köpa moppe till lillbrorsan

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
brorsan kliver snart in i åldern då moped blir aktuellt, frågan är vad man ska satsa på? ingen scooterliknande (för mkt goldwing över dem), mer crossinspirerat ska det vara...vill heller inte meka då kunskaperna inte är riktigt tillförlitliga...inte massa trim och annat heller, är typ yamaha dt och honda mt5 något att gå på eller är dessa rieju och vad de heter något som är tillförlitligt?

finns det några firmor som säljer beg. mopeder? känns inte så intressant att släppa iväg 20-25k på en moppe som man inte vet hur länge han vill köra...

fram med era minnen och erfarenheter!

Vad jag vet så är yamaha dt bra mopeder men känns lite klenare. Jag har haft typ 6 st mt5:eek:r och dom går skit bra. Den värsta jag hade gick 110km/h och det gott folk är inte lätt att krama ur en mt5:a, och det konstiga med den mopeden var att det bara var att köra nästan inget mekande. Mt5an är en bra moped och för ett rimligt pris men åk inte och kolla på mt5or under 1990 dom brukar vara skit. börja vid 91 och uppåt så kommer du få en bra moped! lycka till

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Om han är intresserad av att meka osv så köp en honda mt5/dt50.Jag hade båda och dt:n var den som krånglade mest helt klart.Själva sporten när man hade moppe var ju att köra sönder dom och sen skruva igång dom och försöka få dom att gå så bra som möjligt med olika setup.

Köper du en ny moppe så räcker det med att dra bort pluggen,byta munstycke och drev så gör den 80-90km/h och håller i typ 1000mil.Men satsa på en nyare moppe med minarelli motor typ rieju,det var då drömmoppen när jag körde men jag hade aldrig råd med en sån.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Annars så är det ju förbaskat smidigt med en scooter. :nicka

Eller kanske skaffa en sportmoppe? http://www.yamaha-motor.se/produkter/mopeder/50cc/tzr.jsp
2007_TZR_Photo_01_prv_tcm36-141083.jpg

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...