Köpa mc utan att provköra

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
r1 2003
Hej på er. Tänkte se hur ni gör. Köper ni mc utan provköra, själva har jag gjort det engång på en r1a...

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag gjorde det på min gsx-r 750, ägaren kom o mötte mig på en bensinmack, kollade på hojen osv, kände, provsatt. den verkade legitim, vi skakade hand på det hela o möttes senare i veckan för o växla pengar o ägare på hojen.

Det gick bra den gången, faktiskt första och enda gången jag har köpt något utan o provköra, hjärtat slår än idag

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Köpte en hoj i Umeå120 mil bort per telefon som kom med bussgods det var inga större problem med detta..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Köpt alla mina hojar per telefon utan provkörning... det är då man kan göra bra affärer. Två av dem har jag skickat, de andra har jag kört hem efter att ha löst enkel biljett till säljaren och haft med mig utrustning, en gång 84 mil enkel väg.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har gjort det en gång.
Men då var det en helt ny hoj från en handlare och en modell som jag kört tidigare.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag skulle inte göra det av en privatperson. Möjligvis av seriös firma där jag provat samma hoj innan.
Väldigt mycket du kan missa om du inte provkör! Numer provar jag även att fläkten till kylaren fungerar tom. dvs låter den bli ordentligt varm (det gjorde jag inte en gång och det kostade en del i efterhand).

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
I regel provkörning men visst, första hojen och innan jag hade kortet så tog jag med mig en pilot som provkörde åt mig. Senare skulle jag provköra en 600 men bara 1000-modellen fanns inne och det visa sig för roligt så jag kände mig tvungen att köpa en liter då. Hittade ett felköp hos en handlare som rullat 180 mil varav jag slog till utan provkörning, ganska modigt minsann ;)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, jag har köpt hoj utan att provköra. Bara en gång iofs, och det var en rejshoj. :hihi
Den såg ut att sitta ihop, vara utan sprickor och motorn gick bra, och det lät inte hemskt om växellådan utan belastning och jag hade bråttom att skaffa ett banlik. :hihi

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har köpt banhoj utan provkörning, beställt nya hojar innan modellen funnits tillgänglig för provkörning och köpt hojar när väglaget inte tillåtit provkörning.

Har inte åkt på någon nit hittills men man får ju ha risken med i beräkningen. En hoj är ju dock betydligt enklare att kolla igenom utan provkörning än tex en bil.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Banhojar går nästan enbart att provköra på bana.

Man får lyssna på motorn och prova växellådan och hålla tummarna....

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag köpte min nuvarande hoj utan att provköra. Efter erlagd betalning körde jag den från Göteborg till Stockholm.

Dock tycker jag det är viktigt att förutsättningarna är rätt - en förtroendeingivande säljare och möjlighet att göra en utförlig säkerhetskontroll innan man drar iväg. I mitt tycke är säkerhetskontrollen man lär sig när man tar hojkortet alldeles utmärkt för att se så att allt funkar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Förtroendeingivande säljare är nyckeln.

På samma sätt som man aldrig aldrig aldrig köper en snöskoter av en 21-årig kille som heter "Robin" eller "Kevin" så håller man sig till hojar som säljs av "Rune", "Rolf", "Leif-Göran" eller "Bertil" och som köpte den ny. Förmodligen finns en massa original tillbehör, servicehistoriken är i klass med vilket militärt flygplan som helst och de prutar själv pga ett stenskott på framskärmen. Hustrun bjuder på kaffe och nybakt på fina servisen och man får med ett komplett servicepaket, ett par oanvända Rukka-handskar och verkstadshandbok, fortfarande inplastad.

Med det sagt: tidigare ägare är allt, därför är privat bättre än firma...

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Ha! Jag köpte min TDM av en farbror som heter Rune. Allt stämmer utom frun, kaffet och bullarna. :)

Min 750 LTD köpte jag utan att provköra pga gipsad fot. Först kom säljaren och visade hojen och några dagar senare leverade han den och en låda med delar. Hojen var f.ö. nybesiktigad. Jag var helnöjd och var ute och åkte så fort jag blivit av med gipset. Jag är fortfarande nöjd :tummenupp

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag vill veta vad jag köper, innan jag börjar pruta.

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
köpte en kawa 1200 04 i Stockholm per telefon för ett par månader sen, frågade om skicket på den, om däck, drivpaket var ok,bilderna var så kass så man såg inte så noggrant, försäljaren sa att allt ok,skulle få den hemkörd stock-gbg dessutom,, swissar handpenning o funderar på hur smart man är.
´Den dyker upp på avtalad tid hemma hos mej på täckt släpkärra, kikar in jo backdäcket ser ut att ha mönster :banana,den rullas ut färgen ser ok ut:banana, hoppar upp o tar en snabbprovtur normalt, bra:banana
eftersom priset var jättebra så gick vi in o skrev papper o swissade ,skaka hand sa hej ,så sa han du det är full tank så du vet:banana sen drog han,,
börjar kolla lite noggrannare på cykel, vaafan nytt framdäck ,michilin, piggarna kvar överallt ,va helivita de e ju flädans nytt mich bak med, vi helvetes jävlar det är nytt drivpaket , o helvete vad blank färgen är o hur kan den vara så ren in i minsta skrymslen.ingen ärg på aludelarna nånstans :smasha:rock:rock:rock ,det bästa köpet någonsin ,man ska ha tur som en:tummenupp
,

Last edited:

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Köpte en Suzuki gsx750 utan att titta på den , visste att den var röd och 6500 mil på mätaren och den hade jag i 2 år utan problem innan jag solde den .
Den jag har nu såg jag och fick starta den men inte köra pga is belagda vägar , såg bra ut och hördes bra ut med sina 6000 mil på mätaren .
Haft den nu i 2 sesonger utan problem och kommer ha kvar den :)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag skulle nog säga att det på telefon är svårare att få en uppfattning om skicket än om funktionen.
På frågan "Är den fin?" ligger en bedömning bakom svaret, och smaken är som vi vet delad. Man ska då bedöma både säljaren och hojen.
Men på frågan "Funkar den?" finns bara två möjliga svar; Ja eller nej.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Köpte min MT-01 utan att provköra.

Den hade visserligen bara körts 100 mil av nya ägaren sen min bästa kompis sålde den åt han... :D

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Nyligen köpt hoj.....den har inte byggts än :tunganCCM Spitfire.jpg

Last edited:

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Köpte en hoj förra helgen på AVA utan att provköra den.
De lämnar förvisso 18 månader garanti, vilket känns som en liten tröst iaf och de ska ha gått genom hojen dels vid köp och dels vid försäljning av den.
Håller tummarna för att den funkar bra nu bara.

För privatperson så tycker jag att första bemötandet är oerhört viktigt, samt hur bra koll personen har på frågorna man ställer.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring