Köpa luftvapen utanför Sverige/Europa?

Det får man visst. Sedan 1/1 2003 är det tillåtet att bedriva skyddsjakt med luftvapen i Sverige. Såklart med licens då. Självklart medför det många fördelar speciellt i tätbebyggt område. Vem som helst kan nu få denna licens.

Innan 2003 fick man också använda luftvapen men det var svårt att få licens. (Endast kommunjägare och personer med specialltillstånd fick det)

Stämmer bra det, på väg hem en tidig morgon/sen kväll (5-6) draget tror jag det var) träffade jag på en snubbe som skjöt fågel i centrala umeå med en imponerande luftbössa.

Han påstod sig vara komunalt anställd och jag ifrågasatte det inte, hade jag inte varit så välmarinerad skulle jag ha fått provskjuta sa han.

Stämmer bra det, på väg hem en tidig morgon/sen kväll (5-6) draget tror jag det var) träffade jag på en snubbe som skjöt fågel i centrala umeå med en imponerande luftbössa.

Han påstod sig vara komunalt anställd och jag ifrågasatte det inte, hade jag inte varit så välmarinerad skulle jag ha fått provskjuta sa han.

Tror det var i fjol (då några personer hade fått fallande istappar på sig) som det sköts vilt i Stockholm. De hyrde ju in rätt många skyddsjägare där för att slå ut de farliga isbitarna.

Om jag inte minns fel så var det några anmälningar från allmänheten när de sett hela flockar med gevärbestyckade män springande runt i centrala delar av stan :)

EDIT: Här var ju några gnällspikar :D http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12158589.ab

Last edited:
Det får man visst. Sedan 1/1 2003 är det tillåtet att bedriva skyddsjakt med luftvapen i Sverige. Såklart med licens då. Självklart medför det många fördelar speciellt i tätbebyggt område. Vem som helst kan nu få denna licens.

Innan 2003 fick man också använda luftvapen men det var svårt att få licens. (Endast kommunjägare och personer med specialltillstånd fick det)

Ah, då är det de gamla reglerna jag minns från bekanta som ville utöka vapengarderoben - var ett helsike att försöka söka licens för sånt under 90-talet. De gamla luftvapenreglerna var roligare - i princip allt som hade mynningshastighet under 200m/s var ok (luftdriven kanon? :crash )

Ah, då är det de gamla reglerna jag minns från bekanta som ville utöka vapengarderoben - var ett helsike att försöka söka licens för sånt under 90-talet. De gamla luftvapenreglerna var roligare - i princip allt som hade mynningshastighet under 200m/s var ok (luftdriven kanon? :crash )

Var det inte 300m/s dessutom?

Det var på den tiden min kompis .22 importgevär kom till sverige, den bössan provskjöts och klarade sig precis under den gränsen, dock tror jag att det var bössans ägare som fixade provskjutningsprotokollet.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick