Köpa scooter 125/150cc

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
Jag har planer på att införskaffa en scooter att pendla till jobbet med(ca 2 mil). Har tänkt handla för ca 15000:-.
Kom gärna med förslag på bra scootrar och mindre bra exempel. Jag har kikat litegrann på Kymco Movie 125 och 150cc, är det bra maskiner? Hur stor skillnad är det melllan 125 0 150cc, är det nåt man behöver bry sig om eller räcker en 125:a om man ska ligga i 80-90 km efter stora vägen?

Alla tips och idéer mottages tacksamt!:)

Miff

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Tzr 125- 91
moestberg skrev:
2166187 Jag har planer på att införskaffa en scooter att pendla till jobbet med(ca 2 mil). Har tänkt handla för ca 15000:-.
Kom gärna med förslag på bra scootrar och mindre bra exempel. Jag har kikat litegrann på Kymco Movie 125 och 150cc, är det bra maskiner? Hur stor skillnad är det melllan 125 0 150cc, är det nåt man behöver bry sig om eller räcker en 125:a om man ska ligga i 80-90 km efter stora vägen?

allså du kan ju köpa Sr 125 och Aerox 125 dem ska nog kunna funka ganska bra och dem kostar ju inte så mycket ca 15 000 eller mindre

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
moestberg skrev:
2166187 Jag har planer på att införskaffa en scooter att pendla till jobbet med(ca 2 mil). Har tänkt handla för ca 15000:-.

Gilera runner 180cc 21 kusar ger lite smilgropar ! Inga finninga tonåringar i sina chippade volvo hänger med till hundra knyck ! Annars kan du pm:a sportlover han fick sin nya pendlar scooter i förra veckan . köpten den ny för under treton lopp :tummenupp . verkar funka bra är billig i försäkring och slickar inte i sig mer än tre deciliter/mil .men nån brudmagnet är den inte ! :hihi

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
Tack för svaren!

Jag har inte tänkt "rejsa" med tonårsVolvos så jag klarar mig nog med halva antalet hk som Gileran har. Funktion, hållbarhet o snål bensinförbrukning är prio 1.
Jag kommer som sagt köra ca 4 mil tur o retur till jobbet o gissningsvis ligga i 90 knyck. Frågan är om det sliter mkt om man skulle köpa en scooter som maxar 90 km/h, alltså att man ligger o maxvarvar hela tiden. Är det smartare då att köpa en som kanske toppar 100-110 för att slippa ligga på max o minska slitaget?

Är fläkt vs vätskekyld nåt att tänka på?

Jag ska skicka ett pm till sportlover. Tack för tipset!

Miff

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Tzr 125- 91
köp en sr 125 dem kan toppa 100-110 kan ja väll tro och dem är billiga i drift dem drar bara 0,2 per mil och priset på dem är 13-17 000 och det är ju Aprilia
så det är ju lite bättre kvalite på det än något kines och dinkey märke

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
Miff skrev:
2167188 köp en sr 125 dem kan toppa 100-110 kan ja väll tro och dem är billiga i drift dem drar bara 0,2 per mil och priset på dem är 13-17 000 och det är ju Aprilia
så det är ju lite bättre kvalite på det än något kines och dinkey märke

De få jag hittar på blocket är 00:eek:r eller 01:eek:r som har gått flera hundra mil. Är det inte smartare att satsa på en Kymco Movie eller Yamaha Cygnus från 03-04 med 100 mil på mätaren..?
Någon som vet vad Kymco håller för kvalité?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
moestberg skrev:

Har PM:at dig! Vi hade en scooterdiskussion tidigare på sporthoj, följ den med annars, kanske lite matnyttigt:)

Scootertråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118900

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Jag har en Aprilia sr125:a!

Världes roligaste scooter (iaf om man sätter på lite trimbitar!) :2cool

Mkt roligare än ett par trötta fyrtaktsscootrar! Om du känner att du vill ha lite mer topp än 100-110 så kan du slänga på nya drev så får du lite mera topp. Fast du tappar lite av accelerationen i början, men det låter inte som ett problem för dig! :hihi

Annars så är nog inte Gilera Runner 180 något fel. Likadan motor fast mer kubik och vätskekyld.

I båda fallen så finns det mkt trimbitar om du plötsligt skulle vilja ha det... :rolleyes:

//Niklas

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Själv ägt en Aprilia SR 125 för några år sedan, hade satsat på en sådan om du vill komma undan billigt. Och en Italjet Dragster om du får tag på en alt Gilera Runner 180cc.

Alla tre har samma motor, med gott om trimdelar om andan faller på.

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
crossniklas skrev:
2168481 Jag har en Aprilia sr125:a!

Världes roligaste scooter (iaf om man sätter på lite trimbitar!) :2cool

Mkt roligare än ett par trötta fyrtaktsscootrar! Om du känner att du vill ha lite mer topp än 100-110 så kan du slänga på nya drev så får du lite mera topp. Fast du tappar lite av accelerationen i början, men det låter inte som ett problem för dig! :hihi

Annars så är nog inte Gilera Runner 180 något fel. Likadan motor fast mer kubik och vätskekyld.

I båda fallen så finns det mkt trimbitar om du plötsligt skulle vilja ha det... :rolleyes:

//Niklas

Ta inte illa upp nu, men jag känner inte att jag köper en scooter för att få någon som helst fartkänsla. Jag kör snöskoter på vintern, jetski på sommaren o även kört en del "riktig" hoj. Jag köper en scooter enbart i ekonomiskt, praktiskt o smidighetssyfte. Det är betydligt viktigare att scootern i fråga fungerar så klanderfritt som möjligt, att man kan få med sig lite packning under sitsen eller i en packlåda, samt att den går stabilt o bra i farter runt 90km/h. Acceleration känns helt oviktigt.

Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Nej klart jag inte gör! :tummenupp

Men det är en riktig trevlig liten scooter med bra bottendrag. Den drar inte heller så mkt bensin vilket gör den trevlig att pendla med. Att ligga stabilt i 90 är inga som helst problem heller. :)

Och så får man inte glömma att scooter är underbart trevligt i staden när man slipper växlandet! :yoparty

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
crossniklas skrev:
2168805 Nej klart jag inte gör! :tummenupp

Men det är en riktig trevlig liten scooter med bra bottendrag. Den drar inte heller så mkt bensin vilket gör den trevlig att pendla med. Att ligga stabilt i 90 är inga som helst problem heller. :)

Och så får man inte glömma att scooter är underbart trevligt i staden när man slipper växlandet! :yoparty

Jag tvivlar inte en sekund på att det är en rolig scooter!
Det som talar mest emot den är att det är en 2-takt(?) och att de inte finns några nyare maskiner till salu. När slutade Aprilia göra denna maskin?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Ja det är 2-takt. Vet ej när de slutade tillverka 125-versionen. Tror det kan vara runt 02 (men är ej säker). Jag är inte heller 100% på detta men chansen finns att 150cc-modellen tillverkas.

Men jag tror för dig att en Gilera Runner 180cc 4-taktsmodellen skulle vara ett bättre köp- eftersom den ska användas som transportmedel så blir ju 4-taktaren snäppet lägre i bränsleförbrukningen.

Jag skulle känna mig mycket säkrare genom att köpa en märke av god kvalitet, dvs: Gilera och Aprilia. De billiga kinamaskinerna känns inte lika säkert köp i längden. :3freak

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
crossniklas skrev:
2170592 Ja det är 2-takt. Vet ej när de slutade tillverka 125-versionen. Tror det kan vara runt 02 (men är ej säker). Jag är inte heller 100% på detta men chansen finns att 150cc-modellen tillverkas.

Men jag tror för dig att en Gilera Runner 180cc 4-taktsmodellen skulle vara ett bättre köp- eftersom den ska användas som transportmedel så blir ju 4-taktaren snäppet lägre i bränsleförbrukningen.

Jag skulle känna mig mycket säkrare genom att köpa en märke av god kvalitet, dvs: Gilera och Aprilia. De billiga kinamaskinerna känns inte lika säkert köp i längden. :3freak

Håller med dig helt ang märke o kvalité. Jag anser ju att iaf Yamaha har minst lika god kvalité som en Gilera. Hur Kymco är vet jag inte men det är ju ingen kines!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
För någon månad sen hade jag rekomenderat en kinesscooter men efter att ha mekat en kines euscooter så har jag ändrat uppfattning. Förstår varför de kostar mindre nya än en 15 år gammal DT50. Kvaliteten är KASS. Motormässigt tror jag det funkar rätt bra, men annars ger jag inte mycket för dem...

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
FreddaAbborre skrev:
2170945 För någon månad sen hade jag rekomenderat en kinesscooter men efter att ha mekat en kines euscooter så har jag ändrat uppfattning. Förstår varför de kostar mindre nya än en 15 år gammal DT50. Kvaliteten är KASS. Motormässigt tror jag det funkar rätt bra, men annars ger jag inte mycket för dem...

Jag har bestämt mig för att det inte blir nån kines. Frågan är bara om det blir en Kymco eller Yamaha som det känns nu, men är det INGEN som vet nåt om Kymco Movie? :confused:

Coola Ola

Guest
Jag är själv lite inne på att köpa scooter och än så länge lutar det åt Vespa 125LX. För mig är 4-takt ett krav, orkar inte hålla på o slabba med 2-taktsolja och jag vill inte ha en scooter som ser ut som nån sorts rymdfarkost. Vespan är dock lite dyr, strax under 30.000:- ny. Finns det andra 4-takts scootrar med retrodesign men med lägre prislapp?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Va i turkiet i höstas och såg ett antal scootrar som hade lite custom stuk över sig. Riktigt balla. Aprilia Habana/Mojito är de som påminner mest om det. Vanligast som moppe verkar det som, men såg ett par som mc. Någon som vet om det finns någon annan modell som liknar dessa?

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
Ska åka o kika på en Kymco Movie 125 på söndag, är det nåt särskilt man ska vara uppmärksam på eller kika efter?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras