Köpa Shoeihjälm från USA

LottaMalin

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2011
Hoj
Ingen.. Än..
Beställde en SHOEI RF-1100 hjälm från den amerikanska sajten www.RidersDiscount.com men fick detta mail som svar:

"I apologize for the inconvenience, but due to new Shoei regulations, we are unable to send Shoei products out of the U.S. If you do have a alternate address that is located in the USA that we can ship the order to, please provide me with the alternate address. If not, please let me know if there is a different brand helmet or item that you would like, and I will be happy to get you a substantial discount for the trouble".

Nån som vet om detta gäller alla Shoeihjälmar från hela USA eller vad det handlar om? :confused:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja tror det tyvärr, kolla pris från england istället.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Vafan. RF-1100 har ju en del trevligare motivlacker än europeiska XR-1100. Får väl bli ebay om nu de auktoriserade återförsäljarna inte skickar utanför USA.

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Monster S4R
Shoei har det säkert som regel för att den europeiska marknaden ska fungera, eftersom vi har ett lite annat skattesystem så kan europeiska handlarna inte konkurrera med priserna från US and A.
Ha dock i åtanke att US marknadens hjälmar inte alls är utformade som dom europeiska och passformen därför kan vara ganska dålig om du inte provat en US hjälm och vet att den sitter rätt.
Tillverkarna har 3 olika marknader, USA Asien och Europa och form och strl är anpassade efter vilken marknad den säljs på. Kan även vara så att en US hjälm inte är godkänd i europa eftersom den saknar typgodkännandet som krävs på denna marknad.

Tipset är att ist hitta ett företag i europa som du kan beställa ifrån och hitta nästan samma priser hos. http://www.racevisors.co.uk/ är en bra sida med bra priser. Beställde min Arai därifrån och är super nöjd.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag snubblade över www.myus.com som ger dig en virtuell amerikansk adress så att man kan beställa saker från amerikanska företag som vägrar skicka utomlands. Sedan skickar dom vidare prylarna hit. Hyggliga priser dessutom, ca halva priset mot vissa företags egna fraktkostnader :tummenupp

Men sen finns det ju andra nackdelar med amerikanska hjälmar, försäkringen kan tex bli lidande om du inte har en hjälm som är godkänd enligt våra regler, även om det i grunden är samma hjälm.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Men sen finns det ju andra nackdelar med amerikanska hjälmar, försäkringen kan tex bli lidande om du inte har en hjälm som är godkänd enligt våra regler, även om det i grunden är samma hjälm.
Påverkar kanske möjligheten att få ut en ny hjälm på försäkringen, men tror inte att regelverket i sig påverkar något.

USA-hjälmarna har liknande passform som de Europeiska, det är japanhjälmarna man ska se upp för då de tenderar att klämma lite i nacken enligt min erfarenhet.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ett tips är att köpa inom EU då märkningen kan skilja och FB kan bli kämpiga om du blir grönsak och det är fel märkning i hjälmen.
Det där att hjälmarna är annorlunda är jag lite tveksam till. Framförallt i US vs EU.

Helmetcity rekommenderas. 2800:- för xr1100 inklusive frakt och allt betalade jag för 2 månader sedan.

5700:- skulle de ha för den i flera svenska butiker.

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Monster S4R
Ett tips är att köpa inom EU då märkningen kan skilja och FB kan bli kämpiga om du blir grönsak och det är fel märkning i hjälmen.
Det där att hjälmarna är annorlunda är jag lite tveksam till. Framförallt i US vs EU.

Helmetcity rekommenderas. 2800:- för xr1100 inklusive frakt och allt betalade jag för 2 månader sedan.

5700:- skulle de ha för den i flera svenska butiker.

Vet inte hur alla tillverkare är, men Arai skiljer sig mellan alla marknaderna.
Och den hjälmen du köper är oftast bara godkänd för den marknaden den säljs på, även om den skulle klara kraven på andra marknader oxå.
Arai har t.ex. ett system där usa hjälmar har svart knapp på hakremen ue hjälmar röd och asien har jag glömt vilken färg den har, just för att man enkelt ska kunna se vilken marknad hjälmen är ämnad för.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Källa? ;D

Nåväl det är möjligt. Dock vet jag och håller med om att usa asien och EU har olika märkning och därav om man skall vara säker med FB osv skall man köpa en EU hjälm. TROTS att det är samma hjälm från fabrik.

Vet inte hur alla tillverkare är, men Arai skiljer sig mellan alla marknaderna.
Och den hjälmen du köper är oftast bara godkänd för den marknaden den säljs på, även om den skulle klara kraven på andra marknader oxå.
Arai har t.ex. ett system där usa hjälmar har svart knapp på hakremen ue hjälmar röd och asien har jag glömt vilken färg den har, just för att man enkelt ska kunna se vilken marknad hjälmen är ämnad för.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...