Köpa skinnställ...

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC-R -13
nu har det kommit....

Äntligen har mitt paket kommit....:) ska åka och hämta det nu... hoppas grejerna passar bara.....
Får väl se om det kommer några bilder :tummenupp

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Bumpar en gammal tråd istället för att starta en ny. Jag ska ta kortet i sommar och då lär man ju tjacka utrustning. Har hittat ett BERIK Laguna Seca LS1 3214 på fc-moto.de men är lite osäker på storleken. Jag har förstått att de är schysta med returer så det vore ju ingen katastrof om det blev fel. Jag chansar hellre och byter en gång än åker land och rike runt för att hitta just det stället och prova.

Jag velar mellan 48 och 50. Jag är 178,5 cm och har normala längdproportioner mellan över- och underkropp. Jag har dryga metern runt bröstet, så det och min längd talar för storlek 50, i övrigt kanske jag borde ha 48. Om det sitter lite tajt över bröstet så töjer det väl ut sig lite. Men hur är det med längden? Enligt måttguiden är 48 upp till 177 cm. Kommer det att vara för kort för mig då?

Jag gymmar en del. Är väl ingen biff direkt men har ju lite bredare axlar och rygg än om jag inte hade gymmat. Jag väger 80 kg nu men ska deffa ned mig till 75kg. Det ska ju sitta tajt som fan har jag förstått, men om det är små marginaler kanske man inte ens får i armarna?

Som ni hör så är jag total novis i ämnet, så jag skulle uppskatta lite tips från er som har betydligt mer koll än vad jag har! :)

Ha det bra! /Coffe

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Hm, efter att ha kollat runt lite till tror jag 50 är vettigast. Man ska ju ha plats med ryggskydd också. Apropå det, en säkerhetsväst måste väl vara bättre än ett ryggskydd? http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...t/SubProducts/Alpinestars-Bionic-SP-Vest-0002

Nu ligger det ett sånt i storlek M och ett Berik 3214 i storlek 50 i varukorgen. Har inte beställt än, tar det nog i morgon så jag får sova på saken. Det är mycket pengar för en stackars student som inte har några! ;-)

manneman

Guest
Jag vet att ni inte köper denna storyn för det gör ju ingen eller hur? Jag började dock köra hoj 1985 och har varit tokig i skiten sen dess oavsett vad ni duvungar tror :D
Jag köpte ett Dainese ställ 1989 direkt av yamaha stallets depå på Anderstorp på det näst sista GPt som gick i Sverige förmodligen någonsin...

De vart så jävla säkra på att vinna att de skrev in följande i nacken på overallen:

DAINESE
These overalls are manufactured with first class materials, the same wich, chosen and tested on in a large number of races, are won by the drivers:

Barry Sheene World champion class 500 76-77
Kenny Roberts World champion class 500 78-79-80
Franco Uncini World champion class 500 -82
Freddie Spencer World champion class -83
Tony Mang World champion class 250-350 80-81-82-87
Eddie Lawson World champion class 500 84-86-88-89
Made in Italy

Året vart inte slut och Eddie hade inte vunnit än även om han dock gjorde det till slut!
Som grädde på moset så sitter det en autograf på det insydda nack märket som ni ser på bilden och kladdet är helt enkelt Eddie Lawsons autograf :)
Och jo jag bad han skriva den själv

Och jo det händer att jag använder det ibland, har t o m vurpat med det en gång så nu är det riktigt inkört :D
Bara så här för att det snackas om att köpa skinnställ...
jag nästan lipar när jag tar fram det men det är det väl ingen som begriper sig på i dessa hightech dagar...
Tror en replica kom ut av det 1992 eller nåt.
Detta är ett av stallets egna!

Bifogat

• DSC00392.JPG
    DSC00392.JPG
    65.1 KB · Visningar: 133
  • DSC00397.JPG
    DSC00397.JPG
    157.2 KB · Visningar: 106

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Hoj
Street Triple R -09
Jag velar mellan 48 och 50. Jag är 178,5 cm och har normala längdproportioner mellan över- och underkropp. Jag har dryga metern runt bröstet, så det och min längd talar för storlek 50, i övrigt kanske jag borde ha 48. Om det sitter lite tajt över bröstet så töjer det väl ut sig lite. Men hur är det med längden? Enligt måttguiden är 48 upp till 177 cm. Kommer det att vara för kort för mig då?

Ha det bra! /Coffe

Är det stället jag tänkt köpa efter lite funderingar fram och tillbaka. Jag provade Berik 5832 det satt hur bra som helst på mig. 177-178cm ca 85kg normalbyggd breda axlar gymmar oxå. För mig är det 52 som gäller skulle aldrig få på mig ett i stl 50. Var tvungen att få hjälp för stl 52 och de satt hur tight som helst.. Men prova! Berik funka bra för mig i 52 i alpinestar och lindstrands är det nog 50 som gäller de satt inte alls lika tight.

Det ända jag hoppas på nu är att det inte skiljer nåt i storlekarna mellan 5832 och 3214 som jag troligtvis köper.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
sånt här köpte jag o det e vitt som snö

www.fc-moto.de beriks modell : BERIK Laguna Seca LS1 3214

du ska snarare ha 54 tror jag jag e 180 cm väger 75 jag har 50 å det sitter snortajt på mig.. 52 eller 54 e mitt tips

Jag köpte precis 48 vilket jag hade i mitt förra berikställ. Jag är 180 och väger 75.

50 kommer bli för stort med tiden till dig ska du se :gnissla Det ska inte va bekvämt när du står, det ska kännas bra när du e på hojen :tummenupp

Som ett schmäck som man säger, alla köper för stora ställ !!

Bumpar en gammal tråd istället för att starta en ny. Jag ska ta kortet i sommar och då lär man ju tjacka utrustning. Har hittat ett BERIK Laguna Seca LS1 3214 på fc-moto.de men är lite osäker på storleken. Jag har förstått att de är schysta med returer så det vore ju ingen katastrof om det blev fel. Jag chansar hellre och byter en gång än åker land och rike runt för att hitta just det stället och prova.

Jag gymmar en del. Är väl ingen biff direkt men har ju lite bredare axlar och rygg än om jag inte hade gymmat. Jag väger 80 kg nu men ska deffa ned mig till 75kg. Det ska ju sitta tajt som fan har jag förstått, men om det är små marginaler kanske man inte ens får i armarna?

Som ni hör så är jag total novis i ämnet, så jag skulle uppskatta lite tips från er som har betydligt mer koll än vad jag har! :)

Ha det bra! /Coffe

Det kmr bli lite väl tight att få på ett 48 i dagsläget för dig. Men om du däremot köper ett 50 kommer det bli slappt när du gått ned till 75.. Så frågan är hur du ska göra.

Angående laguna seca har det fått väldigt dåliga recensioner av folk som använt det.

Last edited:

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Jag är ca 1,74 och väger runt 75kg.
Jag tog ett Laguna Seca i stl 50, och tycker det är rätt lagom.
Frågan är om det inte blir för kort för dig, tycker nästan att du ska försöka att testa något ställ innan du bestämmer dig helt.

//Niklas

Navigator

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
CBR1000RR/250X/Monkey Kopia
Jag köpte ett AN-ställ i storl 50, satt som en fläskläpp på inköpsdagen,,, 3 år senare behöver jackan vara en 52/54,,,

tänk på ere matvanor, samt handla ej ställ nydeffad....:huvet

Wonderboy

Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Jag chansar på ett i storlek 50. 52 måste väl bli för långt? Dåliga recensioner? På vilket vis?

En sån här väst då? Är de bra? http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/...c-SP-Vest-0002

Hm, länken funkar visst inte, men den heter Alpinestars Bionic SP Vest iaf.

Det är vad jag har hört av folk som köpt det iaf. Vet inte om det har att göra med priset.

Väst sitter ju bättre då det inte åker runt lika mycket, bekvämare helt enkelt. Kan bli en aning varmt en sommardag, men det är väl det enda :tummenupp

Angående märke så brukar jag köra dainese, man vet vad man får.
Alpinestars är väl såklart också bra men kör på dainese, du blir inte missnöjd.

Om du vill komma undan rätt billigt så kolla på annons ;) Snyggast och helt klart ett superryggskydd.

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Hm, jag har jag sökt och läst en del. Jag har fått intrycket att folk verkar nöjda. Det är ju snyggt iaf. :)

Att åka och prova vore självklart bäst, men då lär jag ta mig till nån storstad och det kostar... Är Beriks ställ mindre än andra? Jag har ju bara kollat fc-motos storleksguide, Beriks ställ kanske diffar lite så man behöver större storlek? 50 passar mig bra i längd enligt tabellen iaf.

Om jag får ryggskyddet för 500 spänn så är det taget! Annars köper jag hellre nytt. :)

Wonderboy

Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Hm, jag har jag sökt och läst en del. Jag har fått intrycket att folk verkar nöjda. Det är ju snyggt iaf. :)

Att åka och prova vore självklart bäst, men då lär jag ta mig till nån storstad och det kostar... Är Beriks ställ mindre än andra? Jag har ju bara kollat fc-motos storleksguide, Beriks ställ kanske diffar lite så man behöver större storlek? 50 passar mig bra i längd enligt tabellen iaf.

Om jag får ryggskyddet för 500 spänn så är det taget! Annars köper jag hellre nytt. :)

Hehe kostade ju bara 1500 ;) Ryggskydd är rätt viktiga saker, tycker 800 redan det är sanslöst. Förstår inte varför ingen hör av sig :gnissla

Beriks ställ, stämmer rätt bra överens med kostymstrl. Ni borde ju ha berikställ i karlstad någonstans..

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
Lånar tråden lite.
Tänkte beställa ett Alpinestars GP-Plus Suit storlek 50 från www.fc-moto.de.
Var och testade några ställ i par butiker. Dock fanns inte aplinestars.
Dainese storlek 50 passade perfekt för mig som är 182cm/74kg.
Nu till frågan:
Skiljer det i storlekarna mellan aplinestars/Dainese?

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Samma här men valet föll på Lindstrands Sepang för mig med.
Har exakt samma mått som dig och kom omöjligt i en 52:a så köpte 54 som i början var klurig att knöla sig i/ur men nu går det smidigt :tummenupp
Blir riskigt skönt efter ca 200 mil i sadeln :yoparty

Jag var också ute efter ett Berik-ställ från FC-moto men det blev Lindstrands Sepang för 5700:- Visserligen ett helställ men fy fasen va det sitter bra. Jag är 187 o 93kg så jag trodde det skulle bli en 54a, men det vart en 52a.
Visst det är lite jobbigt att ta på och av sig, men det är det värt:tummenupp

Detta stället är nog ett typiskt sådant som man tycker är snyggt eller asfult.

wohlan

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
2006, Kawasaki Er6f
Var och testade olika ställ och har bestämmt mig för ett arlen ness.
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...SubProducts/"Arlen Ness Black Star 4492-0001"
Ska beställa nästa vecka från fc-moto.
Men, jag är lite ovan med skinnställ, har kört med textil hittils. Jag är 175cm 72 kg. Och när jag testade tyckte jag att 52 var bra, Men efter denna tråd vette f_n....
Gick ju knapp att få på sig 50, ska jag beställa och hoppas på det bästa att det töjer ut sig???

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Var och testade olika ställ och har bestämmt mig för ett arlen ness.
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...SubProducts/"Arlen Ness Black Star 4492-0001"
Ska beställa nästa vecka från fc-moto.
Men, jag är lite ovan med skinnställ, har kört med textil hittils. Jag är 175cm 72 kg. Och när jag testade tyckte jag att 52 var bra, Men efter denna tråd vette f_n....
Gick ju knapp att få på sig 50, ska jag beställa och hoppas på det bästa att det töjer ut sig???

Det skiljer sig givetvis på modeller men Arlen Ness har jag som är 186 cm och väger 90 kg storlek 52 så där får du nog prova ordentligt tror jag... :)

Beställ inte och hoppas om du inte har råd att förlora på ev. försäljning sen utan prova 50:an först. Du ska stå som en apa med det på men det ska inte vara obekvämt på hojen - i alla fall inte efter fem svettiga rundor.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024