Köpa sporthoj 00-02. Vilken???

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
RSV Mille -02
Hade tankarna att ta ett längre uppehåll från hojåkning för en tid framöver och sålde min KTM RC-8 förra veckan.
Nu håller jag på att klättrar på väggarna över att jag inte har någon hoj i garaget.

Tänkte be denna eminenta skara av hojåkare om lite råd.

Sugen på en sporthoj typ R1, ZZR, GSXR eller CBRR, årsmodell 00-02. Det handlar om ca 30-40 k.
Har ingen tidigare erfarenhet av dessa hojar och vill veta lite för och emot.

Rettan och Gixxern är snyggast i mitt tycke, men är det nåt att ha???

Kommer att pendla ca 10 mil om dagen till jobbet samt att det blir lite kioskvändor hemma.

HJÄLP

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag skulle rösta på honda, 600 eller 929/954. Harmoniska och lättkörda kanske även bäst körställning för ändamålet??

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Vill du ha insprut, ska du sikta på minst -02 på R1. Honda och Gixxer har båda insprut redan från -00
Mest bang for the buck får du nog på Gixxern. Har för mig att K1:an har runt 160 hk på veven och går som ett skollat troll.
Snyggast (jävligt subjektivt i och för sig) tycker jag är Honda 954RR (kom 2002).

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Honda Fireblade 954 om du vill ha en lättkörd hoj som funkar både på bana och touring! Vill du toura mera så titta på RSV mille eller ZX9R!!!

Lycka till!!!

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har haft R1 -01, Fireblade 929 -00 och -01 och Fireblade 954 -02, min favorit av dessa var helt klart 954:an. Grymt snygg i svart/rött och med suveräna bromsar.

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
RSV Mille -02
Har kollat både 954 och Mille. Bägge snygga och potenta hojar, men italiensk kvalité jämfört med Japanskt. .....
Kom ut en 954 -03 för 45 k. Kanske kan vara nåt.

Millen är jävligt frän. .... F-n va svårt det är

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Tror inte att millen har direkt sämre kvalite än japsarna. Har haft ett flertal japsar bl.a R1 och millen verkar inte sämre i mekanisk kvalite även om den är lite plastigare... Jag röstar på en mille eftersom det är det "roligare valet" enligt mig, + att de är otäckt billiga.
Även jag har åkt KTM innan (Superduke i 4 år och diverse stånkor...).

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har kollat både 954 och Mille. Bägge snygga och potenta hojar, men italiensk kvalité jämfört med Japanskt. .....

Vet inte om det handlar så mycket om italiensk kvalitét på Millen, (vad nu det innebär). Motorn är österrikisk och fjädringen är japansk, eller svensk om du väljer en "R". Designen är däremot italiensk, men det är ju knappast något negativt. Jag hade min Mille i sex säsonger och det var den mest problemfria hoj jag ägt.

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Hade nog tagit en gixxer 1000 k1-k2.02:an fick automatchoke och har 163hk på veven.Förmånlig förs med sukkas märkesförs.5000 i självrisk på den på gixxrar årsmodell 02 och äldre.Nyare 25k i självrisk.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
R1:an är både trevlig på bana och hyfsat komfortabel på gata. Förgasare eller insprut är inget man ska hänga upp sig på tycker jag. Grymt fin känsla i gasresponsen på förgasar-R1:eek:rna.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Det SKA var svårt....:fakta

Millens kvalitet behöver du inte ligga sömnlös över, det är riktigt bra ihopskruvade hojar utan typfel (kopplingen var lite klen på modellerna innan 2000 dock). Aprilias grundproblem har ju varit kassa återförsäljare och noll koll på reservdelslogistik, hojarna är det inget fel på, tvärtom.

Båda är riktigt bra sportisar som även funkar till vardags. Jag tycker Millen är snyggare (speciellt R/Factorymodellerna) men också lite råare (vibrerar lite mer, växellådan kräver lite mer kraft) och så är det ju en litertwin också, en ganska varvvillig sådan iofs men karaktären är ju annorlunda än 954n, det kommer man inte ifrån.

En gixxer 1000 är inget dumt val heller...en blåvit, snabbaste färgen. :tummenupp

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
Kör K2 och är riktigt nöjd, går som fan och sitter helt okej om du inte är för kräsen ;) och som en annan skrev bra försäkringspremie via suzukis märkes försäkring.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag skulle nog föreslå att du går upp 2-3 år i modell. De flesta av räsercyklarna börjar bli snuskigt bra runt 04-05. På blocket brukar det ibland bara skilja typ 8-10k från gamla ök från 99 till fina 05:eek:r.

30-40K intervallet är den slant jag ibland tycker man får minst hoj för pengarna medans det blir väldigt mycket mer hoj om man skjuter till 10-15k till och landar på 50-55k.

Så glöm inte bort att titta på liite nyare hojar också! :tummenupp

Lycka till med ditt val!

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Ska du köpa en sporthoj för att jobbpendla 10 mil / dag samt hänga vid korvkiosken på kvällarna. Du har aldrig funderat utanför dina sporthojs ramar? Det finns underbara jobbpendlingsmaskiner läs: offroad alt scooter. Sen kan du iof. ha en sporthoj som du bara åker/rullar (beroende på om den är på eller avställd) ned till korvkiosken & glänser med & sätter fjortisarnas hjärtan i brand.
Ja dessa lantisar.....

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
RSV Mille -02
Lutar åt en Mille faktiskt. Ska försöka ta mig ner och kolla på en idag.
Återkommer om det blir köp.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Efter att ha kört en GSXR 1000 K3 idag (ja, vet att det är en 03:a men den är såpass nära dina kriterier att det tåls att nämnas) så tycker jag att den är en perfekt hoj, rymlig - skön sadel, bra komfort. Snygg är den också!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC