Köpa mig en liten hoj

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hejsan. Visste inte riktigt vart jag skulle posta denna tråd, men jag får skylla på min ringa ålder ifall den är felpostad. :tungan

Är 17 år och fyller 18 över nästa vinter och lagom till säsongen tänkte jag då inhandla mig en liten tjusig mc. Efter noggrannt räknande och kalkylerande har jag kommit fram till att jag kommer sitta på mellan 30 och 40 000kr. Mina krav är inte höga, jag vill ha en mellanklassare som rör skapligt på sig, men inte alltför skapligt. Motard låter sjukt trevligt men jag är öppen för förslag. Jag vill inte ha någon rishög som får ventilfladder och annat obehag stup i kvarten.

Dessutom tillkommer kostnader för skinnställ, körkort, stövlar och hjälm. Finns det någon möjlighet att min ekonomi räcker så långt? Skinnställ och det får gärna vara billigt, jag har ändå inte tänkt vurpa. Har kört en del snabb-moppe och mindre crossar så jag borde väl kunna hantera en 40-60 hästars?

Samt, vad kan försäkring, besiktning och andra kostnader jag inte har så fin koll på gå på per månad?

Måste jag ta körlektioner eller kan jag bara skriva provet och göra uppkörningen direkt? Känner på mig att jag skulle klara det rätt lätt.. faktiskt.

Är det fortfarande 18år på mellanklass som gäller? Och hur mycket effekt får hojen ha? Vad för "straff" eller vad fan händer om jag skulle strypa av den eller köpa en redan avstrypt hoj? Måste jag strypa ner den inför besiktning t.ex?

Ge mig massa information nu så kommer snart ännu en frälst rulla fram längs gatorna och sprida ljuv musik under molnfria underbara sommarnätter. :tuttar
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Hejsan. Visste inte riktigt vart jag skulle posta denna tråd, men jag får skylla på min ringa ålder ifall den är felpostad. :tungan

Är 17 år och fyller 18 över nästa vinter och lagom till säsongen tänkte jag då inhandla mig en liten tjusig mc. Efter noggrannt räknande och kalkylerande har jag kommit fram till att jag kommer sitta på mellan 30 och 40 000kr. Mina krav är inte höga, jag vill ha en mellanklassare som rör skapligt på sig, men inte alltför skapligt. Motard låter sjukt trevligt men jag är öppen för förslag. Jag vill inte ha någon rishög som får ventilfladder och annat obehag stup i kvarten.

Dessutom tillkommer kostnader för skinnställ, körkort, stövlar och hjälm. Finns det någon möjlighet att min ekonomi räcker så långt? Skinnställ och det får gärna vara billigt, jag har ändå inte tänkt vurpa. Har kört en del snabb-moppe och mindre crossar så jag borde väl kunna hantera en 40-60 hästars?

Samt, vad kan försäkring, besiktning och andra kostnader jag inte har så fin koll på gå på per månad?

Måste jag ta körlektioner eller kan jag bara skriva provet och göra uppkörningen direkt? Känner på mig att jag skulle klara det rätt lätt.. faktiskt.

Är det fortfarande 18år på mellanklass som gäller? Och hur mycket effekt får hojen ha? Vad för "straff" eller vad fan händer om jag skulle strypa av den eller köpa en redan avstrypt hoj? Måste jag strypa ner den inför besiktning t.ex?

Ge mig massa information nu så kommer snart ännu en frälst rulla fram längs gatorna och sprida ljuv musik under molnfria underbara sommarnätter. :tuttar

Japp, så är det.
 

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Hejsan. Visste inte riktigt vart jag skulle posta denna tråd, men jag får skylla på min ringa ålder ifall den är felpostad. :tungan

....

Jadu... det är ju en delikat fråga! Jag började på Ducatis lillmonster...
lagom effekt ca 60hk

tyvärr får du bara köra hojar på 25kW~ 34 hk på mellan kortet!
kawa ER-5 är också en fin nybörjarhoj!

Ska faktiskt sälja mitt monster 600 snart! pm:a om du är sugen! :tummenupp
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Det första råd jag vill ge dig är att inte underskatta kostnaderna för utrustning. Du hade inte tänkt vurpa skriver du, och det vill jag inte heller tro att du gör. Oavsett hur DU kör din 40-60 hästarshoj så finns det dock en massa idioter i trafiken runt omkring dig.

Så ta med detta i budgeten. Hoj kan du byta, men vurpar kanske du bara gör en gång.

<Tråkmode off>
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Flubber: Du kan ge fan i att skriva, tillför ändå inte något.

Tack till er andra. Men vad jag menar är att skyddsutrustningen gärna får vara billig. Den kan jag "uppgradera" allteftersom utan några stora klumpsummekostnader. Och, jag må vara ung, men köra som en däre lär jag _inte_ göra om jag känner mig själv rätt.

Någon som kan göra en liten räkning över kostnader för olika saker jag behöver?

Har kollat på några ER:5or som verkar vara fina. Men hur är det med att köpa en hoj från mitten av 90-talet? Börjar de flesta delar bli uttjänta eller? Jag vill inte få någon fet motorrenovering på 10 000kr på halsen.

Edit: Tror ni cirka 30 000kr räcker för hojköp?

Och en mycket viktig parantes, vad kostar t.ex. en ER:5 att ha i bruk per månad? Tjänar jag mycket på att försäkra den på typ morfar istället på mig själv?
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Flubber: Du kan ge fan i att skriva, tillför ändå inte något.

Tack till er andra. Men vad jag menar är att skyddsutrustningen gärna får vara billig. Den kan jag "uppgradera" allteftersom utan några stora klumpsummekostnader. Och, jag må vara ung, men köra som en däre lär jag _inte_ göra om jag känner mig själv rätt.

Någon som kan göra en liten räkning över kostnader för olika saker jag behöver?

Har kollat på några ER:5or som verkar vara fina. Men hur är det med att köpa en hoj från mitten av 90-talet? Börjar de flesta delar bli uttjänta eller? Jag vill inte få någon fet motorrenovering på 10 000kr på halsen.

Edit: Tror ni cirka 30 000kr räcker för hojköp?

Och en mycket viktig parantes, vad kostar t.ex. en ER:5 att ha i bruk per månad? Tjänar jag mycket på att försäkra den på typ morfar istället på mig själv?

:corn
 

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
Flubber: Du kan ge fan i att skriva, tillför ändå inte något.

Tack till er andra. Men vad jag menar är att skyddsutrustningen gärna får vara billig. Den kan jag "uppgradera" allteftersom utan några stora klumpsummekostnader. Och, jag må vara ung, men köra som en däre lär jag _inte_ göra om jag känner mig själv rätt.

Någon som kan göra en liten räkning över kostnader för olika saker jag behöver?

Har kollat på några ER:5or som verkar vara fina. Men hur är det med att köpa en hoj från mitten av 90-talet? Börjar de flesta delar bli uttjänta eller? Jag vill inte få någon fet motorrenovering på 10 000kr på halsen.

Edit: Tror ni cirka 30 000kr räcker för hojköp?

Och en mycket viktig parantes, vad kostar t.ex. en ER:5 att ha i bruk per månad? Tjänar jag mycket på att försäkra den på typ morfar istället på mig själv?
Billig utrustning som kanske räddar livet på dig om du vurpar: 10 000kr

Försäkringen ska stå på dig om du vill slippa lynchning av andra: 20 - xx 000kr/år

Du klarar dig gott med en billigare hoj, säg runt 20 000:-

Merkostnader som bensin och andra pryttlar kan väl slängas ihop till en tusing eller två i månaden?

Mvh
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Flubber: Du kan ge fan i att skriva, tillför ändå inte något.

Tack till er andra. Men vad jag menar är att skyddsutrustningen gärna får vara billig. Den kan jag "uppgradera" allteftersom utan några stora klumpsummekostnader. Och, jag må vara ung, men köra som en däre lär jag _inte_ göra om jag känner mig själv rätt.

Någon som kan göra en liten räkning över kostnader för olika saker jag behöver?

Har kollat på några ER:5or som verkar vara fina. Men hur är det med att köpa en hoj från mitten av 90-talet? Börjar de flesta delar bli uttjänta eller? Jag vill inte få någon fet motorrenovering på 10 000kr på halsen.

Edit: Tror ni cirka 30 000kr räcker för hojköp?

Och en mycket viktig parantes, vad kostar t.ex. en ER:5 att ha i bruk per månad? Tjänar jag mycket på att försäkra den på typ morfar istället på mig själv?

Först o främst snåla in på skydd (vurpa själv förra sommarn med 25kw (50km/h gick de "bara" i) och kan inte gå helt hundra än o de med alla skydd)

Så nu va de sagt.

Hoj kan du lungt hitta för under 30k. min "nya" gick däromkring och min förra en GS500E gick på betydigt mindre. Har du möjlighet så att åka till tyskland o handla så kolla på mobile.de visa hojmodeller är ganska mycke billigare där nere. :)
 

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Linköping
Hoj
Cbr 600!
Hej. Jag kör en gs 500 e -89 som jag köpte för 15000 .. just nu har jag inte det minsta tråkigt utan tycker det är skoj nog, den rör på sig sen kostar den inte så mycket. jag försäkrar den för 2000:- halv/helår. Då är jag 20 år o bor i Linköping. Det är den hojj som jag har råd med och då tycker jag man ska ha en sån. Det tillkommer mycket andra oväntade kostnader med såsom drivpaket, bussningar, däck osv.. De reservderlar har jag råd med! Det är en ganska lättkörd hojj men som rör på sig mycket. Tänkte sälja den om två-tre veckor efter besiktningen, mest för att pluggar och tänkte köpa mig en grym trampcykel.

Har du 30-40000 att lägga på en hoj så halvera det och köp en hojj för de. Resten kan du behöva till utrusning (som inte ska upgraderas utan köpas bra från början. Behöver inte kosta 15000 och vara i känguruskinn men inte heller 1000 på lidl.) eventuell reservdelar och försäkringar och bensin!
Mitt råd, köp en lite billigare hoj. sålänge motorn låter bra så gör det heller inget om den är lite äldre. Blir perfekt ändå!

Lycka till
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Skulle nog råda dig att ta ett par lektioner ändå, åtminstone för att få kläm på manöverbanorna och för att få en känsla för hur uppkörningen kan se ut. Det blir billigare för dig än att bomma en uppkörning. Framför allt så tjänar du säkert in ett par månaders sommarkörning på att lyckas första gången.

Missförstå mig inte, jag tror säkert du kan köra bra. Men man behöver ha övat på just DE manövrerna ett par gånger för att det ska flyta bra. Det är det bästa råd jag kan ge - underskatta för f-n inte körprovet! :mattias
 
Last edited:

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Jag började på en Suzuki GS 500E även jag. Den är till salu nu oxå, strypt o klar :D
http://www.blocket.se/vi/11338156.htm?ca=14_s

Billig att försäkra dessutom.

Trevlig att köra, fin att se på, lätt att köra upp med osv.

Sen tycker jag att du ska ta nån körlektion i alla fall. Även om DU tycker att du kan köra så är det inte säkert att VV-gubben tycker det... De lär dig en hel del trix på körskolan som underlättar!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Som någon klok sa innan: snåla inte på utrustningen. Jag förstår att du inte vill klota men det vimlar av dårar i trafiken. Blir du påkörd i sidan och får en luftfärd på 20 m så kan utrustningen (inkl. ryggplatta) vara skillnaden mellan liv eller död. Lägg hellre mindre på hojen och räkna med minst 10k för justa grejor. :fakta

Vad gäller hoj så är det 25kw som gäller för dig och modell...ja det är inte lätt...CBR 600, FZR 600, FZS 600 Fazer är alla vettiga, körglada hojar, bra ihopskruvade och med rimliga driftkostnader. ZXR 750 är också mkt hoj för pengarna.

Försäkringsmässigt...tja hur långt är ett snöre? Ring runt och kolla med alla bolag du kan komma på, det finns många varianter.

Lycka till :tummenupp
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Flubber: Du kan ge fan i att skriva, tillför ändå inte något.

Tack till er andra. Men vad jag menar är att skyddsutrustningen gärna får vara billig. Den kan jag "uppgradera" allteftersom utan några stora klumpsummekostnader. Och, jag må vara ung, men köra som en däre lär jag _inte_ göra om jag känner mig själv rätt.

Någon som kan göra en liten räkning över kostnader för olika saker jag behöver?

Har kollat på några ER:5or som verkar vara fina. Men hur är det med att köpa en hoj från mitten av 90-talet? Börjar de flesta delar bli uttjänta eller? Jag vill inte få någon fet motorrenovering på 10 000kr på halsen.

Edit: Tror ni cirka 30 000kr räcker för hojköp?

Och en mycket viktig parantes, vad kostar t.ex. en ER:5 att ha i bruk per månad? Tjänar jag mycket på att försäkra den på typ morfar istället på mig själv?

30´ räcker men då får du nöja dig med nått äldre typ den jag har eller en fazer 600. En er5 för det priset tror jag blir svårt ..

Vad har du för ambitions nivå med ditt mc köp?
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
Ett tips från mig är att gå upp lite i pris och köpa en några år gammal Honda Hornet 600. Den kan du nämligen ha glädje av i många år. När du fyllt 21 kan du ta bort strypningen och då har du en hoj som är billig att äga (förmånlig märkesförsäkring hos if) och som har ett mycket högt värde i indexet kulhetsfaktor i förhållande till varje betald krona.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tycker du ska köpa en ram med regpapper, finns massvis i Tyskland för 5-15.000,- sen stjäl du en likadan och flyttar över alla grejer.

Kortet tar du genom att bara åka o chansa, billgare och bättre än körskolan
( som bara vill rippa dig på stålar egentligen )

Eftersom din morfar kan stå för försäkringen så blir det ju billigt också.

Skinnställ ( delat ) köper du begagnat, likaså hjälm. Köp av någon som vurpat med grejerna.

:tummenupp
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tack för de seriösa svar jag fått.

Jo, jag vet att utrustning är viktigt. Antar att jag får räkna med att det går på uppemot 7000kr i alla fall då..

Men blir det mycket billigare försäkring ifall jag sätter den på farsan istället för på mig själv? Han kommer knappast "lura" mig eller något sådant, enbart tanken på det är skrattretande.

Hoj: 20 000kr
Skyddsutrustning: 7000kr
Uppkörning och prov: 1500kr
Körlektioner: 1000kr
Oförutsedda utgifter: 5000kr

Låter detta rimligt?

Samt att jag skulle vilja ha fler personers "åsikter" rörande hur mycket hojen kommer kosta att ha i bruk. (försäkring, besiktning, slitagedelar osv) Bensin borträknat.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack för de seriösa svar jag fått.

Jo, jag vet att utrustning är viktigt. Antar att jag får räkna med att det går på uppemot 7000kr i alla fall då..

Men blir det mycket billigare försäkring ifall jag sätter den på farsan istället för på mig själv? Han kommer knappast "lura" mig eller något sådant, enbart tanken på det är skrattretande.

Hoj: 20 000kr
Skyddsutrustning: 7000kr
Uppkörning och prov: 1500kr
Körlektioner: 1000kr
Oförutsedda utgifter: 5000kr

Låter detta rimligt?

Samt att jag skulle vilja ha fler personers "åsikter" rörande hur mycket hojen kommer kosta att ha i bruk. (försäkring, besiktning, slitagedelar osv) Bensin borträknat.


Puh, vilken tur att farsgubben inte är benägen att luras, det kan gå rätt illa. Kan du inte berätta lite mer om hur du tänkte göra med farsan som försäkringstagare, jag har en "kompis" som också funderar lite hur man fintar bort de där utsugarna till försäkringsbolagen.

Tack på förhand.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Din fråga rörande försäkring är den som är som allra svårast att svara på. Den kan kosta från 3.000/år till 60.000/år (kanske inte det senare på en hoj för 20k visserligen...) Beror på var du bor, din ålder, vilken typ av hoj, typ av försäkring, försäkringssäljarens humör... ja, fan vet allt.

Som någon sade innan, hur långt är ett snöre? Spana in en hoj, ring sedan runt till bolagen. Finns tyvärr inga andra genvägar till att få veta.

Hur ofta den går sönder beror väl mest på hur mycket och hur hårt du kör och vilket skick den är, finns inte en chans att bedöma det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top