Köpa luftvapen utanför Sverige/Europa?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Har alltid haft lite förkärlek för luftvapen. Har ägt många olika luftgevär samt pistoler (Aldrig Co2 dock).

Vapnet jag trivdes bäst med var svensktillverkade FX Verminator med .22 kaliber (foto nedan)

I vilket fall som helst så har jag hittat en pistol jag är intresserad av att köpa som kostar ca 50% av priset i Sverige om jag importerar den själv.

Frågan är om detta kan skapa problem? Vapnet är licensfritt och överstiger inte anslagsenergin på 10J som är den svenska licensfria gränsen.
Men min tanke är såklart hur tullen eventuellt skulle hantera ett sånt paket om det fastnat där.

Någon med erfarenhet eller kunskap om det?

Bifogat

• IMG_0456.jpg
    IMG_0456.jpg
    186.3 KB · Visningar: 396
Tullen är inte smartast, men är det under tio joule går du säker. Dock kan det ta ett par år innan du får bössan.

Nu spekulerar jag, men det taktiska (eller sk tacticool) kanske kan utgöra ett problem.
//Micke

Ring och fråga tullen?

Hmm, det kanske skulle vara smidigast men det finns 2 aspekter där som jag vill tackla.

1. Jag dricker öl nu och har betalkortet framme vilket gör ett köp lättare än när jag väl ska börja dubbelkolla allt och tänka efter om jag verkligen ska köpa en sån. Risken är stor att man hinner bestämma sig för att inte handla helt enkelt. (Impulsköp is da shit ;) )

2. Om jag väl kontaktar tullen om det så tror jag att det skapar en större risk att paketet kan granskas. Jag kommer förlora möjligheten helt att få det momsfritt för att inte nämna att det kanske inte släpps genom på en längre tid pga byråkrati.

Vapnet är utanför EU och inte heller ett krutvapen (länk nr.2).
Borde enligt mig behandlas som en "leksak" då det inte ska vara licensbelagt men jag kan tänka mig reaktionen där om det går genom en röntgen eller liknande.

Ja beställde 2 co2 pickor från pyramidair... Va inga som helst problem, men paketet låg nog hos tullen nån vecka innan de skickades vidare... Vill minnas att de va just pga att dom kollade upp att de va licensfria grejjer... Men har bara beställt en gång så även om ja tyckte att den veckan va lång kanske ja hade tur?

Edit: vet ju inte va för puffra du funderar på men tvivlar på att du sparar 50% på en enda... Mina 2 motsvarade priset av en här ganska exakt... Frakt å moms va dyrare än pistolerna...

Last edited:
...Ja beställde 2 co2 pickor från pyramidair... Va inga som helst problem...

Man kanske helt enkelt ska testa. Jag gör ju inget fel när jag beställer.
Vad är det för CO2-pickor du köpte? De är ju sällan kraftigare än 3J. Lite sugen på en CO2-pistol med bara för att plinka lite på 10m. Det borde ju duga om man köper något vettigt med räfflad pipa och lite tryck i.

Walther cp99 compact samt en ppk/s... Klena å galet spridande rundkulespottare :P... Ppk/s köptes för konvertering te fullauto, inte lika skoj som de ser ut kan tilläggas...

Skulle ja köpa co2-picka idag skulle de utan tvekan bli en 2240, .22 me galet mycke mys som tillbehör från 3e part, ligger strax under 10j å duger som plinker orginal...

En Zoraki HP-01 vore mys i .22 oxå, den e pcp utan förfylld tank å verkar ha klart duglig precision...

Jag var också i tankarna att skaffa en "plinker", givetvis så kraftig som dom får vara då min erfarenhet är att dom snabbt tappar 10-20% pga slitage/läckage.

Vad är billigt och ändå prisvärt med god tillgång till eftermarknadsdelar, gärna .22 (när jag var barn var det ett h-vete att ha en .22, en kompis hade en engelskimport och fick f-n inte tag på kulor, men nu kan man ju beställa på nätet)

OK.

Crosman 2240 verkar ha fått riktigt vettiga recessioner. Vad det gäller HP-01'an så är jag lite osäker. Jag anser inte en sån mekanik vara "äkta" PCP (men jag kan ha fel).

Har en gammal Gamo P-15 i mitt arsenal som har en liknande konstruktion. Pump och tank i ett om man säger så. Grejjen är att om man pumpar upp den så har den inom 20sek tappat halva effekten och inom 2min tappat trycket så pass att det helt enkelt inte går att skjuta. (Visst är det pga av att den är gammal och sleten men ändå)

PCP ska ha en separat trycktank tycker jag. Ingen läckande pump. Den ska kunna ligga flera år uppumpad utan att tappa, som min FX (även om själva modellen ser snygg ut).

Jag var också i tankarna att skaffa en "plinker", givetvis så kraftig som dom får vara då min erfarenhet är att dom snabbt tappar 10-20% pga slitage/läckage.

Vad är billigt och ändå prisvärt med god tillgång till eftermarknadsdelar, gärna .22 (när jag var barn var det ett h-vete att ha en .22, en kompis hade en engelskimport och fick f-n inte tag på kulor, men nu kan man ju beställa på nätet)

Tänker du pistol eller gevär?
(.22 och .25 är inga problem att köpa i en vanlig vapenbutik idag. .25 (6.35mm) har dessutom dubbel vikt jämfört med .22 och en otrolig genomslagskraft när det inte trimmas ner till 10J)

Last edited:
(.22 och .25 är inga problem att köpa i en vanlig vapenbutik idag. .25 (6.35mm) har dessutom dubbel vikt jämfört med .22 och en otrolig genomslagskraft när det inte trimmas ner till 10J)

Grejen e väl en .22a i 10j tappar höjd kvickt, .25 lär va i princip lönlöst?... Har inte satt mej in i hur de funkar me licens för luftvapen men för egen del sitter ja på altan å skjuter ölburkar på 15m... Fullfart vore givetvis önskvärt men köra ja 300 me hoj så blir de ändå lindrigare än å ha ett luftvapen utan licens i fullfart...

Edit: av de lilla ja läst e de knepigt å själv få fullfart i en 10j FX...

Last edited:
4,5-mm har högre utgångshastighet när det är 10J, gör trevligare rakbana även om kulvikten är lägre. Utan licens skulle jag skaffa 4,5 mm isf .22.

Jo, det är väl helt rätt tänkt.

Skjuter man licenfritt >10J så är det .177 (4.5mm) som gäller för maximal precision. Kulbanan blir såklart mycket mer krokig med tyngre kaliber i låga hastigheter och det blir mycket svårare att ta med det i beräkningen på mildots samt att den kommer ju sprida mer i alla fall.

Å nackdelen e att lättare kula påverkas mer av vind...

Ja, fast den rör sig så mycket snabbare så det tål att diskuteras om den påverkas mer eller mindre under den tiden.

Edit: av de lilla ja läst e de knepigt å själv få fullfart i en 10j FX...

Beror nog på vilken mekanik du väljer. Den som Verminator, Royale, Cutlas mm har är det otroligt lätt.
60J med hjälp av byte av fartomställaren (ställbart i 3 lägen) på de med långa pipor. Runt 30J på de med kort pipa (Som t.ex Verminator original)

Bössorna har ju en mycket högre originaleffekt och är istället nertrimmade i Sverige. Dvs, de skjuter bättre när man återställer de till den höga effekten igen.

Royalen här lämnar t.ex 60J som standard om du kollar deras egna siffror: http://www.fxairguns.com/product.asp?id=royale500

Last edited:

Jag hade tänkt mig en pistol i såna fall, och med kort pipa tror jag inte på grövre kaliber än max.22 då kulan inte hinner bygga energi så länge, och givetvis så hög effekt som möjligt

Angående importen av "licensfria" vapen från utlandet bör inte vara nått problem då jag själv på den tiden de begav sig importerade en större mängd Airsoftvapen då dessa var mycket billigare från HK. enda ggn jag har fått problem är när drivgasen varit "en variant på butangas" som användes för att par år sen som drivgas i en del av dessa vapen. Dessa fastnade på grund av gråzonen... Polisen ansåg dom vara licensfria men tullen menade på att de var licens pliktigt då de drevs på annat än luft/Co2. Så blev ett moment 22, polisen skrev inte ut nått intyg på ett icke licens pliktigt vapen och tullen vägrade släppa de då dom menade att de behövdes licens/intyg.

Så rent praktiskt bör de funka lika bra utanför EU som innanför bortsett från att de kommer förtullas och du åker på moms på allt över 300:-

Jag hade tänkt mig en pistol i såna fall, och med kort pipa tror jag inte på grövre kaliber än max.22 då kulan inte hinner bygga energi så länge, och givetvis så hög effekt som möjligt

Om det är en pistol, speciellt mindre (max 4" pipa) så tror jag att det enda vettiga är .177. De kommer sällan upp i de utlovade 10J. Billiga CO2 brukar ligga runt 3J och går att få upp i det dubbla med lite modifikationer. 6"-pipa brukar prestera bättre men då tittar man ofta på vapen som inte ser ut som pistoler utan tävlingsvapen.

Tror inte du kan skjuta en pistol med .22 kaliber med bra precision och ändå hålla dig inom de legala gränserna. (I.a.f. inte längre än 10m)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick