Köpa ny GPS till bilen, vad gäller nu för tiden?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Nu har det blivit dags att byta min Tomtom 730 då den minst sagt är värdelös. Jag kör mycket i England och här funkar den inte alls att navigera med. Navigera efter postkoder är inte att tänka på och kartor/adresser stämmer dåligt med verkligheten fast den är uppdaterad.

Så vad skall man köpa istället? Bra europiska kartor är ett måste, åtminstone Sverige, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien och eventuellt Frankrike. Märke är egentligen ointressant bara den är bra! Ett alternativ vore ju Nokia 920 med inbyggd navigering utan krav på dataöverföring.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Garmin vet jag iaf har gratis uppdateringar av kartor under hela apparatens livstid.

Tomtom suger riktigt jävla hårt kan jag också skriva under på. Har det på våra PDA:er på jobbet och det är inte ens någon idé att försöka använda.

tkdrille

Guest
Garmin är enda alternativet enligt mig. Nu kör jag med garmin 3790T Men den verkar inte säljas mer. Av 100 adresser hittar den till 99.
De gäller även postlådeadresser.
Har enbart testat den i Danmark för att vara utomlands men de verkar ha bra kartor.

Har testat navigon, tomtom och sygic. Gilla inte de alls.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jo men då måste man väl ha "data transfer" och det blir svindyrt med roaming. Det är där Nokia 920 vore ett alternativ då alla kartor ligger på telefon redan.

Det var det jag menade, Navigon kan du spara kartorna på minneskortet och jag har för mig att man ska kunna göra det med Google navigator nu också.

Edit: Jo, det fixar den. http://www.youtube.com/watch?v=mADm1D6ozDI

Edit2: Den klarar bara områden på ca 10x10mil tydligen, testade nyss och ett sånt område tar runt 80MB. Men navigon ska du kunna ha hela kartan i offlineläge.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det var det jag menade, Navigon kan du spara kartorna på minneskortet och jag har för mig att man ska kunna göra det med Google navigator nu också.

Edit: Jo, det fixar den. http://www.youtube.com/watch?v=mADm1D6ozDI

Edit2: Den klarar bara områden på ca 10x10mil tydligen, testade nyss och ett sånt område tar runt 80MB. Men navigon ska du kunna ha hela kartan i offlineläge.

Den där videon var från juni -12. Sedan dess fungerar det dåligt att spara kartor lokalt i telefonen.
Det har med upphovsrätt att göra. Vissa områden går att spara, andra inte. Jävligt enerverande.
Google Navigation måste ringa hem har jag för mig, för rutten räknas inte ut i luren utan i nån server tror jag.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Det finns bara ett märke och det är Garmin.
Alla andra är bara olika mycket skräp.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Den där videon var från juni -12. Sedan dess fungerar det dåligt att spara kartor lokalt i telefonen.
Det har med upphovsrätt att göra. Vissa områden går att spara, andra inte. Jävligt enerverande.
Google Navigation måste ringa hem har jag för mig, för rutten räknas inte ut i luren utan i nån server tror jag.

Alright, men Navigon ska fortfarande klara biffen i vart fall. Navigon kräver i vart fall 2GB lagringsyta, så stor lär inte själva programvaran vara. :D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag har kört med Sygic och det funkar finfint. Det gjorde Navigon också, med undantaget att den ville koppla upp sig när man körde över landsgränserna, för att kunna läsa den nya kartan. Detta kostade mig strax över 800 spänn under 10 dagar förra året.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
det gjorde jag också .. ändå ville den koppla upp sig och ladda ner åtkilliga meg á 80kr/MB i schweiz

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag kör navigon i iphonen. Funkar bra och jag är nöjd.
Fungerar att man lagrar kartor på telefonen. Jag har hela Europa och det är ca 2Gb. Kartor kan man väja vilka man vill ha sparat eller ej. Data trafik behövs ej till annat än att ladda in kartorna och det gör du på Wifi hemma.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag kör navigon i iphonen. Funkar bra och jag är nöjd.
Fungerar att man lagrar kartor på telefonen. Jag har hela Europa och det är ca 2Gb. Kartor kan man väja vilka man vill ha sparat eller ej. Data trafik behövs ej till annat än att ladda in kartorna och det gör du på Wifi hemma.

Har också använt Navigon navigatorprogram i min iPhone utan problem i både Sverige och Europa. Dock aldrig i England, så där får man reservera sig hur väl det fungerar med postnummer. Det borde dock gå att få fram omdömen på nätet av andra som använder sig av både TomTom och Navigons navigatorprogram i England.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Tack för svar, nu har jag varit o klämt på några olika och det är faktiskt Garmin som sticker ut. Fast damen köpte precis en Lumia 920 och den navigationen fungerar klockrent, fria kartor som laddas ner mm. Synd bara att jag precis köpt en SIII :mad:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fast damen köpte precis en Lumia 920 och den navigationen fungerar klockrent, fria kartor som laddas ner mm. Synd bara att jag precis köpt en SIII :mad:

Själv måste jag vänta till åtminstone 29:e innan jag får min Lumia. :mad
Avbeställde en Galaxy SIII, hoppas man slipper ångra sig. Om du fick välja idag, vilken hade du valt? Nokian eller Galaxyn? ...hur mycket bättre är kameran?

Angående navigation satt jag nyss och läste följande artikel, Nokia verkar helt klart vara något på spåret:
http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/nya-navigationstjanster-ska-lyfta-pressat-nokia_7664780.svd