Köpa Kawasaki Ninja 300r?

Benny busee

Nu har jag knäskrapat.
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Yamaha r6 2000
Vad tror ni om att åka på en sådan?
Jag har inte åkt på 5år och hade en r6a sist som jag var mycket nöjd med.
Tanken är att ha en hoj att åka året runt med och även någon bandag.
Först tänkte jag er6n, nu funderar jag på en Ninja 300 i stället.
Har haft Aprilia rs250 och Suzuki rgv 250 som även dom var okej..
Motard har jag haft men det var inte riktigt min grej.

Vad tror ni trötnar man jätte snabbt eller är den ok? Jag är typ 165 och väger ca 65kg..
Jag har ju 4 barn och jobbar så det blir ju inte så jätte ofta som jag kommer komma ut och åka någon längre sträcka och då kanske denna duger..
Någon som testat?
Även om man åker och testar en på firma, så kommer troligen jag tycka den är kul men man kanske vänjer så fort så den blir tråkig...

Vad tror ni?
55ooo för en helt ny och 400kr i helförsäkring är ju rätt billigt..

sportbike

Guest
Rent spontant så har du ju både längd och vikt till 300:ans fördel.
Jag tror definitivt den duger både att svänga och åka till fiket med.

Förmodligen skulle fler ha den här typen av hoj om inte kubikfixeringen hade slagit klorna i kollektivet.
Jag skulle i alla fall inte skämmas att åka på en.

Gört!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tycker du inte ska jämföra 250cc tvåtaktare med en 300cc fyrtaktare.

Men den funktionerar säkert bra om man är ute efter att glassa i solen soliga dagar :)

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Allt blir tråkigt efter ett tag om man har den inställningen! Har åkt veteran RD350 några år nu, tröttnar inte på det:tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såläge du inte har planer på höghastighetseskapader kan nog 300ninjan vara rolig. Provkör den först, skulle jag nog råda...

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Toppfarten med lite hemlängtan påstås ju vara 180 km/h så en touringfart på 140 km/h borde ju vara genomförbart även om varvet förmodligen ligger högt även i den hastigheten.Men små maskiner tycker ju om att varvas även om ett hysteriskt växlande för att hänga med omgivningen kanske kan bli tröttande i längden beroende på förväntningarna av att åka hoj. :crash

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Både 250 och 300 har vad jag sett fått positiv kritik för sin körkänsla fast det är en hoj som måste varvas rätt ordentligt och man får vara flitig med växlandet så det är väl en fördel om man har en sådan körstil :)

Men.. steget prismässigt är ju inte så långt ifrån en ER6-n (kåplös om du ändå inte tänk piska fram i höga hastigheter långa sträckor). En 2012:a med 0 mil på mätaren hittar man för 65000 eller strax under dvs 10 kkr mer. Den drar ungefär lika mycket soppa, körställning är ungefär densamma, betydligt mera pulver i motorn och jag skulle gissa bättre andrahandsvärde / mera lättsåld vid byte.

Vad jag läst så hänger ER6 med på bana förvånansvärt bra och den är suveränt lättkörd i stadstrafik när det går lite långsammare. Försäkringspremien är mycket förmånlig med märkesförsäkring hos Svedea.

Jag vet att det är 10k fler pengar, men den där risken med att "tröttna" kanske blir mindre? Hade jag varit du så hade jag testat både 300:an och ER6-n. :)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Både 250 och 300 har vad jag sett fått positiv kritik för sin körkänsla fast det är en hoj som måste varvas rätt ordentligt och man får vara flitig med växlandet så det är väl en fördel om man har en sådan körstil :)

Men.. steget prismässigt är ju inte så långt ifrån en ER6-n (kåplös om du ändå inte tänk piska fram i höga hastigheter långa sträckor). En 2012:a med 0 mil på mätaren hittar man för 65000 eller strax under dvs 10 kkr mer. Den drar ungefär lika mycket soppa, körställning är ungefär densamma, betydligt mera pulver i motorn och jag skulle gissa bättre andrahandsvärde / mera lättsåld vid byte.

Vad jag läst så hänger ER6 med på bana förvånansvärt bra och den är suveränt lättkörd i stadstrafik när det går lite långsammare. Försäkringspremien är mycket förmånlig med märkesförsäkring hos Svedea.

Jag vet att det är 10k fler pengar, men den där risken med att "tröttna" kanske blir mindre? Hade jag varit du så hade jag testat både 300:an och ER6-n. :)

Men då sitter man ju där med en jäkla ER-6 sen :-/

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Kawa vs. Honda

Det går att hänga med de stora hojarna med en 250 så en 300 borde ju inte vara sämre? :)

Jag tycker du ska titta på Hondas nya 500-hundror,ännu billigare försäkring,0,3 i förbrukning,drygt 10hästar mer och mer vrid pga.kubiken samt Honda-kvalite´med fem års garanti.Åkte på Knix-kurs med Kawa 250,värsta skitet-åkte hem efter ett pass.

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Satan, är det en 250? Klart man kan ha kul på 250/300 cc. Egentligen borde jag ha en klenare hoj då min är ljusår från vad jag kan nyttja/behärska. Sittställningen på 300 är vä likt den på en er6? Så den kunde även heta ER3-f..

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Bara den kommande värdeminskningen skulle iallafall göra mig nervös...inte den mest lättsålda hojen där ute.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du hade ju en 250, hur var den?

Det var en mycket trevlig och lättkörd hoj som aldrig överraskar eller skräms. Den kroknar runt 120 och toppar 160 i mätarfart.. så sålänge man håller sig borta från raka vägar är det en mycket trevlig hoj. Jag är väldigt sugen på att provköra 300an för att se om den är lika bra eller bättre. Att den tappade orken var var den främsta anledningen att jag började leta annan hoj.

Benny busee

Nu har jag knäskrapat.
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Yamaha r6 2000
Det känns som man sitter lite sportigare på 300an en er6an.
Jag har prov suttit 300an och den känns helt rätt i storlek.
Dom två störta grejerna är ju om man tröttnar fort pga av effekten och sen funderar jag även på som någon skrev om man blir av med hojen sedan utan att behöva ge bort den...
250n jag hade eller båda var ju byggda för att gå på bana + att dom var 2takt, medan 300an verkar vara mer av ett lågbudget bygge.
Jag får åka och testa i veckan:rock, er6an har jag testat och den kändes mycket bra...

Ibland känns det som köp 300 kommer vara rolig att åka på och billig, sen känns det som köp er6an du kommer ångra dej 300 är nybörjar hoj...

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Borde inte en Ninja 300r bli ganska lättsåld med tanken på det nya körkortsreglerna för A2en begangnad 300r för en 18 åring borde vara lockande?

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Jag tycker du ska titta på Hondas nya 500-hundror,ännu billigare försäkring,0,3 i förbrukning,drygt 10hästar mer och mer vrid pga.kubiken samt Honda-kvalite´med fem års garanti.Åkte på Knix-kurs med Kawa 250,värsta skitet-åkte hem efter ett pass.

Jag tänkte bara tipsa om att en garanti gäller oavsett om det är en auktoriserad serviceverkstad eller inte som servar hojen. Kravet är att det skall vara fackmannamässigt utfört, om det sedan är Honda eller någon annan verkstad spelar inte roll.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121204/kia-falls-for-olagliga-garantivillkor

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Jag tänkte bara tipsa om att en garanti gäller oavsett om det är en auktoriserad serviceverkstad eller inte som servar hojen. Kravet är att det skall vara fackmannamässigt utfört, om det sedan är Honda eller någon annan verkstad spelar inte roll.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121204/kia-falls-for-olagliga-garantivillkor

Det stämmer det du säger men ändå inte.En del MC-Firmor har döpt om garanti till t.ex.trygghetsavtal och då kan dom villkora var service ska göras(Så gör t.ex.Bike)
+på vissa hojar krävs uppdateringar med specialinstrument(som är superdyra,typ 100.000) och görs inte dessa så faller garantin. Sedan ,du med Kawa 300,köp inte en hoj som är tröttare än en ER-5(riktig surhink) Provkör ett par timmar och var kritisk.Vill dom inte låna ut köp någon annanstans(önsketänk inte om hur bra den är).

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Det stämmer det du säger men ändå inte.En del MC-Firmor har döpt om garanti till t.ex.trygghetsavtal och då kan dom villkora var service ska göras(Så gör t.ex.Bike)
+på vissa hojar krävs uppdateringar med specialinstrument(som är superdyra,typ 100.000) och görs inte dessa så faller garantin. Sedan ,du med Kawa 300,köp inte en hoj som är tröttare än en ER-5(riktig surhink) Provkör ett par timmar och var kritisk.Vill dom inte låna ut köp någon annanstans(önsketänk inte om hur bra den är).

Självklart finns det vägar omkring den nya lagen, däremot förhindras märket tex. Honda att marknadsföra sin garanti som om den bara gäller enligt deras villkor. Om det är garantin man är ute efter får man helt enkelt kika noggrant var man ska köpa hojen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024