Köpa Spidi skinn

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Som återfallsåkare var jag övertygad att mina dagar med skinn var över och satsade allt på ett Lindstrands allväders istället. Redan efter ungefär en månad och 60 mil är jag helt säker på att jag hade fel.....

Bestämde mig därför igen för en kompromiss. Inget ställ utan lös jacka och brallor (skinn). Kör streethoj så tycker att det passar ganska bra. Hittade en jävligt snygg Spidi jacka, tyvärr är den utgående och ingen handlare har den i landet. Finns dock enstaka exemplar att beställa utomlands.

Tänker jag fel med jackan? Kommer troligtvis endast att köra när det är fint väder och funderar då på om jag skall satsa på en perforerad jacka istället? Vad skiljer det i användbarhet på perforerat och vanligt skinn?

Den utgående som jag tänkt mig: http://www.spidi.com/eu/eu_en/leather-motorcycle-jackets/rr-leather.html

Den perforerade som jag har som alternativ: http://www.spidi.com/eu/eu_en/leather-motorcycle-jackets/track-wind.html (Finns även utan perforering)

Ett alternativ som hanlarn och Spidi säljarn tryckte på som alternativ till den utgående: http://www.spidi.com/eu/eu_en/leather-motorcycle-jackets/r-t-leather-jacket.html ( problemet är bara att jag tycker den är ful).

Problemet är storlek. Har provat andra Spidi Jackor i storlek 50 och jag tyckte att den satt ok men fick höra att det var för långa armar och att axelskydden satt för långt ner och att det kommer att töja sig. Frågan är om jag vågar beställa en 48 på ren gissning? Man vill ha en rimlig chans att få igen dragkedjan med viss värdighet..... Finns det nån som åker Spidi storlek 48 som kan ge mig lite vikt/längd så jag har lite att relatera till? Är 170cm 73kg

Var 8-9 år sen jag kröp i ett skinnställ senast, kom ihåg att det var ett helvete och att jag använde det två gånger. Provade det idag igen och det sitter bättre nu än för 8 år sen :) men jag köper nytt ändå..... Nån som är sugen på ett extraställ till helgens ragg eller nåt liknande så har jag ett tvådelat Polo (svart/blått) i storlek 50 som inte är inkört ännu för i princip inga pengar alls.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Jag har ett perforerat, tvådelat raceställ; helt klart mitt bästa och säkraste alternativ för seriös körning.

Problemet är att det är gjort för att användas på typ Sepang i 28 graders värme. Och sitter tajt som f-n. Så det är inte riktigt ett alternativ under femton grader.

Alltså: jag hade gått på icke-perforerat.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har ett perforerat, tvådelat raceställ; helt klart mitt bästa och säkraste alternativ för seriös körning.

Problemet är att det är gjort för att användas på typ Sepang i 28 graders värme. Och sitter tajt som f-n. Så det är inte riktigt ett alternativ under femton grader.

Alltså: jag hade gått på icke-perforerat.

Ok, tack för det. Men hur funkar ett icke-perforerat i 22-23 grader och 70-90km/h. Brinner man inte upp?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Hehe, jo, det är sant. Fast jag har bara köpt ett enda ställ nytt, därefter har jag bara handlat på blocket. Racestället gav jag två tusen för, sitter som en fläskläpp en fredagkväll:)

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ok, tack för det. Men hur funkar ett icke-perforerat i 22-23 grader och 70-90km/h. Brinner man inte upp?

Jag har haft både ett perforerat och ett utan, så för ren gatkörning är ett operforerat att föredra tycker jag! Långa kvällsturer brukar resultera i lite lägre temp och ev. en regnskur man får lida genom, då är det rätt skönt med ett "helt" skinnställ. Sen kan det vara hur varmt som helst, i >70km/h kyls det ändå :)

Men för aktiv körning på bana kör jag med perforerat.

JohanBrandt

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
CBR600RR 06
Kör med ett spidiställ storlek 48 (ej delat) är 173cm och 70kg, det sitter som klistrat, skulle inte säga att det är bekvämt att åka runt i men allt sitter där det ska (skydd alltså)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kör med ett spidiställ storlek 48 (ej delat) är 173cm och 70kg, det sitter som klistrat, skulle inte säga att det är bekvämt att åka runt i men allt sitter där det ska (skydd alltså)

Helvetes jävlar. Då är jag kortare OCH tyngre. Helt enkelt för fet eller vad tror du? Man vill ju trots allt kunna stänga jackan med en viss värdighet. Kanske skall gå på 50 ändå och ett par 48 brallor? Svårt som fan att handla på distans.

JohanBrandt

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
CBR600RR 06
Ja eller så bantar du bort ett par kilo så är så det lugnt :7peta Skämt åsido så skulle jag gått på 48:a både i jacka och byxa och som säljarna sa till dig så töjer det sig lite. Finns det ingen butik du kan åka till och prova en 48:a?

Griss

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2013
Hoj
Kawasaki, zx6r
Hej.
Jag köpte ett Spidi Strl 48 för tre år sedan som var väldigt perforerat. . Är 171 0ch 69 kg.
Sitter perfekt men blir gärna lite väl svalt på sommar kvällarna.
Stor skilldnad mot ett icke perforerat.
Kolla även på hur mycket stretch tyg som sitter i stället då det blåser rätt igenom de me...:)

/T...

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hej.
Jag köpte ett Spidi Strl 48 för tre år sedan som var väldigt perforerat. . Är 171 0ch 69 kg.
Sitter perfekt men blir gärna lite väl svalt på sommar kvällarna.
Stor skilldnad mot ett icke perforerat.
Kolla även på hur mycket stretch tyg som sitter i stället då det blåser rätt igenom de me...:)

/T...

Jag har baserat på vad många skriver bestämt mig för vanligt och inte perforerat. Vad värre är insikten att alla i min längd väger ett par Kg mindre och att 48 sitter som ett skinn. Vad fan gör man???

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja eller så bantar du bort ett par kilo så är så det lugnt :7peta Skämt åsido så skulle jag gått på 48:a både i jacka och byxa och som säljarna sa till dig så töjer det sig lite. Finns det ingen butik du kan åka till och prova en 48:a?

Inte Spidi. Det närmaste är Biscaya och hade dom haft rätt saker hemma så hade jag handlat direkt men dom har inte ens nåt i 48 att prova. Sen är det Lelles och då är det 55mil enkel resa och dom har inte heller det jag letar efter.

Har provat lite annat lokalt men faktum e att tex Berik är för tight i 48 men dom skall enligt uppgift vara mindre i storleken. Ett alternativ är att prova Dainese som jag tror är jämförbart. Hittar jag nåt jäkligt snyggt från Dainise
kan det vara ett alternativ.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...