Köpa ny hoj, Panigale v2 eller Aprilia rsv4?

_om

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Hoj
suzuki gsx-s 1000 f
Hej,

Känner att det är dax att byta hoj och har fastnat för Ducati Panigale v2 eller Aprilia rsv4. Är det någon som har erfarenhet av dessa och varför ni skulle rekommendera den ena eller den andar?

Jag är så klart medveten om att det är stor skillnad i effekt och därför oxå “upplevelse”/karaktär/osv och tycke och smak är högst personligt. Har så klart tittat, suttit på och provkört men är ju stor skillnad på vad man hinner uppleva på 15 minuter mot att äga och använda den “varje dag”. Jag kör ett par bandagar om året men hojen kommer framför allt att användas till och från jobb och inspirerad körning på väg.

Har svår beslutsångests eftersom jag ser för och nackdelar med båda. Så alla kommentarer, både bra och dåliga, tas tacksamt emot ?

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag är nyfiken, vad ser du i Ducati panigale v2? Varför vill man ha en sån och inte en v4 eller betala mindre pengar för en 1199/959 eller vad de nu heter.

_om

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Hoj
suzuki gsx-s 1000 f
Jag var egentligen först inne på V4, men har hört kommentaren från flera håll att V2 är ett betydligt bättre/roligare alternativ om man primärt kör på gatan med den. Tyvärr fanns det ingen V4 inne hos handlaren så hade inte möjlighet att provköra och bilda mej en egen uppfattning. Har oxå hört från flera håll att Aprilia skulle vara ett "bättre" val än V4an just på gata. Men vet som sagt inte om det stämmer eftersom jag inte kunnat prova båda.

215/217 hästar är ju sjukt roligt men är ju inte ofta man kan utnyttja bråkdelen av dom utan att ligga i dubbla hastighetsgränsen. Efter många timmars tittande på YouTube och Googlande så var det väldigt många som rekommenderade just Panigale v2 som den "ultimata" sporthojen för gata. Så är intresserad av vad folk tycker i "verkligheten".

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jag tolkar det som att det är en ny hoj du är ute efter.
Panigale V2 är ju en beprövad konstruktion, nu har ju V4:an funnits i några år med så barnsjukdomarna som fanns i de första lär vara borta nu.
Man kan inte åka V4 på bana i Sverige med originalsystemet på hojen utan måste byta till eftermarknads, så sjukt är detta landet…
Det är väldigt svårt att ge råd om vilken hoj någon annan ska köpa. Man köper inte hoj med hjärnan…
Då skulle alla köra Honda typ…
Aprilian har ju bevisligen visat jävligt mycket Bang for the buck.

säger bara: lycka till!!!

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Testade Panigale v2 förra helgen, vilken hoj. Men förnuftet får tyvärr råda för mig då den kostar 1700kr hel/månad avställningsbar, det går inte.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag skulle gärna ta en V2 som banhoj.
Och då har jag ändå ett hyfsat banjärn, men V4 är så mycket mer pyssel och som någon skrev bullerkraven är svåra att klara.
Aprilian är också läcker, men jag har aldrig kört en.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Amerikanska motorcykelproffs på YT är de sista du ska lyssna på. De har en förmåga att bara rapa floskler.

Tror du behöver bestämma dig för twin eller fyra. Skiljer sig ändå åt en hel del. Jag röstar på fyrcylindrigt alla dagar i veckan. Känns generellt mycket raffinerade och har ett så nice register.

Efter du bestämt motortyp är det bara att välja den som du tycker är snyggast och som du sitter bäst på.

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag tolkar det som att det är en ny hoj du är ute efter.
Panigale V2 är ju en beprövad konstruktion, nu har ju V4:an funnits i några år med så barnsjukdomarna som fanns i de första lär vara borta nu.
Man kan inte åka V4 på bana i Sverige med originalsystemet på hojen utan måste byta till eftermarknads, så sjukt är detta landet…
Det är väldigt svårt att ge råd om vilken hoj någon annan ska köpa. Man köper inte hoj med hjärnan…
Då skulle alla köra Honda typ…
Aprilian har ju bevisligen visat jävligt mycket Bang for the buck.

säger bara: lycka till!!!
Att det inte går att köra Pannigale V4 med originalsystemet på ställer jag mig frågande till. Brorsan har kört sin med acrapovic utan dbkillers och det har aldrig varit nåt problem. Den låter säkert för mycket by the book men i hans fall har det aldrig varit nån diskussion.
Till ts: Aprilian är en helt fantastisk hoj! Men hur är det som sagt med service och reservdelar? Försök få en känsla över hur det ligger till. Är det tveksamt, satsa på Duccen.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Att det inte går att köra Pannigale V4 med originalsystemet på ställer jag mig frågande till. Brorsan har kört sin med acrapovic utan dbkillers och det har aldrig varit nåt problem. Den låter säkert för mycket by the book men i hans fall har det aldrig varit nån diskussion.
Till ts: Aprilian är en helt fantastisk hoj! Men hur är det som sagt med service och reservdelar? Försök få en känsla över hur det ligger till. Är det tveksamt, satsa på Duccen.
Med db-killers är det inga problem im du inte håller stumt förbi mätaren.
Annars är det gränsfall, det kan vara vindriktning eller luftfuktighet som gör skillnad.
Eller så har man tur.
Jag skulle i alla fall välja V2, mest för att jag skulle gräma mig över att inte ha råd med en SP2.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Panigale V2/v4 är iaf överlägset snyggaste sporthojen just nu med råååge! Alla nya sportisar blir typ fulare och fulare utom duccarna. V2 är riiiktigt fin!

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja det vette fan om tyskröven ser bättre ut ?‍♂️Smaksak skulle jag säga liksom motortypen duccen tycker jag ser värre ut från andra sidan också ?
Frågan du ska ställa är väl mer vilken motortyp du gillar ,v2 vs v4 är rätt stor skillnad hur dom ser ut är din smak som avgör jag skulle köpa den jag ville ha oavsett vad andra tycker för det liksom är inte dom som ska ha hojen utan köp med hjärtat inte hjärnan så blir det ?
74B8EA2D-54E0-48F4-B2C8-46721B777DAE.jpgAC0CFB48-3E05-4CA4-ADD9-FB463A9C35D5.jpg

Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
RSV4 är ju en beprövad plattform idag. Har för mig att de inte gjort uppdatering på ramen sen 2009. Behövs inte enligt de som kan för den är så jäkla bra. Den nya uppdaterade tekniken den fått har givit den en kraftig konkurrensfördel gentemot sina närmaste konkurrenter. Panigale och BMW som även de är riktigt bra. Se 44teeths test från Isle of Man.

Det landar i slutpris, försäkring, servicekostnad, reservdelar och tillgång till detta mm. Mycket lättare och billigare med slipon och helsystem till RSV4an än Duccen också om du är ute efter det.

Jag själv är på STOR jakt efter en Ducati 999S 05-06 och tänker köra 50 mil till Ducati Arboga (IBC) för mina stora services. Perfekt för då kan man passa på att besöka storebror i Västerås också.

Köp vad du själv vill ha enligt ditt hjärta. Eller köp bägge och titta inte i plånboken på ett par år...

_om

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Hoj
suzuki gsx-s 1000 f
Tack för alla kommentarerna. Jag gillar båda hojarna och än så länge har jag inte kommit fram till en självklar vinnare. Och det e väl lite det jag hoppas på att göra med all er input ?

Jag har bara haft fyror så det va ju lite annorlunda att köra en twin. Vet inte riktigt om jag han få någon åsikt om det, förutom att det va annorlunda. Men läser man på nätet så är där ju många som lyfter fram twin som något nästan magiskt, så där finns kanske en massa som jag inte ”förstått” än. Eller så tar det kanske tid innan man gör det?

Det som talar för Ducen e:
+Utseendet. E ju så klart personligt men den e ju helt sjukt snygg.
+”Hanterbar” kraft på vanliga vägar.
+ Riktigt skön och bekväm att köra. Tror inte jag skulle ha problem att sitta i flera timmar på den.
+Försäkringen kostar 1/3 av Aprilia.

Det som talar emot
- 8 mil till närmsta Ducati handlare.
- Något dyrare ägande kostnader.
- inte lika mycket kraft som Aprilia
- vet inte om jag e ensam om att tycka det, men jag e faktiskt inte helsåld på ljudet. E så klart inte det viktigaste men Aprilia e ju helt magisk. Får ju nästan rysningar när startar den.

Många gnäller över att det skulle va så sjukt varm och det är olidligt att sitta på den. Jag har bara kört knappt 30 minuter och jo, den genererar ju värme men upplevde inte alls det som ett större problem. Så vet inte om kommentarerna är sjukt överdrivna eller om man måste köra betydligt längre innan det blir ett problem.

Det som talar för Aprilia:
+ utseendet. Riktigt snygg. Men ändå inte på samma sätt som Ducati.
+ 217 hästar. ?
+ 15 minuter till närmsta Aprilia handlare.
+ Ljudet

Det som talar emot.
- Försäkring. 3 gånger så dyr som Ducati
- 217 hästar. Kanske e helt för mycket på vanlig väg. Så kanske blir roligare körning med Ducati eftersom man kan (och vågar) pressa den hårdare.

Man köper verkligen inte hoj med hjärnan. Då hade det ju varit så mycket lättare… och billigare ?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
8 mil till handlare kan väl knappast räknas som ett problem. Även om det är kort serviceintervall blir det inte många gånger om året man behöver göra resan.
Det kanske rentav är bra för plånboken att inte ha för nära.

ultraclass

Medlem
Gick med
31 Dec 2011
Hoj
electra glide. rd 350 ypvs.hd sportster
Tack för alla kommentarerna. Jag gillar båda hojarna och än så länge har jag inte kommit fram till en självklar vinnare. Och det e väl lite det jag hoppas på att göra med all er input ?

Jag har bara haft fyror så det va ju lite annorlunda att köra en twin. Vet inte riktigt om jag han få någon åsikt om det, förutom att det va annorlunda. Men läser man på nätet så är där ju många som lyfter fram twin som något nästan magiskt, så där finns kanske en massa som jag inte ”förstått” än. Eller så tar det kanske tid innan man gör det?

Det som talar för Ducen e:
+Utseendet. E ju så klart personligt men den e ju helt sjukt snygg.
+”Hanterbar” kraft på vanliga vägar.
+ Riktigt skön och bekväm att köra. Tror inte jag skulle ha problem att sitta i flera timmar på den.
+Försäkringen kostar 1/3 av Aprilia.

Det som talar emot
- 8 mil till närmsta Ducati handlare.
- Något dyrare ägande kostnader.
- inte lika mycket kraft som Aprilia
- vet inte om jag e ensam om att tycka det, men jag e faktiskt inte helsåld på ljudet. E så klart inte det viktigaste men Aprilia e ju helt magisk. Får ju nästan rysningar när startar den.

Många gnäller över att det skulle va så sjukt varm och det är olidligt att sitta på den. Jag har bara kört knappt 30 minuter och jo, den genererar ju värme men upplevde inte alls det som ett större problem. Så vet inte om kommentarerna är sjukt överdrivna eller om man måste köra betydligt längre innan det blir ett problem.

Det som talar för Aprilia:
+ utseendet. Riktigt snygg. Men ändå inte på samma sätt som Ducati.
+ 217 hästar. ?
+ 15 minuter till närmsta Aprilia handlare.
+ Ljudet

Det som talar emot.
- Försäkring. 3 gånger så dyr som Ducati
- 217 hästar. Kanske e helt för mycket på vanlig väg. Så kanske blir roligare körning med Ducati eftersom man kan (och vågar) pressa den hårdare.

Man köper verkligen inte hoj med hjärnan. Då hade det ju varit så mycket lättare… och billigare ?
Som sagt, jag hade nog satsat på v4:an. Gillar ljudet.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Partisk, javisst! Men har haft min RSV4 i 11 år nu och den är inte till salu! Sjukt nöjd, den motorkaraktären och ljudet.....Aaaah! (Nu har ju min bara 185 hk, men kul ändå :) )

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Hoj
929 Fireblade, Aprilia Mille, KTM 990 SMT, CRF450, Aprilia RS125
Tyvärr ligger det något i detta. Visst, ballhetsfaktorn är ju skyhög, men i verkliga livet.. på allmän väg.. nja. Det blir inte många sekunder fullgas på en säsong. Känner definitivt av detta med Tuonon med "bara" 175hk.

Lösningen är att ha minst tre motorcyklar!
En som är "för snabb" att skrämma sig själv med ibland.
En lagom snabb, när man bara vill ut och glida.
En liten 125/250, gärna tvåtakt, att tukta hårt långa stunder, utan att det går särskilt fort för det.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag skulle rekommendera en RS 660 eller en 1100 touno
Bra hojar för landvägen och tillräckligt balla vid korvkiosken ?

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Skulle absolut rekommendera dig att provköra innan du köper. Jag hade själv drömmar om en 899 för några år sen och hade i princip bestämt mig för att köpa en. Som tur var tog jag en provtur innan.
Kan säga att jag kommer aldrig köpa en ducati. ?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati