Lite ot inlägg
Ha ha, men varför känner jag igen mej?
Lite ot inlägg
Yupp. Insåg snabbt att man nog skall upp med just 8-10k för att få en bra maskin.
Det blir LÖJLIGT dyra kaffekoppar det, om man använder den i ett hushåll.
Säg att man "skriver av" en sån maskin på 5 år. 1 kaffe/dag i fem år=1825 stycken.
DVS 4-5 kronor/kopp, ENBART I MASKINKOSTNAD.
Jag måste börja dricka mer kaffe alltså. Typ 10 koppar/dag
Jag med. Blir grymt gott med...Jag kör fortfarande med mokaexpress i aluminium.
Haha härligt med trådlyft, undrar om Starstriker skrev av sin kaffemaskin efter 5 år..
Jag har mest snålat på sistone och kört "Bellarom Espresso" från Lidl eller billigaste espressokaffe på Willys.Jag med. Blir grymt gott med...
Jaså, skillnaden är så markant?Har testat en Bialetti Venus i rostfritt istället. Det har funkat, men smaken får en lite annorlunda ton.
Jag har mest snålat på sistone och kört "Bellarom Espresso" från Lidl eller billigaste espressokaffe på Willys.
Däremot har aluminiumbryggarna blivit ståendes ett par månader nu på grund av att de dragit på sig någon svart oxidering eller något i vatenbehållaren. Har testat en Bialetti Venus i rostfritt istället. Det har funkat, men smaken får en lite annorlunda ton.
Nae, som sagt var "en lite annorlunda ton". Inte så att det går från gudars nektar till raketbränsle. Bara lite annorlunda.Jaså, skillnaden är så markant?
Jajjemums!Men aluminiumbryggaren är ju snyggare
Och knoppen på locket ska helst vara en liiiten aning lös?Det ska vara så! Helst lite skev och med taskig tätning. Brunsvart i kaffedelen och med trasigt handtag.
Då smakar kaffet bäst.
Man kan (ska?) läsa ditt inlägg som ett skämt, men jag har just gjort erfarenheten att det är helt sant. Bytte häromdagen packning i min Bialetti alubryggare och istället för att fungera ”bättre” kom nu kaffet nästan inte fram! Och jag packar inte kaffet i behållaren. Lite lätt med fingret bara. Och rengör kanten så att det ska bli tätt.Det ska vara så! Helst lite skev och med taskig tätning. Brunsvart i kaffedelen och med trasigt handtag.
Då smakar kaffet bäst.
Man kan (ska?) läsa ditt inlägg som ett skämt, men jag har just gjort erfarenheten att det är helt sant. Bytte häromdagen packning i min Bialetti alubryggare och istället för att fungera ”bättre” kom nu kaffet nästan inte fram! Och jag packar inte kaffet i behållaren. Lite lätt med fingret bara. Och rengör kanten så att det ska bli tätt.
Men med den nya packningen spottar och fräser det – men nästan inget kaffe kommer ur. Alltså mer ånga än förut, men mindre kaffe. Vad har hänt och vad ska jag göra?
Det måste vara läckage vid den nya packningen, så det inte blir tillräckligt med tryck på kaffet. Lägg tillbaka den gamla!!
Använder en 70-talare som tjänstgjort dagligen på Statens Järnvägar (på den gamla goda tiden, när tågen hade plog istället för att ställas in vid snöfall - då även med värmeplatta i förarhytten) och den är inte att leka med. Samma gamla packning och man får ta i tills det svartnar för ögonen för att det ska bli tätt. Sen lämnar jag köket när trycket byggs upp för den är bara en dålig dag ifrån att explodera.
Men kaffet smakar bra.
Men är det verkligen logiskt? Det pyser inte vid packningen. Däremot kommer det alltså mer ånga än någonsin ur pipen. Trycket i kokaren är alltså inte tillräckligt stort för att trycka upp vattnet genom kaffet. Så vad är fel?Det måste vara läckage vid den nya packningen, så det inte blir tillräckligt med tryck på kaffet.
Men är det verkligen logiskt? Det pyser inte vid packningen. Däremot kommer det alltså mer ånga än någonsin ur pipen. Trycket i kokaren är alltså inte tillräckligt stort för att trycka upp vattnet genom kaffet. Så vad är fel?
Kärvar övertrycksventilen? Borde iofs märkas tydligt, men värt att kolla.
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|