Köpa saker på ebay. Är det säkert??

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
Funderar på att ta hem lite saker från usa. Är detta ett säkert sätt
med frakter och sånt. Betalning ??

MVH
Patrik

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Fungerar hyffsat, dock kan det ta ett jäkla tag att få grejjern o risken för försvunna/skadade paket e ganska stor. Sök lite på forumet så skall du finna svar på många av dina frågor. Finns bl.a. på överflödiga diskussioner

moms o tull läggs på det skrivna värdet.

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Jag har köpt över 100 artiklar på ebay och aldrig blivit blåst. Just från USA så brukar paketen komma relativt snabbt.Jag har aldrig väntat mer än 10 dagar.Men som sagt tull och noms tillkommer om man inte kan komma överens med säljaren att skriva ner värdet eller skriva gåva på paketet.

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
zx6r-07 zx10-08

MVH
Patrik

köpte tre st fälgar från tre olika säljare i usa. alla tre var krokiga och sneda trots att jag frågat om detta via mail. min uppfattning är att i usa skiter dom väl i dig som bor i sverige. dom skickar garanterat paketet när dom fått sina pengar, men hur grejorna ser ut bryr dom sig inte om. vad ska man göra? skicka tillbaks? då lär du aldrig se en spänn! betal hellre lite mer här hemma så vet du vad du får.

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01

MVH
Patrik

Jag har handlat ett tiotal gånger från USA på e-bay senaste året, aldrig blivit tokblåst men lite besivken blev jag när jag fick hem en fälg som var hemmaklantmålad trots att säljaren bedyrade hur fint skick den var i. Den var som tur var inget annat fel på den. I övrigt har allt stämt bra med beskrivningen. Kolla upp kommentarer som de fått, man brukar kunna få en hint. PayPal är väl bästa sättet att betala!? Moms och tull kan du komma undan om du får säljaren att sätta ett lågt värde och skickar det som "gåva". Fraktkostnad hänger förstås mycket på vikt och storlek.

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Tull Och Moms

Som skrivet i tråden se till att skriva gåva, det funkar iallafall mellan privat personer. Dock helst ej över 500 sek. Då är det möjligt att seriösa transport firmor gör intullning på varorna.
Framkommer det ej hur frakten är betald kan du dessutom åka på schablon frakt. DVS en ungefärlig frakt läggs på värdet och ev. tull och moms sats blir högre.
Be därför säljaren att skriva: DDU, CFR, CIF eller C&F (mm.) som frakt villkor, då blir det inga otrevliga frakt pålägg.

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera
Har handlat ett flertal gånger via ebay från USA Tyskland Frankrike och England bara haft problem med en säljare i England som när priset blev lågt kompenserade med hög avgift för frakten (och jag hade ropat in sju "grejor" som han vägrade att skicka i samma paket) sedan skickade han inte som bestämt, det slutade med att jag anmälde honom till ebayoch fick tillbaka mina utlägg och han åkte ut från ebay

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år