Köpa mig en liten hoj

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Tack för de seriösa svar jag fått.

Jo, jag vet att utrustning är viktigt. Antar att jag får räkna med att det går på uppemot 7000kr i alla fall då..

Men blir det mycket billigare försäkring ifall jag sätter den på farsan istället för på mig själv? Han kommer knappast "lura" mig eller något sådant, enbart tanken på det är skrattretande.

Hoj: 20 000kr
Skyddsutrustning: 7000kr
Uppkörning och prov: 1500kr
Körlektioner: 1000kr
Oförutsedda utgifter: 5000kr

Låter detta rimligt?

Samt att jag skulle vilja ha fler personers "åsikter" rörande hur mycket hojen kommer kosta att ha i bruk. (försäkring, besiktning, slitagedelar osv) Bensin borträknat.

Se till att ta körlektioner först så du känner dig hyfsat säker på att fixa uppkörningen. Att kugga sig och köra upp flera gånger kostar också pengar.

Hitta en hojmodell. Kolla priser och försäkringar.
Köp skyddsutrustning och snåla inte på den.

Angående försäkringen så ska du stå själv på den tycker jag. Vet att det finns försäkringar för "fler" förare men då ska dom båda bo under samma tak och båda ska nyttja motorcykeln, har jag för mig.
Har hört en del historier på detta forum där försäkringsbolagen vägrat betala ut ersättningar pga "fusk" med försäkringen.

/Krille
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Skönt att se att inte alla ska ha R1 nedstrypta till 25kw för att plocka bort strypningarna på som första hoj!!

Kan bara hålla med föregående talare gs500 är ett utmärkt val som först hoj, alternativt en offroad typ DR650 eller liknande..

Vad gäller skydd, man måste inte ha ett dainese, funkar lika bra med ett Halvarson eller nåt, kanske tom ett beg. Var noga med att det passar riktigt bara..satsa hellre sedan på stövlar med rikriga skydd i, rejält ryggskydd och en riktigt bra hjälm!

Min erfarenhet är att det som tar ofta tar mycket stryk vid en vurpa är fotleder, huvud och rygg.
 

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
2850151 Tack för de seriösa svar jag fått.

Jo, jag vet att utrustning är viktigt. Antar att jag får räkna med att det går på uppemot 7000kr i alla fall då..

Men blir det mycket billigare försäkring ifall jag sätter den på farsan istället för på mig själv? Han kommer knappast "lura" mig eller något sådant, enbart tanken på det är skrattretande.

Hoj: 20 000kr
Skyddsutrustning: 7000kr
Uppkörning och prov: 1500kr
Körlektioner: 1000kr
Oförutsedda utgifter: 5000kr

Låter detta rimligt?

Samt att jag skulle vilja ha fler personers "åsikter" rörande hur mycket hojen kommer kosta att ha i bruk. (försäkring, besiktning, slitagedelar osv) Bensin borträknat.
Räkna med 3000:- iaf i körlektioner...1000:- är ju typ en lektion (dubbel)
Det är lite småtrix du måste lära dig när du ska krypköra i manövertesten, vrida på huvudet o vara "överdrivet" uppmärksam överallt.

Ang. försäkring. Ta ett reg.nr. och ring runt och kolla vad det kostar. på www.trygghansa.se så kan du även kolla online, då får du svar direkt.

*host*RTM581 är ju ett *host* bra reg.nr. *host* :D :arsele
 

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
Men blir det mycket billigare försäkring ifall jag sätter den på farsan istället för på mig själv? Han kommer knappast "lura" mig eller något sådant, enbart tanken på det är skrattretande.

Hoj: 20 000kr
Skyddsutrustning: 7000kr
Uppkörning och prov: 1500kr
Körlektioner: 1000kr
Oförutsedda utgifter: 5000kr

Låter detta rimligt?

Samt att jag skulle vilja ha fler personers "åsikter" rörande hur mycket hojen kommer kosta att ha i bruk. (försäkring, besiktning, slitagedelar osv) Bensin borträknat.
Lura dig? Nu förstår jag ingenting. Poängen är att du riskerar att bli utan ersättning om något händer när försäkringen för mcn står på någon annan än dig.

Spontant känns 7000:- för lite.. Visst, det är ett knäppt resonemang att något kostar för lite men lite verklighetsuppfattning kan ju vara bra. Ett skinnställ som inte är gjort av cellulosa kostar minst fyratusen, skor och handskar tvåtusen och hjälm minst tretusen plus ett ryggskydd för en tusing.

Besiktning? Ett par hundralappar. Försäkring får du räkna med minst 1000:-/månad men då är det lågt räknat..
 

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Ort
falun
Hoj
ingen
Flubber: Du kan ge fan i att skriva, tillför ändå inte något.

Tack till er andra. Men vad jag menar är att skyddsutrustningen gärna får vara billig. Den kan jag "uppgradera" allteftersom utan några stora klumpsummekostnader. Och, jag må vara ung, men köra som en däre lär jag _inte_ göra om jag känner mig själv rätt.

Någon som kan göra en liten räkning över kostnader för olika saker jag behöver?

Har kollat på några ER:5or som verkar vara fina. Men hur är det med att köpa en hoj från mitten av 90-talet? Börjar de flesta delar bli uttjänta eller? Jag vill inte få någon fet motorrenovering på 10 000kr på halsen.

Edit: Tror ni cirka 30 000kr räcker för hojköp?

Och en mycket viktig parantes, vad kostar t.ex. en ER:5 att ha i bruk per månad? Tjänar jag mycket på att försäkra den på typ morfar istället på mig själv?


till nästa säsong lär du kunna köpa om en fin gsxr 600 för den pengen skulle jag tro.. kanske en 96-97a.. dom e fina.. tycker iaf jag=) men som nån annan här sa.. tänk på utrustningen! köp ingen skit! finns riktigt bra begagnade ställ för runt 4-5 tusen spänn.. väl placerade pengar i min mening och en väldigt billig livförsäkring.. lägg dock lite mer pengar på hjälmen! det är den viktigaste säkerhets detaljen..
 

Lactox

LactoX
Gick med
14 Nov 2006
Ort
Örebro
Hoj
Såld MC = ingen MC
Tjena,

Först och främst... Det märks att du är 17 bast! Kommentarer som att "jag kan nog köra utan körlektioner" och "jag kommer inte vurpa" käns lite märkliga! Och att du ska ställa den på morfar eller vad du sa.... om du vurpar och gör illa dig rejält och sen ser försäkringsbolaget att din (förmodade) mycket äldre morfar har det reggar på sig.... hur mycket kommer de att betala ut då???

Men för att svara på kostnader... 30k räcker för en mc om du ska börja köra... det är ganska lagom för att inte ha en för dyr hoj. Försäkringen brukar följa priset någolunda anser jag...

Köper du rätt hoj kommer du inte att behöva betala så mycket i underhåll per år, kanske 2000 spänn per år!

Men som någon annan skrev, underskatta inte utbildningen du får på en vettig körskola, det räddar dig i många situationer.

Och en sak till likställ inte moppe och kross med att köra en hoj på landsväg och inne i stan, det är inte samma sak.

Lycka till och ta det jag skrev på rätt sätt!

Hoj är kul, lycka till!
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Ett tips är annars att skaffa en riktigt gammal hoj, 20år eller äldre och försäkra den hos Wasa Bilsport.

Då slipper du bli skinnad av försäkringsbolagen. Spelar ingen roll om du är 18 eller 70 år, försäkringen kostar endast 1380kr hel/helår. :tummenupp

Har själv en hoj med ca 140hk på slangen med ovannända billiga försäkring :)
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Bor du hemma så sätt försäkringen på farsan då alla under samma tak får nyttja den o ingen risk finns att bli utan ersättning för skador på mc vid eventuell krash.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
20 000 för en motorcykel? Vad hade du tänkt att köpa för skrothög. Det finaste jag hittade på blocket var en CBR125 :rolleyes: . Du får nog höja priset ett snäpp.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Verkligen stort tack till alla svar! Ni gör det luddiga lite klarare.

Jag förstår mycket väl att jag kan verka naiv när jag säger att jag inte "behöver" körlektioner. Men som sagt har jag sedan innan rätt hyffsad erfarenhet faktiskt samt att det inte direkt är något vidunder jag planerar att köpa. Orka ta i så man sprickor när man köper första hoj liksom. Då har man ju inget att se fram emot och byta upp sig till. Dessutom lär jag ändå uppleva herrejävlarvaddengår-effkten även om jag "bara" kör 25kw.

Mitt uttalande "jag har ändå inte tänkt klota" var ju till 100% menat som ett skämt. :tungan Däremot tror jag inte att det är så sjukt stor skillnad mellan ett skinnställ för 2000kr och ett för 4000kr. Antingen får man en soft vurpa och bara glider längs marken eller också får man ett njurslag av ett träd/stolpe/whatsoever och då hjälper inte ens det bästa stället i världen. Har jag fel?

Att sätta försäkringen på farsan, eller kanske morsan (kvinnor borde väl ha ännu lägre kostnad?) kan väl inte göra något då vi bor under samma tak osv. Samma sak som att bilen står på farsan men alla i familjen kör den.

Ang. försäkringskostnad så går det inte att få ner den till typ 500kr i månaden? Vi har alla försäkringar samlade hos folksam, bor en liten bit utanför Göteborg och morsan (om jag sätter försäkringen på henne) har aldrig fått böter osv.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Verkligen stort tack till alla svar! Ni gör det luddiga lite klarare.

Jag förstår mycket väl att jag kan verka naiv när jag säger att jag inte "behöver" körlektioner. Men som sagt har jag sedan innan rätt hyffsad erfarenhet faktiskt samt att det inte direkt är något vidunder jag planerar att köpa. Orka ta i så man sprickor när man köper första hoj liksom. Då har man ju inget att se fram emot och byta upp sig till. Dessutom lär jag ändå uppleva herrejävlarvaddengår-effkten även om jag "bara" kör 25kw.

Mitt uttalande "jag har ändå inte tänkt klota" var ju till 100% menat som ett skämt. :tungan Däremot tror jag inte att det är så sjukt stor skillnad mellan ett skinnställ för 2000kr och ett för 4000kr. Antingen får man en soft vurpa och bara glider längs marken eller också får man ett njurslag av ett träd/stolpe/whatsoever och då hjälper inte ens det bästa stället i världen. Har jag fel?

Att sätta försäkringen på farsan, eller kanske morsan (kvinnor borde väl ha ännu lägre kostnad?) kan väl inte göra något då vi bor under samma tak osv. Samma sak som att bilen står på farsan men alla i familjen kör den.

Ang. försäkringskostnad så går det inte att få ner den till typ 500kr i månaden? Vi har alla försäkringar samlade hos folksam, bor en liten bit utanför Göteborg och morsan (om jag sätter försäkringen på henne) har aldrig fått böter osv.

kolla även runt på internetbutiker vad gäller skydd händer att de har rabat på utgående grejer så får man kanonskydd till okejskydd-pris
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Får väll bidra till tråden lite...

(Håller själv på att ta kortet nu sådär lagom till sommaren:) )

Komplett utrusting, absolute det viktigaste, utan utrustning tycker jag inte man har på vägen att göra. För allas skull.
Körlektioner, är det inte lika bra att lära sig bra från början?
Försäkring, äldre hoj är billigare om bolaget tillåter sätt det på din far/mor. Kanske till och med räcker med trafikförsäkring?
Hojen kommer faktiskt i sista hand i sammanhanget. Ta bara något du blir nöjd med och framför allt HAR RÅD MED!

Det är väll min råd, och hur jag resonerade, lycka till med kortet:tummenupp
 

Dominator-Rocks

Guest
Ässch köp hoj och en beggad gammal kruka för stålarna du har ju endå inte tänkt å klota!

Vem fan behöver skydd!? :va

Själv Uilade jag på min moped för xx antal år sen nere i stan.. då kom det en Volvo 24o raggare och körde på mig.... jag flög ca 20-30 meter, hjälmen kom rullandes nerför backen. Men vafaan man klarade sig ju undan med bara lite köttsår samt några små krosskador på vänsttra benet.... :yoparty :Brutalforceknight

Är man tuff som faan samt rätt så ung så pallar man med lite stryk!


(Det sjuka är att det är just nu 10-12 år senare man fattar vilken jävla tur man hade, just då reflekterade man ju inte över vad som kunde ha hänt! Man var mest sur för att mopppen var fuckad:D )
 

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
2850595
Ang. försäkringskostnad så går det inte att få ner den till typ 500kr i månaden? Vi har alla försäkringar samlade hos folksam, bor en liten bit utanför Göteborg och morsan (om jag sätter försäkringen på henne) har aldrig fått böter osv.
Nu kan jag ju bara tala för den hojjen ja har haft innan min Gixxer, men den gick på typ 300:- /mån hel/hel. Då stod den på farsan.

Och det är som sagt en GS 500 E...
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Här Kommer Mer Hjälp.

[
Jag förstår mycket väl att jag kan verka naiv när jag säger att jag inte "behöver" körlektioner. Men som sagt har jag sedan innan rätt hyffsad erfarenhet faktiskt samt att det inte direkt är något vidunder jag planerar att köpa. Orka ta i så man sprickor när man köper första hoj liksom. Då har man ju inget att se fram emot och byta upp sig till. Dessutom lär jag ändå uppleva herrejävlarvaddengår-effkten även om jag "bara" kör 25kw.

Ja du är välldans naiv:7peta

Finns dock dom som lyckas men för många blir det ett brutalt uppvakande om man inte saknar själv insikt helt förstås:rolleyes: .


Mitt uttalande "jag har ändå inte tänkt klota" var ju till 100% menat som ett skämt. :tungan Däremot tror jag inte att det är så sjukt stor skillnad mellan ett skinnställ för 2000kr och ett för 4000kr. Antingen får man en soft vurpa och bara glider längs marken eller också får man ett njurslag av ett träd/stolpe/whatsoever och då hjälper inte ens det bästa stället i världen. Har jag fel?

Nja, tänk på att spannet nya skinnställ går från 2000-25000 typ. Skiter man i vilket märke modell s o v så kan man nog hitta ett bra nytt skinn för ca 4000. Det du ska kolla på är Sömmar, skinntjocklek och att skydden är Ce märkte samt förstås att det sitter som ett jävla korvskinn. Alt till Skinn är textil kläder men det kan jag så lite om... Nej, ett skinnställ räddar sällan liv! MEN du kan slippa transplantera skinn från en kropps del till en annan... Alltså riktigt nasty skrapsår skyddar skinnet mot. Sen finns det även skydd för bröstkorg bl a så kallade Saftey jackets mm.

Att sätta försäkringen på farsan, eller kanske morsan (kvinnor borde väl ha ännu lägre kostnad?) kan väl inte göra något då vi bor under samma tak osv. Samma sak som att bilen står på farsan men alla i familjen kör den.

Ang. försäkringskostnad så går det inte att få ner den till typ 500kr i månaden? Vi har alla försäkringar samlade hos folksam, bor en liten bit utanför Göteborg och morsan (om jag sätter försäkringen på henne) har aldrig fått böter osv.[/QUOTE]


Försäkring beräknas på Ålder,körkorts-år,vilken plats på jorden, skadefria år, samt förbaring. Tar dock inte hänsyn till böter tex.

Om du ska försäkra hojen på mamma så kontakta försäkrings bolaget och meddela hur det kommer att se ut och få det ok:at. Dom kanske kommer höja självrisken för dig. Om försäkrings bolaget är informerat på uppläget så är det Fair Game. Helt beroende på vilken cykel samt försäkring du väljer avgör om du kan få ner din premie till 500 kr i månaden.


Lycka till!
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Får väll bidra till tråden lite...

(Håller själv på att ta kortet nu sådär lagom till sommaren:) )

Komplett utrusting, absolute det viktigaste, utan utrustning tycker jag inte man har på vägen att göra. För allas skull.
Körlektioner, är det inte lika bra att lära sig bra från början?
Försäkring, äldre hoj är billigare om bolaget tillåter sätt det på din far/mor. Kanske till och med räcker med trafikförsäkring?
Hojen kommer faktiskt i sista hand i sammanhanget. Ta bara något du blir nöjd med och framför allt HAR RÅD MED!

Det är väll min råd, och hur jag resonerade, lycka till med kortet:tummenupp

Vad har du tittat på för hojar då? Lite tips eftersom vi är i ungefär samma situation. :)

För övrigt har jag läst lite på folksam.se och där står att "Bas-försäkring" eller vad dem kallade den funkar som så att den gäller för alla som bor under samma tak. Då kan jag ju enkelt regga den på morsan.

Nu kan jag ju bara tala för den hojjen ja har haft innan min Gixxer, men den gick på typ 300:- /mån hel/hel. Då stod den på farsan.

Och det är som sagt en GS 500 E...

Det låter ju som hittat! 300kr i månaden för helförsäkring är ju så bra det kan bli! Ska kika närmare på denna hoj och liknande. :) Hur är den i övrigt? Billig i drift? Soft effekt?
 
Last edited:

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
2853024 De verkar ju riktigt fina. Lär gå fint strypt också då den som ostrypt levererar ungefär samma effekt. Problemet är väl dock att jag antagligen efter en eller två säsonger vill strypa av. Och då vill jag ha lite mer än 45hk.
Kul att köpa ny hoj då i och för sig... Tycker jag i alla fall :) Lär ju tröttna lite på vilken hoj du än köper.
Men det är ju bara vad jag tycker.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top