Jag har räknat på det och kom fram till att mest prisvärda alternativet om man tar in ALLA faktorer som jag har så blev det min senast inköpta bil.
Skoda Superb 1.6tdi 2012
Min kriterier var:
Stor och väldigt säker först och främst, 2 ungar kräver båda.
Max 10 000 mil (den hade rullat 10200...)
Max 3 år gammal (Jag köpte den 2015)
Max 120 000:- (Jag gav 108k)
Passagerarairbag som går att stänga av med nyckel
Utrustning som elstolar, dragkrok, xenon, farthållare, ecc, rails mm var grundkraven. En välutrustad bil ville jag ha helt enkelt.
Snål motor med låga servicekostnader fick mig att välja denna motor istället för den större 2.0 men det skiljer inte mycket mellan dessa så ska man dra tungt bör man gå upp till 2.0. Denna får dra 1380 på B tror jag.
Hur jag än räknade på det så återkom jag till Superben hela tiden. Passaten fanns också med på listan men föll bort då priset var detsamma för samma bil fast mycket mindre. Idioti att köpa en Passat om du frågar mig när man får större bil med oftast mer utrustning för samma peng. Samma bil i stort sett.
Nu har denna rullat 17xxx och jag räknar med att behålla den tills ca 25 000mil, då byter jag ut den mot antingen en nyare Superb eller mot min Skoda Kodiaq som jag får i sommar och den leasingen har gått ut ungefär samtidigt som milräknaren slår om till 25k på Superben.
Innan den har rullat så långt så kommer jag behöva göra ett kamremsbyte på den och eventuellt fjädrar och dämpare samt ett batteri. Bromsar bytte jag runt om för drygt 2000 mil sedan, kostade 2000:- för materialet (original Bosch från Tyskland) och tog 3 timmar att byta på gården.
Så en jäkligt vettig bil för pengarna är det alla gånger så titta på den.
Fördelarna som jag tycker den har mot många andra är att de brukar vara välutrustade och man åker riktigt bra i dem. Min har massa funktioner som strålkastare med kurvljus, Isofix till barnstolar, adaptiv farthållare, automatisk fickparkering, parkeringskamera etc och massa sånt som jag aldrig använder. Enda jag verkligen saknar på den är elektrisk baklucka men jag överlever.
Jag har mycket erfarenheter av VAG-bilar i stort då jag har kört dessa i jobbet sedan 15 år tillbaka och det har varit relativt lite problem med dem förutom några måndagsexemplar samt någon udda modell som tex 1,4 gas/bensin som var en katastrof.
Skoda har vunnit mitt förtroende och jag kommer nog fortsätta med dem ett bra tag till tror jag.