Köpa nu och pröjsa för förvaring eller vänta till våren?

Kaffefanatiker

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2022
Hoj
Bara en moppe än så länge
Hej!
Har tänkt mig att ta A-kort i vår, och har därför börjat spekulera på blocket.

Funderar nu på om det är mer snällt mot plånboken att köpa en hoj till höstpris och betala 2-3 tusen för vinterförvaring, eller om det i slutändan blir billigare att vänta tills i vår med köpet. Jag har inte hunnit se priserna fluktuera själv så uppskattar svar från någon som vet!

T.ex. den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm/kawasaki_er6n/104765422
Borde jag räkna med att en dylik ligger på än 30k i mars/april?

/Teo

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
Svårt att se in i framtiden. jag har själv en nästan identisk Er6n, som jag köpte sent på våren 2020. Den hade då bara gått 300 mil!! annonserades för 40 och jag betalade 35 kontant. Om det blir dålig nyförsäljning av hojar så kan priserna gå upp på beggade. Sen försöker ju en del få ut fantasipriser just under den spirande årstiden.
Den som du tittat på är nog rätt prissatt, pruta ned den till 22-23 kanske är möjligt... nu på hösten om ägaren behöver dollarna
Kan du inte hitta någon gratis förvaring, verkar onödigt att lägga flera tusen på sånt. Om du var jag så skulle jag köpa.......
2009 var första årgången med div modifieringar 2009-12 är likadana

Vid 2400 mil ska man göra en inte alls särskilt omfattande service, men kan väl kosta litet grann, är den gjord? Pruta annars

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej!
Har tänkt mig att ta A-kort i vår, och har därför börjat spekulera på blocket.

Funderar nu på om det är mer snällt mot plånboken att köpa en hoj till höstpris och betala 2-3 tusen för vinterförvaring, eller om det i slutändan blir billigare att vänta tills i vår med köpet. Jag har inte hunnit se priserna fluktuera själv så uppskattar svar från någon som vet!

T.ex. den här: https://www.blocket.se/annons/stockholm/kawasaki_er6n/104765422
Borde jag räkna med att en dylik ligger på än 30k i mars/april?

/Teo
Jag skulle inte haka upp mig så mycket på strategin, börja titta redan nu och ha is i magen.
I fall något riktigt bra dyker upp så åker du och tittar, annars avvaktar du.

Får du tag på ett klipp så kommer det vara det mest lönsamma köpet oavsett om det är i vinter eller i vår.

er6 är en så pass vanlig hoj att du snabbt kan få en känsla för vilket skick man får för vilket pris. Ge det tid bara så kommer du hitta ett riktigt fint exemplar.

Kan tipsa om att leta efter en hoj som har kraschpuckar, så slipper du lägga pengar på det eller gråta blod när du tappar hojen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bor du i södra delen av landet så är det optimala tillfället nu och 1-2 månader framöver. Allt är dyrt och elen kommer fucka upp många.
jan-feb kommer nog iofs vara billiga månader också. Folk vill gärna få till snabba affärer och få loss pengar.

Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Man köper när en bra deal dyker upp. Priserna eller utbudet kan man inte spå om :) Jag köpte i december förra året. Fortfarande inte sett en lika bra deal eller lika utrustad hoj. Kanske en nyligen men den fanns 40 mil bort, min köptes 2 mil bort. Geografin är också av betydelse.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
I min erfarenhet sticker priserna rätt snabbt i södra Sverige efter årskiftet så fort vädret ens hintar om att slå om. Men framför allt så vill man väl ha hoj på plats istället för att behöva stressa när våren närmar sig och riskera stå utan eller behöva betala svindyra slantar.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag handlade min den 23 december i fjol. Har sett en liknande modell i utrustningsnivå och skick sen dess i ett bättre pris. Resten låg lätt 15-20 över vad jag gav. Köper du från firma så kan de fasen bjuda på förvaringen. Det gjorde min. :D

Kaffefanatiker

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2022
Hoj
Wow tack för alla grymma svar! :) Väntade mig inte att få så mycket fin hjälp så snabbt! :hjarta
Låter ju logiskt att det är svårt att förutse och att det fluktuerar mer år från år än säsong till säsong... annars kunde man ju köpa på sig ett hojar varje höst och sälja dem på våren om man hade pengar och plats.

Ska börja spana mer seriöst och åka och titta på de som jag är intresserade av, och undersöka lite om det finns något sätt att vinterförvara den gratis. Om det fixar sig så kanske det blir ett köp under November!

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Om du bor i närheten av hojen som du länkade på blocket så finns det ju förvaringsmöjligheter på olika företag i sthlmsområdet. mcvaruhuset tex kan du vinterförvara på (till en måndskostnad) om du bokar in en service under vintern samtidigt.
Annars finns det mindre företag som också har den tjänsten. Om dom redan e fullbokade eller inte kan jag inte svara på. Men tjänsten finns iaf. Lycka till!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kortet först, hojen sen. Inget kul att ha en hoj i garaget som man inte får köra.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En hoj kan du faktiskt förvara inomhus… i hallen tex.

Hoj handlar om drömmar och glädje, en stor vinst är att ha den redan och bygga förväntningarna inför säsongen. :)

Att köpa nu för att stå kvar på en firma eller i förråd… nja. Det hinner hända mycket och du binder upp kapitalet som du annars kan placera i lämpliga räntepapper.

Kaffefanatiker

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2022
Hoj
Kortet först, hojen sen. Inget kul att ha en hoj i garaget som man inte får köra.
Tyvärr har jag inte tillräckligt med cash för det, eller... snarare så har jag en budget för Kortet+MC+utrustning+ev. service osv., och det billigaste jag kan komma undan med hos körskola är nog 15k för lektioner, och inte osannolikt blir det mer. Vill mycket hellre lägga de pengarna på riktigt bra skydd och hjälm t.ex.

En hoj kan du faktiskt förvara inomhus… i hallen tex.
Haha ska fråga sambon om jag får ställa den i hallen!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tyvärr har jag inte tillräckligt med cash för det, eller... snarare så har jag en budget för Kortet+MC+utrustning+ev. service osv., och det billigaste jag kan komma undan med hos körskola är nog 15k för lektioner, och inte osannolikt blir det mer. Vill mycket hellre lägga de pengarna på riktigt bra skydd och hjälm t.ex.

Haha ska fråga sambon om jag får ställa den i hallen!
Jag tycker ändå du ska ta kortet först. Det kanske tar två säsonger innan du är klar och hojarna ökar knappast i värde.

Jag är Old school. Kortet först, hojen sen. PunGt.

Jag skulle heller aldrig köpa en TV på avbetalning. Sån är jag.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Köp en hoj först så du har nåt att köra direkt när du fått kortet. Du kommer garanterat byta ut den ändå efter ett par veckor när du inser att det inte var "rätt" för dig. Börjar man jaga när man fått kortet slutar det med att man köper vad skit som helst bara för att få köra.

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Hoj
BMW F800ST
Fokusera på kortet och skyddsutrustning. När det är avklarat kan du i lung och ro provköra de hojar som verkar intressanta. Det är meningslöst att ta på sig onödiga utgifter nu i början. Mc utbildning är tillräckligt dyrt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA