Köpa MTB för 4000-5000kr, vad ska man ha?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Tänkte ta mig an en ny träningsform eftersom ett par polare cyklar MTB i skogen. Så det är dags att köpa lite hårdvara, med tanke på vinter-rean. Dock kan jag inte mycket om MTBs. Vad jag förstår är det teknikbögeri i vanlig ordning på massor med utrustning man eg. inte behöver. Behöver jag extra bra växelförare för 1500kr mer? Dämpare bak = onödigt?

Vad jag vill ha är en relativt billig bike med bra kvalitet. Mycket bang-for-a-buck. Vi kommer att cykla på skogsstigar och enligt min ena polare så "varade" hans Biltemacykel för 2000kr i 3 år, så det är väl knappast off pist över stock & sten vi pratar om.

Så. Vad köpa? Behöver jag skivbroms? Hydraulisk skivbroms (verkar onödigt och dyrt att laga). Vilka märken? Jag tänkte en Giant/Peak/Kona för ~4000Kr. Bra bang-for-a-buck?

Finns en Felt (Feldt?) på Bike Pro för 5000kr med skivbroms (ej hydr.). Bra märke?

Vilken storlek? Är 184cm. 18" eller 19" ram?


Säljaren på Sportex tyckte att cyklar under 5000kr är för kidsen vif korvmojjen. Inte för vuxna som kör lite tuffare. Överdrift?

Fel forumdel. Vänligen flytta till Off-topic.
 
Last edited:

jonny_81

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
skövde
Hoj
cbr 600 95 streetfighter
vill du ha mycket för pengarna skulle jag kolla på blocket o köpa beg.. Har själv tävlat lite så ja hälper dig gärna o leta upp en cykel i bra skick.. Du får tyvär ingen ny som är något vidare för dom pengarna.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Har en GT Avalanche som hängt med nu i 6 eller 7 år. Mest motionskörning på stigar, grusvägar men har gett mig in på värre ställe också. Funkar bra men man märker framförallt på framdämparen att den är budget.

Valde inte skivbroms vilket jag ångrar lite nu. Käkar bromsar till max så fort det är blött och man kör där det är lerigt.

Har Shimano Deore LX rakt igenom på växelsidan. Har aldrig strulat mer än att man behövt justera lite. Riktat fälgarna ett par gånger efter lite väl entusiastisk körning bland stenar.

Är rookie men jag hade satsat på:
*Hyfsat schyssta växlar. Finns säkert dom som kan ge tips på vilka. Har inte hängt med de sista åren
*Enbart dämpning fram.
*Skivbroms (Hydrauliska eller inte låter jag vara osagt)

Hade brytt mig mindre om märket på den så länge ingående delar är av bra kvalisort :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En begagnad Trek är inte helt fel - verkar vara gediget byggda cyklar. Jag köpte en ny av enklare modell (kostade runt 8.000), men hade nog kunnat satsa på skivbromsar och lite annat "lyx" om jag köpt idag.

De som kan, påstår att det är lättare att cykla på bakhjulet om man skippar fjädring bak (who knows... :) ), men å andra sidan är det skönt med dämpning om man studsar runt bland stock och sten.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Är det mycket standard mått på en MTB ? Tänkte pimpa min med ny gaffel nämligen.
 

Merovingian

Guest
När jag var aktiv i XC-scenen hade jag en Trek 6500 med Deore LX runtom, samt hydrauliska skivbromsar och oljegaffel fram.
Jämföra den med gemene MTB á 4-5 tusen på den tiden var bara pinsamt. Det rör sig om 2004 tror jag, då gav jag 11 000 för den. Man får samma prylar för betydligt mindre pengar idag.
Jag skulle nog akta mig för mekaniska skivbromsar. Jag kom aldrig i kontakt med några med bra bett trots breda handtag.
Jag hade tvåfingersgrepp och kunde bromsa upp mig på framhjulet med ett enda finger utan hjälp av kroppen, samtidigt som jag kunde dosera bromsverkan exakt när man bara behövde bara lite broms. Alla som testade älskade bromsarna. På den tiden var detta något nytt, ingen hade det.
Hydrauliska skivbromsar är alltså något att satsa på om du känner att du vill bre på lite. :tummenupp

På den tiden var Merida ett Kalle Anka-märke som såldes på OBS och ICA Maxi.
Vet inte hur det är nu eftersom jag inte varit insatt på flera år.
Bästa är att du åker och klämkänner.
Eller beställer något vettigt från www.chainreactioncycles.com
 
Last edited:

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Ska också köpa en MTB då jag ska köra Cykelvasan i sommar med några jobbarkompisar. Kommer nog köpa en Giant av en kompis som har lite kontakter. Men jag skulle inte köpa något under ca 6k...

Denna är nog rätt vettig
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a23185/zr-team-60-schwarz-2010.html?mfid=52


ingen som kan tipsa om några vettiga cykelskor och pedaler?
Ska försöka lära mig att cykla med cykelskor på spinningen hade jag tänkt mig.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det mycket standard mått på en MTB ? Tänkte pimpa min med ny gaffel nämligen.

Allt är standard på cyklar!

Det är bara synd att ibland uppfinner alla tillverkare en egen standard...

Gaffelns styr-rörs diameter och längd är att du behöver veta!
(samt vilken storlek på hjulet du har givetvis)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Leta på min gamla MTB-tråd, den va ju kanoners :D
Ja köpte väl en för 5500 eller nåt sånt från england ja är rätt nöjd me, va la ett par år sen o jag har väl cyklat typ en halv gång o den står o samlar damm, men ändå :D
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Allt är standard på cyklar!

Det är bara synd att ibland uppfinner alla tillverkare en egen standard...

Gaffelns styr-rörs diameter och längd är att du behöver veta!
(samt vilken storlek på hjulet du har givetvis)
haha så enkelt va det inte allså.. Varför är det aldrig nån som anger mått i sina annonser då?:huvet Tack för hjälpen iaf.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
haha så enkelt va det inte allså.. Varför är det aldrig nån som anger mått i sina annonser då?:huvet Tack för hjälpen iaf.

Det finns två totalt förhärskande diametrar på rören, och längden behöver du bara tänka på om du ska köpa begagnat.

Köper du en ny gaffel är längden mer än tillräcklig och du får kapa ner den till rätt längd själv.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Det finns två totalt förhärskande diametrar på rören, och längden behöver du bara tänka på om du ska köpa begagnat.

Köper du en ny gaffel är längden mer än tillräcklig och du får kapa ner den till rätt längd själv.
Okej då va det inte så jobbigt ändå :) gött då kan gamle marvin leva ett par år till :D
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Har köpt en räser nu pöjkar.

Den funkar fint som prydnad än så länge..
 

Bifogat

  • DSC00444.jpg
    DSC00444.jpg
    227.3 KB · Visningar: 237

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har köpt en räser nu pöjkar.

Den funkar fint som prydnad än så länge..

Man fotar ALLTID sin cykel från andra sidan, det är där dom dyra flashiga komponenterna sitter!

(Jag gissar Deore rakt igenom)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top