Köpa Kåphoj

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Nu verkar det som om försäkringsboalget löser in min krashade bandit så jag tänkte det kunde var kul att testa kåphoj ett tag. de krav jag har är att mina 185 cm ska få plats på ett relativt bekvämt sätt alltså inte för extrem körställning. Den ska gå att köra 40 mil i sträck med utan att dö av smärta. Ju nyare ju bättre och gärna 750 eller större.

Jag har ca 35 k att röra mig med. De hojar jag kikat på är Gsx-r 750 97-98, Fireblade 97-98, Zx9r 97-98 och eventuellt vtr 1000 -97 och zx6r ca 98.

Vad har ni för erfarenheter av dessa? är inte ute efter någon banräcer utan snarare en rolig hoj som duger både på liten krokig väg och till långpendling. Sen när de börjar bli såhär gammla så börjar ju kvaliteten bli viktigare. Tar tacksamt emot alla era åsikter och tankar. Sen är det ju en fördel om man inte blir ruinerad när man ska försäkra skiten heller :gnissla ..

Den som jag är mest sugen på för tillfället är Firebladen. Men känner jag mig själv rätt så kommer jag hinna ändra mig ca 10 ggr innan det är dags att handla.

Och snälla inga kommentar om att man måste köra R1:a eller att jag ska köpa din hoj..

Tack på förhand
Simon

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
På zx9r skall det skilja som natt och dag mellan <97 och 98>.
Har bara kört nyare modellen och den funkar prima till allt det du skriver.
Åkte till gotland på lelleträffen, blev 200mil. Satt som gjutet och jag är lika lång som dej. Självklart får man stanna och vila ibland men så är det ju på alla hojjar.

Duger också alldeles utmärkt att svänga med och nåt drag kommer du inte att sakna, det finns där. Skall även vara en av dom bekvämare sporthojjarna.

Jag rekommenderar zx9r -98, eller nyare.

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Jag är beredd att hålla med ovanstående talare. ZX9'an är "bekväm" och pålitlig. Fast kolla att toppackningen är tät. De brukar ge sig...

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
Har själv en Firestorm och den är helt ok körställning på. Försäkringsmässigt ligger den ganska mycket bättre till än dom andra hojarna. Det är säkert kanon hojar allihop men ljudet på en Vtr är underbart. Lycka till med valet.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
edit: kan själv.. men gärna fler synpunkter

Om valet står mellan VTR och fireblade då? Erfarenheter av de olika modellerna? Standard fel?

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag stod och valde mellan en ZX9:a och en Fireblade och valde Kawasakin. Mycket bekvämare, mycket snyggare, mycket grönare. :rolleyes:

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
Tveksamt om du får en ninja 900 -98 eller nyare för 35 men det är klart ibland har man ju tur. men innan 98 så väger ninjan för mycket så visst 98 eller nyare är det nog som gäller

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Hoj
1985 Honda NS400R
Jag har en gixxer -98 o har aldrig varit med om en mer obekväm (men rolig) hoj...och jag e bara 170 cm, jag får ont i ryggen bara jag plockar fram nycklarna till racern, men jag har ju passerat 30 år å andra sidan...

ElFranco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2006
Hoj
Honda CBR Fireblade
Köpte mig en Fireblade i våras nu efter ha haft en VFR... Är hur nöjd som helst ensålänge, står du mellan VTRen o Bladen så får du väl fundera ut om de är en radfyra lr inte du ska ha :confused:

Funkar bra längre sträckor med tycker jag allt, men räcker verkligen dina pengar?? en långmilare då kanske

Anthony00

Medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
MT 07 2018, Husqvarna 701 2017
Var du nöjd med ersättningen för din bandit? Hur mycket fick (får) du jämfört med begagnade på tex blocket med samma ålder och skick?

Annars skulle jag försöka hitta en VTR :tummenupp

Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Simp skrev:
2270071 Nu verkar det som om försäkringsboalget löser in min krashade bandit så jag tänkte det kunde var kul att testa kåphoj ett tag. de krav jag har är att mina 185 cm ska få plats på ett relativt bekvämt sätt alltså inte för extrem körställning. Den ska gå att köra 40 mil i sträck med utan att dö av smärta. Ju nyare ju bättre och gärna 750 eller större.

Jag har ca 35 k att röra mig med. De hojar jag kikat på är Gsx-r 750 97-98, Fireblade 97-98, Zx9r 97-98 och eventuellt vtr 1000 -97 och zx6r ca 98.

Vad har ni för erfarenheter av dessa? är inte ute efter någon banräcer utan snarare en rolig hoj som duger både på liten krokig väg och till långpendling. Sen när de börjar bli såhär gammla så börjar ju kvaliteten bli viktigare. Tar tacksamt emot alla era åsikter och tankar. Sen är det ju en fördel om man inte blir ruinerad när man ska försäkra skiten heller :gnissla ..

Den som jag är mest sugen på för tillfället är Firebladen. Men känner jag mig själv rätt så kommer jag hinna ändra mig ca 10 ggr innan det är dags att handla.

Och snälla inga kommentar om att man måste köra R1:a eller att jag ska köpa din hoj..

Tack på förhand
Simon

Jag skulle nog välja en blade, med en sån kan du få en väldigt bra försäkring samt det är ju en honda så den håller. Dock så sitter man inte så värst bra med det menar jag att man "ligger" ganska så mkt. Om jag jämför med min gamla zx6r ´95 så satt man betydligt skönare på den men det är dock ganska inviduellt hur man upplever körställningen så lättast är ju att åka o prova en så får du känna själv.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...