Kan du gott göra...men det som gäller, och ligger till grund för t.ex garantier osv, är fabrikens rekommendationer...
Sen att dessa är superkonservativa, och tar hänsyn till att folk kkör på asfaltsavkok från Kazakstan är en annan femma!
Ser man t.ex på kvalite´tskraven från fabrikerna så är de väldigt lågt ställda, och det är mot detta man relaterar bytesintervallet.
Sen att du och jag i västvärlden får tag i 3 ggr så bra olja, gör ju att vi kan ta ut svängarna lite.
1000 mil är hur lugnt som helst, såvida du inte bara småfiser runt korvkiosken med massor av kortkörningar.
Men trots allt får man i slutändan känna efter när det kan vara dax för byte.
En sporthoj med nästan 4 liter i tråget klarar sig ju längre än en stånka med knappt hälften.
Så beroende på volym så får man fundera lite på bytesintervallet.
I en luftkyld desutom relativt långslagig maskin (som din) lever ju oljan ett hårdare liv dessutom, så kör man då INTE helsyntet, så kanske man kan nöja sig med ca 700 mil, där börjar de flesta oljor att tappa stinget litegranna, dock minst ett byte/säsong