Köpa nytt batteri?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Du hintar om att man kan fixa det som CTEK torskat, hur gör man då?
CTEK har en hel del hyss för sig. Ett av hyssen är att klassa ett ordentligt urladdat batteri som "trasigt" utan att ens försöka att ladda det.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har precis köpt ett Shido till min R1:a. Har en CTEK 3600 sen innan.

Nu säger ni att dessa två inte funkar ihop? Är det rätt uppfattat?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Har precis köpt ett Shido till min R1:a. Har en CTEK 3600 sen innan.
Nu säger ni att dessa två inte funkar ihop? Är det rätt uppfattat?
Jepp.

"Shido Lithium batteries have 4 cells LiFePO4 (Lithium Iron Phosphate)..."
"CTEK Multi XS3600...är lämpad för alla 12 V blysyrabatterier..."
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Och vilken laddare rekommenderar ni istället?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och vilken laddare rekommenderar ni istället?


iceice har ett utmärkt förslag men med tanke på den enkla laddningsregulatorn som sitter inbyggd i motorcyklar och "fungerar" till alla slags MC-batterier trots att den bara ger konstantspänning ca 14,3 Volt så valde jag själv en lösning från Kjell & Co.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ing/switchad-natadapter-15-v-(dc)-18-w-p44258
plus i serie för att minska spänningen ut
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n5400-p90033
du får 4 st för 15 kr.
Och eftersom en diod har ett spänningsfall på ca 0,6 Volt kan du med dessa 4 dioder + nätaggregatet
ladda till 15 Volt, 14,4 Volt, 13,8 volt, 13,2 Volt och 12,6 Volt.
Eftersom det påstås att Litiumbatterier får längst livslängd om de inte är fulladdade så hade jag börjat med nätaggregatet + 2 dioder för ca 13,8 Volt fulladdat.

Jag har använt den här lösning för att ladda blybatteri....
Satte ett motstånd i serie med dioden för att begränsa laddströmmen.
En 12V 20W halogenlampa har ett motstånd på ca 1 Ohm kall.
Två i parallel ca 0,5 Ohm
https://www.kjell.com/se/sortiment/...or/halogenlampor-g4-2-pack-290-lm-20-w-p63477
och en kopplingslist att montera dioder och lampor i
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/montering/kopplingslist-0-5-2-5-mm--p39072
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Glömt att uppdatera här.
Om någon är nyfiken så var det batteriet.
Köpte ett original och nu startar den utan problem.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Soppan innehåller k-sprit så det är inget problem. Du kan tömma flottörhusen i en ren glasburk eller petflarra så ser du om du har vatten i förgasarna. Föga troligt.

Ska man inte ladda Li-Jon batterier ett par gånger under vintern? Jag har ingen koll.
Blybatterier överlever inte om man inte laddar dom. Mina blybatterier från Biltema mår prima. Det i båten höll 16 år.

Blybatterier överlever alldeles utmärkt även utan laddning.
Jag har personligen endast kört underhållsladdning vid något enstaka tillfälle. Lägenheten jag bodde i för två år sedan så fanns det inte ett enda uttag i parkeringsgaraget. Och det var absolut inga som helst problem.
ser man till att man inte har något på hojen som drar ström så är självurladdningen på ett blybatteri endast några enstaka procent per månad. Dvs efter en vinter så har du ett batteri som är 90% laddat eller så och det ska inte vara några problem.

Li.Jon batterier har lägre självurladdning är blybatterier och ska klara sig bättre. Dom har dessutom inte problemet med sulfatering om dom står med lite lägre laddnivå. Om jag inte minns fel så är det optimala vid förvaring av Li-Jon batterier att dom skall vara ungefär halvladdade.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
CTEK har en hel del hyss för sig. Ett av hyssen är att klassa ett ordentligt urladdat batteri som "trasigt" utan att ens försöka att ladda det.

Ja. Så är det. CTEC behöver känna spänning för att den ska börja ladda. Dvs den känner av om det finns något batteri genom att känna av om det finns någon spänning. Så om batteriet är helt dött så tror laddaren att det inte finns något batteri och ger ingen laddström.
Men det räcker faktiskt med att koppla ett litet 9V batteri parallelt med batteriet för att den ska hoppa igång. (Ja. Jag har testat.

En del husvagnsladdare har samma hyss för sig.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top