Köpa lagerbolag?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ska dra igång ett nytt aktiebolag och jag fick rådet att köpa ett lagerbolag men jag förstod inte riktigt innebörden av det så jag avfärdade det ganska kvickt. Men nu har jag kollat mer på detta och det verkar ju vara smidigt att pynta 2000:- för att någon ska sköta allt åt en vid uppstarten av ett AB, och sen tillkommer det ca 3000:- till bolagsverket.

Vad får man för dessa pengar då? Jo, det verkar som att man får ett organisationsnummer direkt för att dra igång verksamheten snarast och det är till min fördel då det ska vara igång 1:a oktober. Av flera skäl så har det inte kunnat genomföras färrän nu och då sker helt plötsligt allt på en gång...
Man slipper tydligen en jävla massa pappersjobb och risker att missa något dokument etc.
Man får ett namn på bolaget direkt, tex bolaget 12345 AB. MEN går detta namn att ändra direkt?

Givetvis ska jag kontakta någon som säljer lagerbolag men jag vet ju att det sitter en jävla massa sköna människor här på forumet som NÄSTAN alltid har svar på de frågor man ställer.

Så, är det värt att köpa ett lagerbolag och spara in både tid och huvudbry? Det är ju småsummor så av den anledningen verkar det ju värt det men kan det bli några problem med namnbyte till exempel eller andra problem?

Edit/ Någon som vet om man för övrigt kan gå in som ensam aktieägare till företaget men sedan släppa in en till i ägare i företaget till lika ägarskap utan att denne behöver betala nytt aktiekapital?
Det scenariot jag hamnar i just nu är att vi är två som ska vara lika ägare till bolaget men den ena kan inte vara med från början utan ska komma in som ägare efter årsskiftet. Hur löser man det på enklaste sätt utan att göra en nyemission med tillförande av nytt kapital? Vi delar på kapitalet nu vid starten ändå även fast det bara är en som blir ägare till det nämligen.

Last edited:

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Lagerbolag är klockrent om det är bråttom. Du betalar för att kunna få igång firman fort. Namnbyte är inga problem, så fort du står som ägare så kan du namnändra via bolagsverket. Kolla först bara så det namn du tänkt dig är ledigt.

Var på väg att köpa ett lagerbolag men vi hade så pass god tid på oss att vi startade den vanliga vägen. Var vår revisor som tipsade om det. Hade hört talas om det förut och tyckte det lät skumt men vid en närmare anblick verkar det vara rätt smidigt.

Gäller väl bara att hitta en seriös aktör, man vill ju inte bli pålurad ett lagerbolag som använts tidigare i kriminella syften.

EDIT: Om jag minns rätt så tar bolagsverket ca 900:- för att byta namnet på firman. I samband med detta så anger du även vad för verksamhet bolag pysslar med.

EDIT 2: Lite matnyttigt http://www.heinestams.se/scripts/f2page.php?u_id=79

Last edited:

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Köpa lagerbolag är bekvämt men ganska onödigt, handläggningstiden hos Bolagsverket är inte särskilt lång. Lagerbolag kan vara bra om man exvis i sista minuten inför årsskiftet kommer på att man absolut behöver fler bolag, kanske på inrådan av revisorn och i alla fall dom stora typ PWC och Grant Thornton har alltid lagerbolag till salu. Firma, styrelse, verksamhetsbeskrivning osv ändrar man enklast själv genom att logga in på verksamt.se

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Med tanke på att det lät bråttom!?... Blev det något lagerbolag för tre år sedan? för ett år sedan? imorgon? ;)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...