köpa sport-touring för 30-40.000

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ducati 748 SP
hej!

jag är helt ny på detta forumet och har tagit körkort för ca 2 veckor sedan...
just nu har jag en yamaha XJ900 -83 som första hoj..

men jag känner att jag vill ha något nyare.
det jag är ute efter är en snygg hoj med kåpor som ser sportig ut men är skön att köra längre sträckor med.

jag har kikat på Honda VFR och då från 90 och uppåt.. vad tror ni om detta?

vad finns det för alternativ!:confused:
jag är ganska lång 187cm så jag kan ju inte ha någon liten hoj heller...

bomba mig med idéer :)

Mvh / Joel
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kawasaki ZZR1100 passar väl rätt bra in på din beskrivning.
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Yamaha Thundercat om du vill ha en 600cc
Yamaha Thunderace om vdu vill ha en 1000cc


Har själv thundercaten och är supernöjd, hade acen innan var väl nöjd med den med men byta av ekonomiska skäl.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
hej!

jag är helt ny på detta forumet och har tagit körkort för ca 2 veckor sedan...
just nu har jag en yamaha XJ900 -83 som första hoj..

men jag känner att jag vill ha något nyare.
det jag är ute efter är en snygg hoj med kåpor som ser sportig ut men är skön att köra längre sträckor med.

jag har kikat på Honda VFR och då från 90 och uppåt.. vad tror ni om detta?

vad finns det för alternativ!:confused:
jag är ganska lång 187cm så jag kan ju inte ha någon liten hoj heller...

bomba mig med idéer :)

Mvh / Joel


Fem st, bara att välja. Du måste förstås pruta ca 5000:- för att hålla budgeten. Eller panta vigselringarna. Hur som helst så kommer du inte att ångra dig.

http://www.blocket.se/li?q=blackbird&ca=23_11_s&c=6&w=3&ps=&pe=6&vt=&aws=&awe=
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag röstar också för GSX750F, det är en hoj som inte går att slita ut, en motor som överlever allt. Blir det kärnvapenkrig så kommer allt som blir kvar att vara Suzuki luft/oljekylda 750 och 1100-motorer som står här å var :hihi
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
VFRen är ett jävligt bra val för sporttouring. Motorerna verkar vara helt outslitliga. Har sett ex som gått över 10k mil. Dock höga begpriser.
 
Gick med
2 Feb 2007
Ort
Revingeby
Hoj
Yamaha R1-05
Jag har själv en Thunderrace 1000 -00 som jag är jäkligt nöjd med.. Min har rullat 5000 mil och jag funderar inte på sälja den.. Den hänger med de flesta om man inte jämför med värsta sporthojarna..

Jag är 185 cm lång och den fungerar bra att höra långt med...
 

GlobalMike

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Lund
Hoj
VFR
Jag rekommenderar starkt VFR.

Dels är motorerna nästan intill outslitliga, min har gått 10 000mil och funkar ändå perfekt. Har flera vänner (bla en mekaniker) som erbjudit mig bra pengar för den, även fast jag inte vill sälja nu.

Sen tycker jag att det inte finns knappt nån annan hoj från den eran som är snygg nog, dvs före ca 1997... Kollar man ännu tidigare, ca 1990, så finns det väl inte ens nån som kan matcha designen.

Perfekt hoj till en som är ny på MC, du har kraft nog för flera år framåt i din utveckling, samtidigt som den är skön nog att köra långt på. Jag har hittills tagit 70mil på en dag utan större besvär.

Och för övrigt så visst är dom lite dyra, men det tror jag man tjänar in på att de är så stabila i motorn, och att i alla fall jag nu har bud på 2000kr mitt inköpspris för 2år sen... dvs nada värdeminskning
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...det jag är ute efter är en snygg hoj med kåpor som ser sportig ut men är skön att köra längre sträckor med.
...vad finns det för alternativ!:confused:
jag är ganska lång 187cm så jag kan ju inte ha någon liten hoj heller...

RF900R - glöm inte bort att i a f ägna den en stund av eftertanke!

http://www.blocket.se/vi/12023287.htm?ca=1_11_s

Ett exempel på en hoj med (enligt mig) hyfsad design om än vissa har problem med bakcutsen, oerhört trevlig motor och en hyggligt sportig körställning. Dessutom går den utmärkt att vara två på under längre sträckor.

Hojen i exemplet verkade vettig (om man bortser från dravlet med "morsan"), det finns några "firmahojar" med fantasipriser också.

Jag hade en sådan tidigare (är 184 cm, 85 kg), och har bara gott att säga om RF:en. Motorn har på typiskt Suzuki-maner "lite razzel och lite pling" för sig, men kolla växellådan (att växlarna inte hoppar ut under belastning - se RF-tråden för mer info) så ska motorerna närmast vara "skottsäkra" enligt förstå-sig-påarna.

Fördelen gentemot viffern är motor och prestanda, nackdelen att Hondans kvalitet och finish generellt är strået vassare...

Men en maskin som inte förtjänar att glömmas bort när man jagar i det prisintervall Du nämner:tummenupp

Lycka till, och...

Ha de!
 
Last edited:

joch

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
VFR800 03
Jag måste ju instämma och säga att VFR är ett helt perfekt val.

Senaste månaden har jag lagt cirka 500-600 mil på min vfr, och jag har aldrig blivit trött av att åka hittills. Fast jag är lite kortare än du, så det bästa är nog om du helt enkelt kan prova någonstans.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
VFRen är ett jävligt bra val för sporttouring. Motorerna verkar vara helt outslitliga. Har sett ex som gått över 10k mil. Dock höga begpriser.

10k mil då är motorerna precis inkörda. Med normal skötsel håller motorerna LÄTT 25000mil. Har ännu inte träffat på en motor som är slutkörd pga. normal användning (dvs. som inte är krockad edyl.)



"Dock höga begpriser."

Tja, priset hänger liksom ihop med livslängden/kvalitén. Det är ganska naturligt! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det som kan tala mot VFR för din del är din längd så mitt råd blir därför att noga provköra en hoj du känner för. Gärna en lite längre tid så du verkligen känner hur du sitter.

I övrigt finns ganska mycket att välja mellan så gå runt och kolla lite se vad du fastnar för rent designmässigt. Provkör! Läs tester/fråga kompisar och här på forumet om ev. problem och bilda dig sedan en uppfattning om vad du söker! Dvs. det är lättare att få bra svar om du ställer frågan om en/flera specifika modeller och en konkret fråga därtill!

Lycka till!
// Niklas
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ett tips.
Köp ingen nyare hoj , svinhöga försäkringspremier som tar kål på allt som heter budget.
Begagnatmarknaden rasar bla pga dom höjda försäkringpremierna.
Behåll den du har så slipper du att förlora så mkt pengar.
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Ett tips.
Köp ingen nyare hoj , svinhöga försäkringspremier som tar kål på allt som heter budget.
Begagnatmarknaden rasar bla pga dom höjda försäkringpremierna.
Behåll den du har så slipper du att förlora så mkt pengar.
Alla har ju faktiskt inte svinhöga premierer trots att dom har sporthoj:) . Beror ju på omständigheterna. Dessutom så går tex VFRen i klass 6 om jag inte minns fel.

10k mil då är motorerna precis inkörda. Med normal skötsel håller motorerna LÄTT 25000mil. Har ännu inte träffat på en motor som är slutkörd pga. normal användning (dvs. som inte är krockad edyl.)




Tja, priset hänger liksom ihop med livslängden/kvalitén. Det är ganska naturligt! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
Visst är det så. VFR kostade mycket som ny och har ett grundmurat rykte som trotjänare. Det drar så klart upp begpriserna. Å andra sidan har man ju igen det när man säljer:tummenupp
 
Last edited:

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
nu vet jag inte om jag svär i kyrkan här men, från en passagerares synvinkel så kan jag iaf rekommendera Blackbird :) , tillbringade det mesta av våren baktill på en sådan och har inget att klaga på.

annonsexempel
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Köp en VFR skottsäker cykel... köper du min så får du dessutom en välputsad och hoj! :D

//KaliZ
 

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Köp en Thunderace kanonhoj jag köpte min för 30k -98 hade en fj 1100/1200 tidigare också en kanonhoj för vettiga pengar
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top