Köpa säng?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
SH är ju roten till all kunskap och tyckande, så, varför inte fråga den gemene massan kring en av våra viktigaste utensilier i hemmet? Går i sängköpartankar då 120-slafen numera upplevs som rätt liten.

Man har ju läst diverse tester, och fått uppfattningen om att även den billigare varianten kan läxa upp fläskigare konkurrenter a'la Hästen, Dux och vad de nu heter.

Tanken är att köpa en säng i 160 cm bredd då sovrummet inte är speciellt lämpat för större möblemang. Givetvis måste ju snarklådan testas grundligt i butiken, men frågan är då, vilka butiker är värda ett besök? Visst, Sängjätten och motsv. har ju alla de sorter och besparar en rätt mycket tid. Tanken på Kamprads möbelimperium finns också, givetvis. Är dessa sängar något att hänga i granen?

Det låter ju rätt najs för ~4kkr för en 160cm från IKEA. Det kan ju inte många av de andra sängtillverkarna matcha.

Seså, ös på med tips och erfarenheter.

hållundan skrev:
2640968 SH är ju roten till all kunskap och tyckande, så, varför inte fråga den gemene massan kring en av våra viktigaste utensilier i hemmet? Går i sängköpartankar då 120-slafen numera upplevs som rätt liten.

Man har ju läst diverse tester, och fått uppfattningen om att även den billigare varianten kan läxa upp fläskigare konkurrenter a'la Hästen, Dux och vad de nu heter.

Tanken är att köpa en säng i 160 cm bredd då sovrummet inte är speciellt lämpat för större möblemang. Givetvis måste ju snarklådan testas grundligt i butiken, men frågan är då, vilka butiker är värda ett besök? Visst, Sängjätten och motsv. har ju alla de sorter och besparar en rätt mycket tid. Tanken på Kamprads möbelimperium finns också, givetvis. Är dessa sängar något att hänga i granen?

Det låter ju rätt najs för ~4kkr för en 160cm från IKEA. Det kan ju inte många av de andra sängtillverkarna matcha.

Seså, ös på med tips och erfarenheter.
Tror inte att nån säng funkar nåt vidare som julgransprydnad :gnissla

Det är säkert skönt med en hästens och allt vad dom heter men man får rätt många sängar från Ikea för dom pengarna så jag utser Kamprad till vinnare. Du kommer ändå bli tvungen att sälja sängen när RR-säsongen drar igång :D

Edit: Jag skulle dock aldrig tjöpa en säng på Jysk, hur billigt det än är.

psxcare skrev:
2640974 Jag skulle inte byta min tempursäng mot din R6....
Är det en indikation på att sängen är kerüm eller på att min hoj är billig? :mad: :tungan

newstead skrev:
2640980 Tror inte att nån säng funkar nåt vidare som julgransprydnad :gnissla

Det är säkert skönt med en hästens och allt vad dom heter men man får rätt många sängar från Ikea för dom pengarna så jag utser Kamprad till vinnare. Du kommer ändå bli tvungen att sälja sängen när RR-säsongen drar igång :D

Edit: Jag skulle dock aldrig tjöpa en säng på Jysk, hur billigt det än är.
Jag visste att den skulle komma...

Jo, jag intalar mig att IKEA har schyssta grejer, även på sängfronten. Beträffande Jysk skulle jag aldrig handla något där, hur billigt det än var.

Last edited:
hållundan skrev:
2640984 Jag visste att den skulle komma...

Jo, jag intalar mig att IKEA har schyssta grejer, även på sängfronten. Beträffande Jysk skulle jag aldrig handla något där, hur billigt det än var.
Passande kommentar i sammanhanget: Som man bäddar får man ligga :tungan

Till och med Jysks TV-reklam suger ju så hur nån kan handla där är en gåta.
Jag sover iaf bra i min IKEA-säng. Där kan man säkert provligga några timmar utan att nån reagerar dessutom så ta med en bra bok och dra till IKEA. :tummenupp

newstead skrev:
2640988 Passande kommentar i sammanhanget: Som man bäddar får man ligga :tungan

Till och med Jysks TV-reklam suger ju så hur nån kan handla där är en gåta.
Jag sover iaf bra i min IKEA-säng. Där kan man säkert provligga några timmar utan att nån reagerar dessutom så ta med en bra bok och dra till IKEA. :tummenupp
Kuddkrieg!!!1 :mad:

Det är faktiskt endast på grund av Jysk's läskiga jävla reklam som jag helt avstår från att handla där. Sen har man ju hört att kvallan på grejerna är sådär.

IKEA verkar ju ha bra sängar för oss dödliga då...

hållundan skrev:
2640998 Kuddkrieg!!!1 :mad:

Det är faktiskt endast på grund av Jysk's läskiga jävla reklam som jag helt avstår från att handla där. Sen har man ju hört att kvallan på grejerna är sådär.

Det är absolut ingen fara att handla på Jysk, grejorna kommer ändå aldrig, så se det bara som en sparform med taskig ränta, du får gå tillaka och hämta igen pengarna...

hållundan skrev:
2640998 Kuddkrieg!!!1 :mad:

30700402927.gif

Eller så skaffar du en brewd som redan har en säng. :hihi

Mio har en sängserie som heter Svane, jag köpte själv en sådan continentalsäng 180 *200 och är supernöjd.

hållundan skrev:
2640998 IKEA verkar ju ha bra sängar för oss dödliga då...

Jag har en IKEA 160 säng, deras toppmodell när jag köpte den med en fiiiin tjock bäddmadrass, också deras toppmodell. Jag är supernöjd!

Jag provade Ikeas värsting och den var jävligt schysst men sen så provade jag den nuvarande som vi köpte på Jysk och då var inte valet speciellt svårt. Ikea i all ära men de lirar i en lägre klass helt enkelt.
Nu köpte vi inte en värsting utan en "GOLD B20" eller nåt sånt som det var kampanj på då den i vanliga fall kostade 12000:- för en 160 bred men nu var den nere i ungefär hälften.
Ska du ha riktigt bra sängar så är det ju upp emot 20 000:- du får lägga men min madrass med tempur och sånt skit är helt underbar.
Vår gamla var för övrigt en Ikea och jag kommer inte handla mer säng där helt enkelt.

Ikeas dyrare botten med Pocketfjädrar i kombination med en Hästens bäddmadrass is the shit.

Jag har haft både IKEA och Hästens och visst är hästens bättre skönare och så på alla sätt och vis men det motiverar absolut inte prisskillnaden om man nu inte är prinsessan på ärten.
Det som är mest guld med hästens är deras bomul+tagel bäddmadrass som dels ger grym ytkänsla men framförallt så är den sjukt bra på att leda bort svett och ge en mysig miljö när det är varmt. Inget plast i lagret närmast kroppen om jag får bestämma.

Bäst för sömnen är dock en underbar flickvän.......:mattias

Kör oxå med IKEAs 160cm.
Ett multi-layered paketet som grundar med en sängbotten, sen en intermediate-medium-hard lull-lull-madrass och sist en cozy-tech bädmaddrass. Sover gött med både dåligt och bra samvete :trött .
Såg att mina artiklar har bytt namn på IKEA så jag kan inte ge dig fler detaljer.
Dock så är valet av kudde och täcke en lika stor del av sovupplevelsen.

hållundan skrev:
2640998

IKEA är the shit! :tummenupp Som du säger ska du upp långt i prisklasser innan du får något som är märkbart bättre. Köp en fet bäddmadrass till IKEA-sängen så sover du som en bebis sedan...
:tummenupp
Fetto-bäddmadrass är en billig uppgradering även för lite äldre risiga sängar. :fakta

IKEA.
De har flertalet olika modeller och madrasser som faktiskt håller bra kvalité och är sköna. Jag har en 120 Himmel med den tjocka madrassen i sthlm, fan va skön den är. Nu sover jag i en flyttsäng på 80 bredd med en skumgummimadrass.. mmm så skönt :död

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick