stoppen... På bana kör jag dock alltid helställ. DÅ man beviserligen kan glida ganska friskt där.

Är i tyskland nu å kikat runt lite på billiga mc kläder då jag skulle behöva kompletera upp lite. Lite mer noname märken är billigare här ( i de affärer ja kikat louise). Men en shoie hjälm kostar 4900 hemma tror jag xr1000 och den ligger på 479E här nere så de är vilket som. Kanske finns billigare på nätet.

Däremot så kika på ebay... åker du på tull å moms så blir de inte så jätte mö billigare men slipper du de så är de halva priset.
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Jag tror att Halvarsson/Jofama har lite stadigare skydd i sina textilställ...

Själv har jag ett textilställ med Bering jacka och Halvarsson byxor, och ett skinnställ med Arlen ness jacka och Jofama skinn/textilbyxor, som jag dock inte provat än, men Beringjackan köpte jag på rea för nästan inget, och den är som ny efter säkert 6000 mil:)

En grej med textil som du ska tänka på är att om de passar bra med fodret i, så passar de INTE utan fodret!!! Jag körde med textil på autobahn, och jag kände hur skydde satt och fladdrade en bit bakom armarna...:gnissla
Efter det köpte jag en Dainese hel skyddsväst:tummenupp

Och en grej om helställ, en jobbarkompis köpte ett helställ, och körde i regn när det var helt nytt... Det krympte, så han fick inte av det själv:huvet

Och ska du bara glida runt lite i fint väder finns det väl ingen orsak att inte köpa skinn? Mycket snyggare och goare, fast lite varmt i strålande sol kanske....

Och det finns en dragkedja i midjan på nästan allt i skinn och mycket i textil, och andra halvan av dragkedjan sitter normalt ihop med den, så du kan gå till vilken skräddare/mamma som helst och få den isydd i den halvan som inte passar... Så fick jag göra med Arlen ness/Jofamastället

Och sen är det stor skillnad på skinn och skinn med!!

Enligt min pappa som varit knutte sen urtiden och hållt på en del med skinn funkar koskinn dåligt, medan getskinn, speciellt getnappa är riktigt bra! Sen finns det ju känguru, men det är väl inget man köper för att glida lite i:va

Men känns skinnet mjukt, är det oftast bra, känns det som plåt är det det inte... Men nästan allt skinn går att hålla fint med bra smörja och skötsel!
 
Last edited:

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Glöm inte att ha ordentliga hoj-dojor när du åker, ser framför mig hur en gympa doja ser ut efter en markstyrning då foten slipats mellan hoj och asfalt i 90knyck!!!.....fy fan.:kryckor
 

spatel

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2001 Yamaha S-motard
ok gubbar, bra postat.:tummenupp

Sammanfattningsvis då:

Textiljackorna bör man nog välja en dyrare variant för att få bra
jacka med hög säkerhet. Se till att skydden är hårda, ingen skumgummi skit. Materialet bör vara cordura/kevlar, vilket inte trasas sönder vid crash.:näsblod

ex. stadig textiljacka:

http://www.hideout-leather.co.uk/fo...cle_jackets/jacket_textile_rukka_armax_black/

Undra om inte det blir en läder för mig ändå, får ju en fin för ca 3-4k, och bra säkerhet på köpet.:gnissla
 

spatel

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2001 Yamaha S-motard
schnygg, smidigt att ha under en jacka med dåliga skydd.
 
Last edited:

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
Jag krasch-testade min Arlen Ness tygjacka i höstas. Den var bra, körde på 70 väg när jag kraschade. Tyget fick lite revor på högerarmen, annars såg den fin ut. Ont i axeln var allt som hände (landade på den). Självklart körde jag i jeans och vanliga skor (skulle ju bara till skolan) :/ och det gör jag aldrig om. Jag hade äcklig tur, foten kom i kläm mellan bågen och asfalten, men det enda som hände var ett skrapsår på ovansidan på foten. De enda kläder som var hela var mina kalsonger och vänstra strumpa, alla andra gick åt helsike.

Jag rekommenderar såklart också skinnställ, och delat är enklast att ha när man kör gata, och som någon sa tidigare, har man bara spännt ihop skinnbyxorna med skinnjackan med dragkedjan som det är tänkt skyddar det nog i stort sätt som ett helställ. (visst, man får kanske blåmärken över magen om man "slår sig" på dragkedjan, men det är de lilla skadorna i så fall).

Hädanefter kommer jag enbart att köra i full mundering, helst skinnstället, men vid kortare sträckor (där olycker verkar hända...) kan jag möjlitvis tänka mig ett riktigt bra textilställ, och övrigt utrustning som ryggskydd, stövlar osv såklart.

Köp kläder från välkända märken, som sitter så tajt man kan stå ut med och där skydden sitter på rätt ställen och är ganska hårda. Använd sedan dessa varje gång man ska ut och köra och kör med hjärnan, så har man gjort så gott man kan för att vara förberedd.
Ha det!
/SE
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Även om folk säger att det finns textilkläder som är lika "säkra/tåliga" som skinn osv, så skulle jag alla gånger hellre vurpa i skinnjacka/ställ, skinn ÄR tjockare och mer tåligt och sitter bättre..

Om du ska köra med skinnjacka tror jag du ska skippa dom som "tillhör" ett delbart skinnställ, dom är gjorda för att sitta ihop me brallorna, och är för korta i midjan.. Dock finns det jackor som känns gjorda för att ha med tex jeans, exempelvis ICON´s skinnjackor.. Dom är både snygga och tillräckligt långa, med rejäla skydd.. Men kör alltid ett riktigt separat ryggskydd..

/Robban
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top