Köpa skrotad hoj, hur göra med ramnummer?

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Hej Bullen:
Jag har precis köpt en skrotad hoj. (inlöst av försäkringsbolag)
Företaget som säljer funderar på att ta vinkelkapen och 'sudda' bort ramnumret.

Är det inte bättre om det kryssas så att den fortfarande går att identifiera?
(Men inte besiktiga efter som det är kryssat och hojjen avreggad.)

Min plan är att bygga något roligt med annan/hemsvetsad ram,
så egentligen spelar det kanske ingen roll. Men om jag får för
mig att sälja den som den står är det väl bra om det otvetydigt
går att bevisa dess ursprung? (Så att jag inte säljer random stulen
hoj med bortslipat ramnummer.)


Någon med koll på detta? :va

/e
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kryssat ramnummer e de som gäller! Jag skulle iaf aldrig vilja köpa på mig nå banhoj eller annat hobbyobjekt utan ramnummer.
Är det kryssat vet man vad som gällero ch de går att styrka med historia.
Är det bortslipat är det nameless och inte värt mer än sin vikt i metall tycker jag.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Man ska inte slipa bort det så det inte syns utan sätta xxxxxxx över numret så man ser att det finns.
Det går inte att regga en sådan ram.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Tack, det var så jag kände också.
De skall ta ett snack med försäkringsbolaget
och sedan kolla med mig innan de gör något.

:tummenupp

Sedan blir det byggtråd vad det lider....

:banana

/e
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Följdfråga:

Om man har en kryssad men i övrigt finfin ram och en reggad men fulful ram,
kan man då föra över ramnumret från den fula till den
fina genom att stämpla in det bredvid det kryssade
samtidigt som man kryssar bort numret på den fule? :va

Vad säger besiktningen? (har papper/kvitton från firma på båda.)

/e

Edit: Man bör kanske söka först? :rolleyes:

Skall tydligen räck att ta med sig det gamla styrhuvudet
och den nya ramen med inknackat nummer.

Dock ger det ytterligare en fråga:
Identiteten flyttas från en -87 till en -05 ram,
XL600V =>XL650V, kan de ha åsikter om det tro? :va


Det enda som skiljer är +50cc och ca +5 hk på -05.
(Ok, modernare plast och dubbla skivor fram på -05)
Vikt, geometri etc är ju same same.

/E
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
:) försöker skrämma liv i en gammal tråd

Har samma problem själv, kan man "flytta" ett
ramnummer till en fräsch skrotad ram ?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Dock ger det ytterligare en fråga:
Identiteten flyttas från en -87 till en -05 ram,
XL600V =>XL650V, kan de ha åsikter om det tro? :va


Det enda som skiljer är +50cc och ca +5 hk på -05.
(Ok, modernare plast och dubbla skivor fram på -05)
Vikt, geometri etc är ju same same.

Morsning engström!

Citerar dig så du märker att tråden vaknat till liv.

Hur fungerade det med ramuppdateringen egentligen? Fick det några stora effekter på försäkringskostnaden med tanke på att den ena maskinen var en gammal billig klassiker och den andre nästan ny från fabrik...

I.s.f. så vore den ju i många fall nästan halvt fiffigt att göra tvärt om. Köpa en gammal ram till en mycket nyare maskin och därmed göra om den till en klassiker varpå man kan spara multum på sänkt försäkringskostnad.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jo, jag var på regbes för ett år sedan.
De ville ha intyg på bromsar mm från honda.
Men honda var osäkra på vad ett sådant intyg skulle innehålla.
Jag fattade inte heller vad de ville. :va

Tänke ta nya tag i sommar.
Blir postning i min byggtråd vad det lider....

;hej

/e
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top