Köpa olja vart?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Tickandet är inget du botar med en bra olja. Du har troligen för stort spel mellan kam/ar och en eller flera ventiler. (antar att r6orna har mekaniska tryckare med schims?)

Någon mer som har ett uttalande om detta, en kompis som är galen på yamahamotorer (dock i synnerhet båtmotorer men har även kört R1 själv) menade att det kan va oljan som är felet. Annars äre väl bara till att ställa ventilerna 1300 mil "för tidigt" , eller ?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Någon mer som har ett uttalande om detta, en kompis som är galen på yamahamotorer (dock i synnerhet båtmotorer men har även kört R1 själv) menade att det kan va oljan som är felet. Annars äre väl bara till att ställa ventilerna 1300 mil "för tidigt" , eller ?

Har du bara rätt viskositet på oljan så är det knappast den som är felet.
Endera så har du oställda ventiler (eller ngn annat mekaniskt), eller också hör du i syne! ;)

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kör också på Statoil: Racingway HP 25W-50 i HD:n. Det är en erkänt helt suverän olja för trimmade HD:s. Plåtrent under kolvarna och fina foder på gamla 1200:an. Det är ju dock en bilolja (till skillnad från Racingway 15W-40) så den är ju inte så lämplig i en sporthojsmotor pga kopplingen.

(Har dock Racingway 15W-40 i lådan. Shell Donax Dextron II i kopplingen)

/J
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Har du bara rätt viskositet på oljan så är det knappast den som är felet.
Endera så har du oställda ventiler (eller ngn annat mekaniskt), eller också hör du i syne! ;)

/J

Vet faktiskt inte vad racingoljan är, men ska pröva 10w40 nu, eller?
Ska checka dem så snart det går, men det är vanligt att folk tror att det tickar mycket :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet faktiskt inte vad racingoljan är, men ska pröva 10w40 nu, eller?
Ska checka dem så snart det går, men det är vanligt att folk tror att det tickar mycket :)

Nu förstår jag inte vad du menar igen. Men Statoils Racingway för MC är på 15W-40 och är lagom för din hoj, om det nu var det du undrade. Tjockare ska den inte ha.

Mvh
Jörgen
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Nu förstår jag inte vad du menar igen. Men Statoils Racingway för MC är på 15W-40 och är lagom för din hoj, om det nu var det du undrade. Tjockare ska den inte ha.

Mvh
Jörgen

Okey lagom är bra i det här fallet då eller?
10w40 är alltså typ ingen skillnad?

Mvh
Frankel
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Nu förstår jag inte vad du menar igen. Men Statoils Racingway för MC är på 15W-40 och är lagom för din hoj, om det nu var det du undrade. Tjockare ska den inte ha.

Mvh
Jörgen

Håller med! 50 olja är i princip bara anpassad för bankörning och onödigt tjock. Det är vad jag har fått reda på iaf. En bra 15-40 olja bör vara optimal.

/Rickard
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okey lagom är bra i det här fallet då eller?
10w40 är alltså typ ingen skillnad?

Mvh
Frankel

Nej det är ingen skillnad när motorn är varm. 10W-40 är ju ngt tunnare när motorn är kall vilket kan vara ngt bättre för den som tex har problem med att det smäller när man lägger i växeln med nystartad hoj.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller med! 50 olja är i princip bara anpassad för bankörning och onödigt tjock. Det är vad jag har fått reda på iaf. En bra 15-40 olja bör vara optimal.

/Rickard

Det tycker jag också. Jag tycker att ni ska gå på den oljeviskositet som anges i hojens manual för den klimatzon ni befinner er i (svårare än så gör iaf inte jag det) och det är högsta sannolikt 15W-40 alt 10W-40 som anges där. En 50-olja är som sagt för tjock för vanlig användning i de flesta moderna glidlagrade japanska sporthojsmotorer.

50-olja är dock legio i HD men det är ju luftkylda och helt rull-och kullagrade motorer det... Dessutom har HD en annan och tunnare olja i kopplingen.

Mvh
Jörgen
 

Dominator-Rocks

Guest
FUnkar utmärkt!

Då får du en delsyntet med betydligt mer syntetinnehåll än de flesta delsynteter har som default. (brukar ligga runt 30%)
Själv hade jag nog blandat 3 synt + 2 mineral!

:Bugar

Tack för svaren!

Hur kan jag gå till väga när jag blandar?

Blanda direkt i hojen fattar jag ju själv att det fungerar, men går det att blanda ihop exvis en 5l dunk där man har 70/30 i och sen bara fylla på me´?
 

Dr.Bike

Guest
:Bugar

Tack för svaren!

Hur kan jag gå till väga när jag blandar?

Blanda direkt i hojen fattar jag ju själv att det fungerar, men går det att blanda ihop exvis en 5l dunk där man har 70/30 i och sen bara fylla på me´?

Absolut!

Å när du byter efter dina 500 mil eller vad du nu åker så har ju oljan MINST halva sin livslängd kvar, och du kan hälla den i din andrabil eller nåt, istf å bara kasta den i återvinningen.
Recykling i dess prydno!
(att jag i min tur sedan tar DEN oljan och oljar mina slipers med...har jag aldrig sagt! :D)
Då får man miljöflarnarna på sig...
 

Dominator-Rocks

Guest
Absolut!

Å när du byter efter dina 500 mil eller vad du nu åker så har ju oljan MINST halva sin livslängd kvar, och du kan hälla den i din andrabil eller nåt, istf å bara kasta den i återvinningen.
Recykling i dess prydno!
(att jag i min tur sedan tar DEN oljan och oljar mina slipers med...har jag aldrig sagt! :D)
Då får man miljöflarnarna på sig...

Ok :tummenupp

:va Men varför duger den 500mils körda oljan i bilen och inte i knarren ?

Många frågor blir det! :tungan
 

Dr.Bike

Guest
:D Ok då kör jag 1000mil istället då! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Kan du gott göra...men det som gäller, och ligger till grund för t.ex garantier osv, är fabrikens rekommendationer...
Sen att dessa är superkonservativa, och tar hänsyn till att folk kkör på asfaltsavkok från Kazakstan är en annan femma!
Ser man t.ex på kvalite´tskraven från fabrikerna så är de väldigt lågt ställda, och det är mot detta man relaterar bytesintervallet.

Sen att du och jag i västvärlden får tag i 3 ggr så bra olja, gör ju att vi kan ta ut svängarna lite.
1000 mil är hur lugnt som helst, såvida du inte bara småfiser runt korvkiosken med massor av kortkörningar.
Men trots allt får man i slutändan känna efter när det kan vara dax för byte.
En sporthoj med nästan 4 liter i tråget klarar sig ju längre än en stånka med knappt hälften.
Så beroende på volym så får man fundera lite på bytesintervallet.


I en luftkyld desutom relativt långslagig maskin (som din) lever ju oljan ett hårdare liv dessutom, så kör man då INTE helsyntet, så kanske man kan nöja sig med ca 700 mil, där börjar de flesta oljor att tappa stinget litegranna, dock minst ett byte/säsong
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top