Köpa MTB Freeride för ca: 10000:-

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Tjo!

Ska ta upp cyklandet igen till sommarn och letar efter nåt kul att trampa med nu.
Jag har tidigare tränat mycket och även tävlat lite med renodlad XC så jag har bra koll på de cyklarna. Men nu är grejen den att jag blir sjukt sugen på att åka dirt varje gång jag ser en dirtbike på stan...
Så nu vet jag inte om jag törs köpa en renodlad dirthoj med tanke på att jag gillar ändå att trampa runt på stigar i skogen för att ta mig till backarna där man kan ha skoj med dirthojen.

Så jag undrar om ett mellanting är en bra väg att gå eller är det bara så att det bästa är "antingen eller"?

Hittils har jag fastnat för Kona Stuff 2007. Rätt pris och vad som verkar vara rätt stuk. Kanske inte de bästa komponenterna på hojen, men man verkar ju inte få så mkt mer för pengarna i dagsläget.

http://www.konaworld.com/bikes/2k7/STUFF/index.html

Ni som har lite koll, vad finns det för hojar att välja på?

Tjo!

Ska ta upp cyklandet igen till sommarn och letar efter nåt kul att trampa med nu.
Jag har tidigare tränat mycket och även tävlat lite med renodlad XC så jag har bra koll på de cyklarna. Men nu är grejen den att jag blir sjukt sugen på att åka dirt varje gång jag ser en dirtbike på stan...
Så nu vet jag inte om jag törs köpa en renodlad dirthoj med tanke på att jag gillar ändå att trampa runt på stigar i skogen för att ta mig till backarna där man kan ha skoj med dirthojen.

Så jag undrar om ett mellanting är en bra väg att gå eller är det bara så att det bästa är "antingen eller"?

Hittils har jag fastnat för Kona Stuff 2007. Rätt pris och vad som verkar vara rätt stuk. Kanske inte de bästa komponenterna på hojen, men man verkar ju inte få så mkt mer för pengarna i dagsläget.

Ingen koll på sånt, vet bara att brorsan ska sälja sina cyklar. En HT som kanske kan va intressant.
http://swebikers.se/forum/viewtopic.php?t=36679

Tjo!

Den är nog rätt ok, växlar är det sista som behöver kosta på en dirt/freeride.
Dirtjumpergaffeln är helt OK, den verkar vara vanligast bland dirtfolket.
Hayes skivorna är bra, nu minns jag inte om det var hayes eller Magura som hade kassa handtag (dom billigaste) men det går ju att byta ut till dyrare sen.
FSA brukar göra bra grejor, men vevpartiet vet jag inget om.
Ditchwitch fälgarna är överskattade, många kör på dom för att dom ska vara "the shit", men jag har sett fler mosade ditchwitch än något annat märke, och det beror inte på att dom är vanligast.
Det är inte på något vis en dålig fälg, men den är långtifrån så bra som ryktet säger.

Vad kostar den i butiken där du har tänkt att köpa?

Jag cyklar inte själv, men min son har en Ideal Scrambler, ombyggd med dirtjumper3, hayes skiva bak, shimano skiva fram, ditchwitch bak, Alexrims DM24 fram och lite gott och blandat i övrigt.

Grejorna som är utbytta från orginal på den cykeln är inte utbytta för att dom har gått sönder, utan mest "på kul".
Gaffeln som satt på funkade i början, men när han började ladda mer behövde han en bättre och gjorde en bra deal på en gaffel på nätet.
Hjulen har han IOFS spöat, men dom gav sig inte förän han bailade fett nerför åreskutan på MountainMayhem.
Köp ett bra ryggskydd :tummenupp

Den är nog rätt ok...
Tack för ett snyggt svar :tummenupp

Vad var det som brast i handtagen, var det dålig kvalitet eller bara opraktiska/osköna? Kanske nåt man kan byta ut på en gång eller få pruta på..

Jag har bara sett priser på nätet än och den verkar ligga rätt i min prisklass. Har ingen koll på vilka butiker här i Dalarna som har Kona. Men hur är det med reservdelar, finns det bra butiker på nätet att beställa ifrån till Kona?
Jag har bara kört Bianci och Crescent tidigare...

Jag tänkte köra i mitt UFO Scorpion..vet inte riktigt än vad jag ska ha för hjälm. Vanlig cykelhjälm känns sådär när man ska hoppa omkring inne i skogen.
Vad kör din grabb med?

Hur är det med pedaler? Kör man med nån form av SPD eller har man foten löst? Kan man kombinera på en dirthoj?
Jag har endast kört cyklar med SPD-pedaler tidigare..

Hade jag velat köpa begagnat så kan jag spana på blocket, men tack för era tips ändå...

Tack för ett snyggt svar :tummenupp

Vad var det som brast i handtagen, var det dålig kvalitet eller bara opraktiska/osköna? Kanske nåt man kan byta ut på en gång eller få pruta på..

Jag har bara sett priser på nätet än och den verkar ligga rätt i min prisklass. Har ingen koll på vilka butiker här i Dalarna som har Kona. Men hur är det med reservdelar, finns det bra butiker på nätet att beställa ifrån till Kona?
Jag har bara kört Bianci och Crescent tidigare...

Jag tänkte köra i mitt UFO Scorpion..vet inte riktigt än vad jag ska ha för hjälm. Vanlig cykelhjälm känns sådär när man ska hoppa omkring inne i skogen.
Vad kör din grabb med?

Hur är det med pedaler? Kör man med nån form av SPD eller har man foten löst? Kan man kombinera på en dirthoj?

Hade jag velat köpa begagnat så kan jag spana på blocket, men tack för era tips ändå...

Handtagen (vilka det nu var) har en plastbussning invändigt som ger med sig, så efter ett tag känns dom svampiga trots att det inte är något fel på bromsen, men vid närmare eftertanke så är det nog magura jag tänker på.
(det är absolut inget fel på det märket, det är bara ett av dom billiga reglagen som strular)

Reservdelar är aldrig ett problem, alla cyklar byggs av delar som följer den standard som (oftast) shimano sätter, sen kan du gänga in ett FSA vevlager, FSA styrlager (FSA the pig är bra) sätta dit truative-vevar, gaffel från valfri tillverkare osv...

Min grabb körde länge med en Bell BMX hjälm och utan ryggskydd, lite grann för att jag inte var medveten om hur hårt han fläskade i hoppen, men när han blev bjuden till Åre MM utav ett gäng äldre grabbar (min son var 14 då) så fick han en Bell fullfacehjälm och ryggskyddet.
Han kör fortfarande med BMX krukan när han lattjar, men med fullfacehjälm när han kör seriöst.

Dirt kör man med fötterna löst, pedalerna ska se ut som om dom vill äta kött, vilket dom ofta gör, min grabb kör med billiga wellgo som har hållit skitbra, men det finns massor att välja på, ta gärna en pedal med dubbel "korg" så försvinner mer kött i varje tugga pedalen tar ur benet.

Fråga gärna mer, jag ska försöka att ge så generella råd som möjligt, anledningen till att min grabb har dom grejor han har beror ofta på att jag säljer just dom märkena, men jag har inte tänkt försöka promota något i onödan.

Jag har en Scott Voltage som är en freeridehoj, men den skäms inte i skogen heller till det jag cyklar. För att slippa byta pedaler hela tiden så köpte jag ett par pedaler med SPD-fäste på ena sidan och vanliga på andra sidan.

Edit:
Hittade dem här: http://www.crescent.se/tillbehor/skor_pedaler

Last edited:
Just ja, det var det jag funderade på. Det här med storlekar.
Själv är jag 183 cm och väger in på strax under 80 kg..
T ex storleker på Konan är 13"(XS), 15"(S), 15.5"(M), 17"(L), 17.5"(XL).
Hur vet man vad man ska ha? Finns det några riktlinjer?

Haggs ska ha 10599:- för Konan verkar det som.
http://www.haggs.nu/catalog/product...=1274&osCsid=199a867882591d6622c028913baedca8
"100mm travel w/20mm Dropout" 20mm dropout?

Sen hittade jag den här hojen. Norco Bigfoot 2007http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=279_281&products_id=1455&osCsid=199a867882591d6622c028913baedca8
9200:-
Inte lika tuff men hur mkt sämre är den än Konan? Gaffeln verkar ju vara nyare om man ser till namnet, eller?

Kona Hoss verkar ju schysst men den är nog för mkt XC tror jag.
Pedaler med SPD på "undersidan" skulle ju kunna vara ett alternativ. Ska känna mig lite för hur det är att cykla med "köttpedaler" först tror jag :)

Just ja, det var det jag funderade på. Det här med storlekar.
Själv är jag 183 cm och väger in på strax under 80 kg..
T ex storleker på Konan är 13"(XS), 15"(S), 15.5"(M), 17"(L), 17.5"(XL).
Hur vet man vad man ska ha? Finns det några riktlinjer?

Jag är 185 har en M 16" men som jag skrev tidigare har jag även cyklat en del på 18" (L) och det har fungerat bra det också.
Tror tyvärr inte det finns så mycket att gå på. Känslan är nog det som får styra.
Jag trodde M skulle vara för liten men trivs bättre på den i skogen, ska man trampa XC cyklar jag hellre på L. Största skillnaden är att man kan höja sadeln mer på L modellen.

Lycka till!
Kolla in www.happymtb.org och www.swebikers.se !

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick