Köpa nått nytt eller behålla zx6r 05.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Försökt få en bild av hur det eg är. Är en lite äldre hoj lika bra som en nyare?

Mc-säsongen e snart igång, ska snart börja planera in några bandagar men frågan e om man ska börna med Ninjan som man knappt kört med alls förra året eller om man borde skaffa sig en ny/nyare hoj. Är en ny 600 å mycket bättre än just ninja från 05-06 å i sådana fall på vilket sätt.

Försökt hitta en bra jämförelse men inte hittat någon proffsig sådan. Det jag har hittat är att folk på forum som äger sina 03-08 maskiner är så otroligt förtjusta i sina hojar å att de e sååå mycket bättre än de nyare.. typ iaf.

Hojen ska in på ventilkoll nästa vecka om jag hinner/orkar för att få stämpeln ifall jag ska sälja den. Borde man köpa sig nått nyare eller ha kvar den? Eg e jag sugen på nått som en Honda eller triumph men vet ärligt talat inte om det e så smart då marknaden e helt sjuk just nu. Menar, 50k för en sportis från 03/04. wtf!!!

Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Du kan ha riktigt roligt på hojen du redan har. De nyare hojarna är inte SÅ mycket bättre att det är värt mellanskillnaden. Dock brukar de vara mera lättsvängda och kanske lite starkare på mellanregistret, men annars så är hojen du har riktigt fin.
Jag skulle servat hojen och haft kvar den iallafall halva säsongen. Tycker du att de suger då så byt ;) Du hade ju som sagt inte kört så mycket på den förra sommaren, och det är ju bara dumt och onödigt dyrt att köpa något nytt som bara står hela sommaren.

Mvh /Try

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nyare är väl oftast modernare och blir mer och mer lättkört med bättre fjädring osv (oftast)

Men jag ser ingen mening att byta bara för att den går .2 sek snabbare runt Imola med en produktionsförare bakom styret.

Gäller det bankörning så är det till 99% av fallen föraren som behövs uppdateras :hihi

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag ser ingen jätteanledning till att byta en 05:a mot något nyare. Du har en kanon hoj, och en nyare kommer inte ge dig nånting annat än lite korvkioskscred att du har en nyare hoj (om det inte är någon speciell funktion du är ute efter, t ex ABS eller liknande)

Jag hade en R6 05 som jag sålde nyligen, den enda anledningen till det var att jag stod med 2 sporthojar, fick loss rätt mkt pengar och det blev ett lämpligt tillfälle att byta till något nyare med slirkoppling (som jag ville ha).

Annars hade jag behållt den alla dagar i veckan! Bästa hojen jag ägt!

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Haha, jo den hära föraren bör uppdateras lite i år. Det som jag upptäckte när jag körde den enda bandagen men ninjan var att fotpinnarna måste upp lite annars var jag helnöjd men har eg bara 3 hojar att jämföra med på bana. En bandit 600, en 2005 r6a å en fzr 1000 i café utförande.

Det som stör mig är ju att den e på 636cc, ska se om jag orkar ta licens å då måste man ändå köpa en 600 för att få åka i rookie klassen. Fast som sagt man kan ju alltid börja säsongen med den och sedan byta upp mig vid behov... hmmm what to do...

Last edited:

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Behåll den du har! Jag gick från gsxr 1000 -07 till aprilia mille -00 ångrar inte det!! Nytt e inte alltid bättre

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
ska du köra rookie600 köper du väl en billig oregbar race/banhoj och då behöver du endå nåt att åka runt med på vardagarna och på bandagar på tex kullen (där dte brukar vara krav på reggat).

Och du hänger ju inte med (vid torrt underlag) min hoj från 96 så varför skulle en ännu nyare hoj ändra det? :p :p

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Ha!!! Vem va det som hängde av vem med sin bandit 600 på blött... å kom inte med några bortförklaringar :p

Men shit, missade yamaha dagarna elelr va det nu va så åkte till honda Ahlquist men de hade så klart stängt en söndag kl 15, så jag vände å brassa på lite mot huvudleden. shiiiiiit vad lillninjan går ändå. 8000rpm på 2an å framhjulet sticker rakt upp.. shiiiiiiiaaaaaaat whaaaaaaaaat theeeeee faaaaaaaaaaaaaaak. :p men gör ändå rätt ont att det kostade lite över 7papp med stora servicen. Verkar som jag gillar min hoj mer å mer då jag kört me den i snart 5 dagar i år men den dära Daytonan hos johan mc med sina 184kg våt får det att vattnas i munnen.

Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Man kan nog åka ganska fort innan hojen sätter begränsingen (så länge den är i ok skick).
Jag bytter från en Superduke 2007 (som jag haft sedan ny) till en RSV Mille 2002 och jag åker betydligt snabbare på banan med denna trots samma effekt.
Tycker faktiskt att det är ganska skönt att inte ha något för dyrt om man skulle råka skrota...

Nyheter
Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2