Köpa luftpistol

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej Bullen.

Vi är några skytte intresserade mc killar som råkar ha ett hojgarage som gjort för en pistolskyttebana. Vi har inte mätt men det är nog ca 10-15 meter.

Nu är frågan vad vi ska köpa för pistol. Jag har skjutit en del på klubb och några har skjutit pistol i försvaret o.s.v. Vi vill ha en som påminner om en riktig pistol i känsla och beteende. Mängdträning inför sina första guldserier alltså.

Blowback och kolsyra?

Var köper jag och vad ska jag ha? Budget 0 till 3 000 kanske?

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Är du/ni seriösa o vill ha en "riktig" pistol som duger till tävling lr ska de va en som ser ball ut o impar på grannpojkarna?

Ska det va på riktigt kolla på www.sportec.se dom har en hel del begagnade tävlingsvapen. En del är nära din budget men sen går dom ganska raskt uppåt..

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ja har nyligen köpt 1 Walther cp99 compact å en Walther ppk/s... Båda e co2 med blowback... Roliga å skjuta me men man träffar inte en ölburk på 15m pga spridningen... Finns 2 som verkar va väldigt vettiga å de e dels Weihrauch HW 40 samt Zoraki HP-01... Båda finns på luftvapen.se å har bra precision för priset...

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ska ni öva inför guldserierna kan ni glömma de balla leksakerna på en gång.
Har vapnet inte inbyggd precision lär ni er aldrig att bli bättre.

Mitt förslag är en Feinwerkbau 65.
Gammal kvalitetsprodukt som levererar.
Fjäderdriften gör att den alltid fungerar, inga kolsyrepatroner som tar slut i tid och otid.
Kom också ihåg att ni inte kommer skjuta guldserierna med en 1911, Glock eller SIG.
Det kommer vara valfri 22:a med kolv och sikten som är likartade de som sitter på denna.

Ett exempel här, men de går att hitta runt 2-2500 med lite tålamod.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är du/ni seriösa o vill ha en "riktig" pistol som duger till tävling lr ska de va en som ser ball ut o impar på grannpojkarna?

Ska det va på riktigt kolla på www.sportec.se dom har en hel del begagnade tävlingsvapen. En del är nära din budget men sen går dom ganska raskt uppåt..

Nä inget ballt. Är hemvärnsmän, jägare och några som jag som skjuter lite på pistolskytteklubb.

Men inte vara för seriöst. Övningspickadollerna på klubben är inte särskilt vassa och jag förväntas ta guldserien med den. Så någon som påminner om t.ex. ruger .22 är lämpligt.

Ja har nyligen köpt 1 Walther cp99 compact å en Walther ppk/s... Båda e co2 med blowback... Roliga å skjuta me men man träffar inte en ölburk på 15m pga spridningen... Finns 2 som verkar va väldigt vettiga å de e dels Weihrauch HW 40 samt Zoraki HP-01... Båda finns på luftvapen.se å har bra precision för priset...

Ska kollas upp.

Ska ni öva inför guldserierna kan ni glömma de balla leksakerna på en gång.
Har vapnet inte inbyggd precision lär ni er aldrig att bli bättre.

Mitt förslag är en Feinwerkbau 65.
Gammal kvalitetsprodukt som levererar.
Fjäderdriften gör att den alltid fungerar, inga kolsyrepatroner som tar slut i tid och otid.
Kom också ihåg att ni inte kommer skjuta guldserierna med en 1911, Glock eller SIG.
Det kommer vara valfri 22:a med kolv och sikten som är likartade de som sitter på denna.

Ett exempel här, men de går att hitta runt 2-2500 med lite tålamod.

Jo hobbey grejerna har vi inte räknat med eller. Men kolsyra skulle vara skönt. Så man kan skjuta en serie i lugn och ro.

Ska kolla tipsen, dock lite dyrt för lek i garaget.

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Jag har en Weihrauch HW 40 och är väldigt nöjd med den. Att träffa ölburk på 20-30m är ingen problem

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Håll dig ifrån kolsyrepickorna, man lessnar av att prestandan sjunker ihop med trycket.
Köp en luftpistol i stället. Gamo Compact är inget du vinner SM med, men den duger att träna avfyrningar med. Skapligt tryck har den. En-skottare är den, utan fjädrar, du borde få loss en för 1000:-
Kolla tradera.

Har skjutit pistol sen -05, så jag tror att jag vet vad jag talar om. Hör av dig om du undrar något.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det här var inte så roligt som jag först tänkte mig. Att de inte än kan ha fixat en kolsyrepistol som klarar 5 skott serie med hyfsad precision.

Får släpa mig upp till klubben mer istället.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det här var inte så roligt som jag först tänkte mig. Att de inte än kan ha fixat en kolsyrepistol som klarar 5 skott serie med hyfsad precision.

En kolsyrepicka "räcker" 80skott, 40 kanske med 100% precision, en gaspatron kostar 5-8kr.

Klart värt det, så jäkla meckigt det är att ladda luft.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj

Å vad menas med "hyffsad precision"? Ja har även en annan kolsyrepicka å den plockar ja tomma kolsyrepatroner på rad på 10m... Men den skjuter diaboler (ett mag rymmer 8 diaboler) å saknar blowback... Ska man ha hål-i-hål precision så blir de nog enkelskottare faktiskt... Å ska de va träning för vanlig pistol så måste ju en fjäderpicka va bäst då de blir lite rekyl iaf...

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag hade nen kolsyrepicka som såg ut som en magnum, Nån Gamo tror jag? 2000kr
Skitrolig i 20skott, funkar i ytterrligare 20skott, men kass. Så byter man patron ofta e den helt okej. Efter Några år började dne dock läcka som ett soll och höll bara max 10skott per patron så jag slängde skiten.
Hade jag köpt idag hade jag dock hellre tatt en luftpicka, och över 4,5" .
Gärna 5,5". Blir riktigt bra tryck på de jag har provat. Tycker dock 5,5 gevär är roligare.

En vän hade ett 5,5 gevär som användes för kanin/hare jakt av britterna. Enormt tryck i den om man jämnför mot mina gamla kolpicka

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Jag hade nen kolsyrepicka som såg ut som en magnum, Nån Gamo tror jag? 2000kr
Skitrolig i 20skott, funkar i ytterrligare 20skott, men kass. Så byter man patron ofta e den helt okej. Efter Några år började dne dock läcka som ett soll och höll bara max 10skott per patron så jag slängde skiten.
Hade jag köpt idag hade jag dock hellre tatt en luftpicka, och över 4,5" .
Gärna 5,5". Blir riktigt bra tryck på de jag har provat. Tycker dock 5,5 gevär är roligare.

En vän hade ett 5,5 gevär som användes för kanin/hare jakt av britterna. Enormt tryck i den om man jämnför mot mina gamla kolpicka

Crosman har ju en enkelskotts co2 som e sjukt poppis... 2240 heter den... Hyffsad precision, kaliber .22... Varför folk e så kära i den e för att den går å modifiera i oändlighet å går även å få ganska bra tryck i (för co2 pistol)... Men då krävs ju licens...

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Här e min "samling"... I botten båda Walthrarna, skoj å skjuta med men noll precision... I mitten en gammal Crosman 157 från 50-60-tal. Skitmysig å skjuta med men inte nån superprecision, dock hyffsat kraftfull... Högst upp e en Umarex Colt 1911 i nån version ja inte minns namnet på (kompensator å längre reglage) med rödpunkt... Denna har bäst precision av dom ja äger men e fortfarande bara en "plinker"...

Bifogat

• SDC10855.jpg
    SDC10855.jpg
    238.8 KB · Visningar: 384

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Crosman har ju en enkelskotts co2 som e sjukt poppis... 2240 heter den... Hyffsad precision, kaliber .22... Varför folk e så kära i den e för att den går å modifiera i oändlighet å går även å få ganska bra tryck i (för co2 pistol)... Men då krävs ju licens...

Mnja, fick väl plats 8skott i min tror jag?
Såg ut såhär:

Bifogat

• 1265.jpg
    1265.jpg
    37.8 KB · Visningar: 223

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Ett Webley Tracker kanske? Äkta cal .22 och bra knuff och precision, numera licensbelagt dock i Sverige. Anslagsenergi som ligger nära ".22 short" om jag minns rätt.

Apropå att skjuta i garage och källare - vet en bekant som pangade med 9mm picka hemma. 15m källare och väggarna klädda med frigolit och så ett bra kulfång. Lite roligare än luftpistol, men kanske mindre lyckat i vanligt garage med hojar m.m. (tänk förresten på rikoschetter - det kan bli fula märken i lacken :näsblod )

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Titta du efter en Röhm PCP, det är det vettigaste förslaget i tråden hittills. Du kommer ha mest nytta av den för ditt ändamål.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin