Har ju inget att klaga på Biltema hjälmen, att jag krossade knäet vid min vurpa skulle nog till och med inte ens dagen politiker klara av att skylla på Biltema hjälmen, möjligtvis skulle nån kanske miljöpartist kunna få ihop det att man skadar knät pga hjälmen
Biltemas crosshjälm sitter bra på mitt huvud och väger måttligt så jag skulle nog kunna köpa en ny Biltema hjälm men som sagt funderar jag på alternativ av nåt kändare märke istället för Biltema.
Säkerhetsmässigt har vad jag vet Biltemas hjälmar testats två gånger de senaste 10 åren.
Första gången beslöt Bike att testa Biltema hjälm och Lidl hjälm och en "Märkeshjälm".
(Som jag minns från sydeuropa, märkeshjälmen alltså.)
Resultat:
Lidl och Biltema klarade säkerhetstestet.
"Märkeshjälmen" klarade inte säkerhetstestet.
Vilket det såklart blev ett d-a liv om. Tester är ju till för att bekräfta vad "man" tror.
Och man stöter sig inte med annonsörer. Då läggs tidningen ner....
Andra gången var ett test som publicerades 2017.
På nytt underkänd Märkeshjälm, Schubert.
Som försökte krångla sig ur det med fel vinkel när hjälmen träffade "kantstenen".
Lustigt nog klarade Biltemas hjälm testet med fel vinkel.
Så är du inte bra att hålla huvudet i rätt vinkel när du kraschar i en kantsten ökar din chans med Biltema.
https://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test
En intressant iaktagelse är att Testfakta här gett bästa stötdämpning till Shoei NXR, antagligen för att normen utgår från g-kraften.
För om man jämför HIC värdet som tar hänsyn till både g-kraftens storlek och hur lång tid g-kraften verkar,
dvs ett värde som visar sannolikheten för hjärnskada
Så får vid
Rakt islag bakhuvud vid +50C mot kantstensstäd
Shoei NXR HIC=1320; Biltema 82991 HIC=1051 dvs HIC 80 % av Shoei NXR
Rakt islag bakhuvud vid -20C mot platt städ
Shoei NXR HIC=2032; Biltema 82991 HIC=1956 dvs HIC 96 % av Shoei NXR
Rakt islag hakbåge vid -20C mot platt städ
Shoei NXR HIC=815; Biltema 82991 HIC=373 dvs HIC 46 % av Shoei NXR
Som jag ser det (vill inte själv ha hjärnskada, dvs söker lågt HIC) så utklassar Biltema när det gäller stötdämpning testets "bästa hjälm" Shoei NXR.
På samma sätt när man jämför HIC värden så får Biltema 82991
lägre HIC värden i testet, dvs mindre risk för hjärnskada
än
HJC FG-ST
LS2 FF352 Rookie
Nolan N87
Schubert C3 Basic
VCAN V210
men INTE Caberg Duke II i två test av tre.
Så säkerhetsmässigt ser jag inget problem med Biltema, använder ju själv X-Lite = Nolan som har allra sämst skydd mot huvudrotation. Enligt Testfakta.
Däremot faller Biltema för mig bort på komforten.
Biltema 82991 är gjord för långsmala skallar (sett uppifrån, den vanligaste EU formen) passar ej min rundskalle
Och den Biltema Jethjälm jag köpte för att kunna provköra sonens moped 2009
kanske den här
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/...r/jethjalmar/oppen-hjalm-med-visir-2000041978
var en katastrof på en SV650S en månad senare, ljudnivån var sådan att över 90km/h var inte att tänka på......
trots godkänd enligt ECE-R 22.05