Köpa skinnställ, hur gör man?

cashisking

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Växjö
Hoj
10, Aprilia RSV4R
Våren är här (nästan) och det är dags att uppdatera mc-garderoben. Jag planerar att köpa ett nytt skinnställ, men jag vet inte vilken storlek. Vanligtvis brukar man ju pröva sig fram, detta visar sig vara ganska svårt när man bor i Småland. Har inte hittat något ställe som tillhandahåller skinnställ i min storlek (48 eller 50).

Hur har ni andra glesbygdsbor köpt era skinnställ? Tips och rekommendationer önskas.

Givetvis kan jag beställa på nätet, men jag vill först veta vilken storlek jag ska beställa.
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Föreslår claessons i bromölla eller owes motor i olofström, drygt en timme från växjö... De har massa skinnställ. Ring först och fråga om storlekar.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
jag provade lite modeller hos diverse mc-butiker. Viktigt att tänka att t.ex. Alpinestars 54 och Berik 54 är olika storlekar..!
Sen tänkte jag beställa en 54a från FC-moto (hade int provat den modellen), den var slut så tog en 52a, och den passar (lite kort). går jag upp ännu 1kg så rymms jag inte in i den = diet inför säsongen.
 

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
jag gick och skaffade måttbeställt skinnställ. med tanke på att det sällan kostar över 12-13000 för värsta modellerna så är det kanon investering. dock är det ju viss leveranstid så kanske inget alternativ för din del.
 

cashisking

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Växjö
Hoj
10, Aprilia RSV4R
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Du kan väl inte ha alltför långt till Mascot Motor?:va
Eller så tar du dig till öppet hus hos MC-kompaniet i Väring i helgen (ca 1,5 mil norr om Skövde) Där finner du garanterat skinnställ att prova i alla storlekar!

www.mc-kompaniet.se
 

cashisking

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Växjö
Hoj
10, Aprilia RSV4R
Du kan väl inte ha alltför långt till Mascot Motor?:va
Eller så tar du dig till öppet hus hos MC-kompaniet i Väring i helgen (ca 1,5 mil norr om Skövde) Där finner du garanterat skinnställ att prova i alla storlekar!

www.mc-kompaniet.se

Tack för tipsen!
Nässjö är inte så långt. Det är ca 1 mil längre till Claessons i Bromölla.
Vilken av dem är bäst tro?
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
jag gick och skaffade måttbeställt skinnställ. med tanke på att det sällan kostar över 12-13000 för värsta modellerna så är det kanon investering. dock är det ju viss leveranstid så kanske inget alternativ för din del.

Var? hur dyrt och hur lång leveranstid? Det hade jag behövt då midjan är 50/52 storlek, bröst e 56+ och armar+ben är 58 :D
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Åker du till Nässjö har du mcproffsen i hovslätt utanför Jönköping på samma runda. Dom har en del. Mascot har också men ring och kolla innan bara för att. Båda butikerna har relativt bra utbud. Nybergs motor i Jönköping har men inte något vidare utbud tyvärr. Kombinera körningen med besök på mässan vid påsk så kan du övernatta i vaggeryd på sh-partaj.:bananas

Var? hur dyrt och hur lång leveranstid? Det hade jag behövt då midjan är 50/52 storlek, bröst e 56+ och armar+ben är 58 :D
Hur var du skapt sa du??

http://www.gimoto.com/#/EN/3
http://www.psiscandinavia.com/wp/
finns fler
 
Last edited:

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Köp ALDRIG utan att prova innan!
Då kan du lika gärna köpa ett textil ställ

Låter som en bra idé, dock av egna erfarenheter kan jag inte hålla med till 100%.

Hade själv ingen chans eller tid att prova ställ så jag hörde runt här
och fick hjälp med en som hade samma långsmala kroppsform som mig
så fick jag även säkergöra med fc-moto som jag beställde ifrån som
var hjälpsamma.

Fick ivf hem ett perfekt/brasittande skinställ någon vecka senare.
(Har ju inga refereser på hur det egentligen skall sitta så kan inte uttala
mig mera om det, men läraren tyckte de satt bra också)
Tur eller inte, så funkade det.

Så om du verkligen inte hade tid precis
som mig själv så är de ju ett sista försök. Kan ju självklart inte
rekommendera det men om du har lite balls så är de ju bara att köra :tuttar
 

Jompa81

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki SV 1000S -03
Jag köpte nytt skinnställ i år. Åkte till Lelles i Uppsala, hade redan tittat ut vilket jag tänkte köpa på nätet. Väl där testade jag lite olika ställ i storlek 48-50 men inget satt bra, "jag är 185 och väger runt 65 kg".

Efter ett tag så frågade jag om hjälp, och då tog han fram ett Dainese ställ i storlek 46. Jag gick och testade och fick verkligen kämpa för att komma i det, men väl på så satt det som ett smäck.

Så det är ingen ide att kolla ut ställ innan utan åk och testa och köp det som sitter bäst, alla modeller är helt olika.
Det är ju en stor investering så var noga i valet, låt inte pengarna styra för mycket, pruta i så fall. Jag fick ner mitt köp 15% då jag köpte både skor, handskar och ryggskydd samtidigt
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Jag köpte nytt skinnställ i år. Åkte till Lelles i Uppsala, hade redan tittat ut vilket jag tänkte köpa på nätet. Väl där testade jag lite olika ställ i storlek 48-50 men inget satt bra, "jag är 185 och väger runt 65 kg".
Det är ju en stor investering så var noga i valet, låt inte pengarna styra för mycket, pruta i så fall. Jag fick ner mitt köp 15% då jag köpte både skor, handskar och ryggskydd samtidigt

Hur fan kom du ned i ett 46 ställ om du är 185 lång? Låter sjukt. Så du säger du fick 15% rabatt på lelles vid köp av allt? Då e det ju nästan värt turen dit


Det får du fråga vårherre om;) Tack för sidor, skall kolla ut dom. Påsk och fester låter ju kanan dock sitter man fast med jobb :)
 
Last edited:

Jompa81

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki SV 1000S -03
Stället är lite kort, men pga. att jag är smal så får jag ta det.
Löste problemet med att köpa handskar och skor som är lite längre. Hellre att stället sitter bra och snyggt än att det är av rätt längd.

Problemet med stället var att det kosta 11500 :-, vilket var ca 4000 mer än jag hade tänkt mig. Men då jag köpte helt set så sänkte han priset på allt. Dom är väldigt hjälpsamma på lelles och dom har väldigt mycket
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Stället är lite kort, men pga. att jag är smal så får jag ta det.
Löste problemet med att köpa handskar och skor som är lite längre. Hellre att stället sitter bra och snyggt än att det är av rätt längd.

Känns det inte som många har just det problemet? Att stället blir för korta, är dom i riktigt längd blir dom pösiga, jag vet att jag definitivt har det problemet ihop med ettpar snubbar till, burde man inte göra 'nordisk' ställ för just långa smala killar? Finns det?
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Var? hur dyrt och hur lång leveranstid? Det hade jag behövt då midjan är 50/52 storlek, bröst e 56+ och armar+ben är 58 :D


Lelles är grymma! just nu har de lelledagarna med bra rabatter dessutom.
Du verkar ha en tränad kropp med rätt udda kroppsmått om jag tolkar det rätt, skulle nog gå på PSI som någon ovan tipsade om.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Jag gjorde en liten chansning. Provade ett Berik 2-delat ställ i en butik häromkring.

Sen frågade jag och googlade lite om Beriks storlekar och beställde ett Berik raceställ från utlandet. Fick det för såpass bra pris att jag tänkte om det inte passar så säljer jag det för vad jag själv betalat för det. Men det passade kanon på mig så jag blev nöjd :)
Har gjort samma sak med stövlarna och handskarna också. Tur eller inte, men rätt storlekar blev det iaf på rubbet.
Hjälmen och ryggskyddet är det enda jag köpt i butik här i Sverige.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top