Köpa ny hoj, Panigale v2 eller Aprilia rsv4?

_om

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
södra sandby
Hoj
suzuki gsx-s 1000 f
Många bra kommentarer Jag har iof plats i garaget för flera stycken, men tyvärr e plånboken inte lika stor ?

@pimpelgas varför kommer du aldrig att köpa en Ducati?

@Randonörd jag va faktiskt lite sugen på en Tuno förra året och va ute och provkörde en. Riktigt rolig hoj. Och betydligt mer prisvärd kanske än RSV4an. Kan absolut tänka mej en sån i framtiden men kände att jag ville satsa på en sporthoj detta året. Sen får man väl se om man känner lika dant när säsongen e över ?

@Cowdriver misstänker att du varit riktigt nöjd om du haft den i 11 år ? Hur tycker du den funkar på gatan?

Jag ska faktisk iväg och provköra en Aprilia igen imorgon. Förhoppningsvis blir jag lite klarare efter det. Eller bara mer osäker ?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Många bra kommentarer Jag har iof plats i garaget för flera stycken, men tyvärr e plånboken inte lika stor ?

@pimpelgas varför kommer du aldrig att köpa en Ducati?

@Randonörd jag va faktiskt lite sugen på en Tuno förra året och va ute och provkörde en. Riktigt rolig hoj. Och betydligt mer prisvärd kanske än RSV4an. Kan absolut tänka mej en sån i framtiden men kände att jag ville satsa på en sporthoj detta året. Sen får man väl se om man känner lika dant när säsongen e över ?

@Cowdriver misstänker att du varit riktigt nöjd om du haft den i 11 år ? Hur tycker du den funkar på gatan?

Jag ska faktisk iväg och provköra en Aprilia igen imorgon. Förhoppningsvis blir jag lite klarare efter det. Eller bara mer osäker ?
Jo men jag kör till jobbet, åker en runda med kompisar en söndag, till Linköping en dag för att kolla lite racing, hem igen på kvällen! Eller "tourar" ner till Assen och hem igen! Ja Sachsenring har jag också åkt till! Brukar unna mig ett hotell då och då, men har åkt de dryga 70 milen hem från Assen flera gånger på en dag. Bana har jag provat lite också med den, KUL! Men det var inte för det ändamålet jag köpte denna hojen. 193 cm lång är jag, så passar de flesta tycker jag.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
@pimpelgas varför kommer du aldrig att köpa en Ducati?
Det är enbart personliga preferenser, många älskar ju ducati och du kanske blir en av dom, men provkör innan du köper.
Jag gillade inte motorn, tycker den gav ett väldigt primitivt intryck och att den skulle passa bättre i nåt jordbruksredskap. Tråkigt ljud, skrammel och hemska vibrationer. Detta kombinerat med växellåda med falska frilägen överallt. Usch.
Aprilias V4 är ju däremot en av motorcykelhistorens grymmaste motorer alla kategorier. Enligt mig. ;)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är enbart personliga preferenser, många älskar ju ducati och du kanske blir en av dom, men provkör innan du köper.
Jag gillade inte motorn, tycker den gav ett väldigt primitivt intryck och att den skulle passa bättre i nåt jordbruksredskap. Tråkigt ljud, skrammel och hemska vibrationer. Detta kombinerat med växellåda med falska frilägen överallt. Usch.
Aprilias V4 är ju däremot en av motorcykelhistorens grymmaste motorer alla kategorier. Enligt mig. ;)
Men det har faktiskt hänt en del sedan -79
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man måste ju ha haft en Ducati nån gång om man gillar motorcyklar. Ungefär som Alfa och bilar.
Skillnaden är att Ducati faktiskt är riktigt bra.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ducati är idag något helt annat än förr. Både kvalitetsmässigt och kundrelaterat. Har aldrig upplevt att bli så bra bemött och omhändertagen vid garanti eller recall ärenden tidigare. Tycker faktiskt att de är nivån bättre än BMW nu, och det säger inte lite.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Mitt hjärta slår för Ducati och dom har ryckt upp sig riktigt ordentligt de senaste tio åren.
Tyvärr har jag aldrigt gillat Aprilia och det kanske har att göra med allt krångel med bl.a garantihanteringen när jag jobbade med märket.
Generalagenten låg i Danmark och det gick till ungefär så här.

- Cykeln trasig, kund lämnar in för felsökning.
- Fel konstateras, del behöver bytas.
- Mailar Generalagenten i Danmark för att FÅ göra en reklamation.
- Gör reklamation til GA.
- GA reklamerar till fabriken.
- Tiden går.........
- Reklamation godkänd, del kan beställas av GA.
- Beställer del av GA.
- GA beställer del från fabrik.
- Tiden går.......


- Plötsligt dyker del upp hos verkstan, ofta fel del, fel sida eller fel färg.
- Fick en sidokåpa till en hoj som skulle ha en strålkastare, på grund av att man bytt datasystem osv, osv.

Nä, dom må vara snygga och låta mysigt men nej tack.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är väl det historia @sportbike , lika mycket som att det tog 4 månader att få fram en ventilkåpspackning till en Honda.

Har bara haft Aprilia i 15 år, men stillestånd har inte berott på delar utan mer egen oförmåga att hålla mig på hjulen :hihi
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Nu är väl det historia @sportbike , lika mycket som att det tog 4 månader att få fram en ventilkåpspackning till en Honda.

Har bara haft Aprilia i 15 år, men stillestånd har inte berott på delar utan mer egen oförmåga att hålla mig på hjulen :hihi
Ja det var ju ett tag sen, men sånt sätter väl sina spår.
Hoppas det funkar bättre idag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen gillar jag inte hur Ducatis sporthojar känns att köra, gillar inte MV Agustas sporthojar heller. Däremot Aprilias RSV4 blev jag fan kär i när jag provkörde, mycket trevlig hoj. Ska man dock mest köra gata är ju syskonhojen tuono trevligare, den har inte den där extremt höga förstaväxeln som alla sporthojar har, så den funkar bättre till vardags.

Sedan, efter att ha provkört Ducati, Aprilia, BMW, Honda och Suzuki så blev det en GSXR för mig. :hihi Upplevde den som den rymligaste sporthojen, och för mig behövs det.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Mitt hjärta slår för Ducati och dom har ryckt upp sig riktigt ordentligt de senaste tio åren.
Tyvärr har jag aldrigt gillat Aprilia och det kanske har att göra med allt krångel med bl.a garantihanteringen när jag jobbade med märket.
Generalagenten låg i Danmark och det gick till ungefär så här.

- Cykeln trasig, kund lämnar in för felsökning.
- Fel konstateras, del behöver bytas.
- Mailar Generalagenten i Danmark för att FÅ göra en reklamation.
- Gör reklamation til GA.
- GA reklamerar till fabriken.
- Tiden går.........
- Reklamation godkänd, del kan beställas av GA.
- Beställer del av GA.
- GA beställer del från fabrik.
- Tiden går.......


- Plötsligt dyker del upp hos verkstan, ofta fel del, fel sida eller fel färg.
- Fick en sidokåpa till en hoj som skulle ha en strålkastare, på grund av att man bytt datasystem osv, osv.

Nä, dom må vara snygga och låta mysigt men nej tack.
Låter precis som min upplevelse av KTM, förutom att dom även gjorde flera modeller fula i modern tid.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Har kört 959 (innan den blev V2) och V4S för några år sedan. Tyckte 959 var en mer balanserad hoj, medans V4 var fokus på motorn, stor och klumpig (i jämförelse), mer otymplig att köra, lämpar sig mer för att leta upp en rakstrecka och mata på och jävlar vad den gick, nästan för bra, det roliga var över väldigt snabbt. 959 var mer kul att köra, kännde man hade mer kontroll över hojen. Ej kört RSV4, bara Tuono, kul hoj men 959 är bland de roligast jag kört; motorvolym, kraft, utväxling, vikt, chassi, gör den väldigt välbalanserad. Om jag minns rätt så är utväxlingen lite kortare (jämfört med +1000cc sportisar) och det kompenserar lite för den "lägre" effekten. Ljudet är inte helt fel heller.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag står i samma val som du _om, jag försöker välja mellan hjärta och hjärna. Jag körde V2 i helgen, en fantastisk hoj, men det blir för dyrt när jag räknar på det. En 959 är ett alternativ men den kostar ändå nästan 1000kr/månad i försäkring och det är på gränsen till för mycket. Jag har kikat på Aprilia Tuono factory v4 och den är med en jättefin hoj, men som någon skriver, kommer det funka med delar och service? Jag har ju inte ägt någon hoj själv så man lägger huvudet på rälsen och lyssnar och det surrar mycket....men vad är sanning och vad är bara snack? Nån med lite faktiskt erfarenhet av märket som kan säga något?
Har hjärtat inte veto så ska man väl köpa en Triumph Speed Triple rs 1050 eller en japs men då gör jag som jag alltid har gjort vilket slutar i att man inte är nöjd i slutändan ändå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag står i samma val som du _om, jag försöker välja mellan hjärta och hjärna. Jag körde V2 i helgen, en fantastisk hoj, men det blir för dyrt när jag räknar på det. En 959 är ett alternativ men den kostar ändå nästan 1000kr/månad i försäkring och det är på gränsen till för mycket. Jag har kikat på Aprilia Tuono factory v4 och den är med en jättefin hoj, men som någon skriver, kommer det funka med delar och service? Jag har ju inte ägt någon hoj själv så man lägger huvudet på rälsen och lyssnar och det surrar mycket....men vad är sanning och vad är bara snack? Nån med lite faktiskt erfarenhet av märket som kan säga något?
Har hjärtat inte veto så ska man väl köpa en Triumph Speed Triple rs 1050 eller en japs men då gör jag som jag alltid har gjort vilket slutar i att man inte är nöjd i slutändan ändå.
Jag har en Aprilia shiver, och den enda delen jag behövt skaffa gick att få på en vecka.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Hade min Tuono factory -15 i 5 år från ny och hade inte ett enda problem under de 2000 milen som jag hann köra.
Att köpa en kompromiss när det gäller hojköp blir aldrig bra.
Köp den hojen som får dig på gott humör bara av åsynen, även om det är en kall och mörk kväll sent i november.
 

_om

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
södra sandby
Hoj
suzuki gsx-s 1000 f
Efter en ny runda med provkörning, google och YouTube så har jag bestämt mej. Det blev en Panigale v2. Ska köra till Bromölla och hämta den imorgon så nu är det ändå för sent att ångra sej :)

Tack för all input från alla.

@Mingves bara säg till om du vill ha mer info om min upplevelse av V2an. Jag hoppas så klart på att den kommer att bli fantastisk :)
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Panigale V2 är verkligen superfin men det blir för mycket pengar för mig med försäkring och lån :(
 

_om

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
södra sandby
Hoj
suzuki gsx-s 1000 f
Jo försäkringen e ju inte helt gratis :cry: Hittade 3 bolag som försäkrade den och priset låg mellan 12.000-30.000 per år helförsäkring. Kollade försäkring i höstas när jag skulle köpa en och är rätt säker på att jag hittade pris på 700-800 per månad. Men antingen minns jag helt fel eller så har dom justerat priserna rätt ordentligt. Borde så klart kollat detta innan jag köpte den i går men va ju en liten miss :(
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ja, de verkar ha justerat priserna det senaste :(
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag står i samma val som du _om, jag försöker välja mellan hjärta och hjärna. Jag körde V2 i helgen, en fantastisk hoj, men det blir för dyrt när jag räknar på det. En 959 är ett alternativ men den kostar ändå nästan 1000kr/månad i försäkring och det är på gränsen till för mycket. Jag har kikat på Aprilia Tuono factory v4 och den är med en jättefin hoj, men som någon skriver, kommer det funka med delar och service? Jag har ju inte ägt någon hoj själv så man lägger huvudet på rälsen och lyssnar och det surrar mycket....men vad är sanning och vad är bara snack? Nån med lite faktiskt erfarenhet av märket som kan säga något?
Har hjärtat inte veto så ska man väl köpa en Triumph Speed Triple rs 1050 eller en japs men då gör jag som jag alltid har gjort vilket slutar i att man inte är nöjd i slutändan ändå.
Jag tror att Aprilia är mer tillförlitliga än KTM (Om det nu säjer så mycket), men kanske inte riktigt som en Japps.
En Ny eller nyare välskött Tuono borde väl inte var något högrisk köp. Köp och få en hoj med själ :).
De Aprillia jag haft har fungerat problem fritt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top