Köpa sporthoj

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Är lite sugen på att köpa en sporthoj som komplement då det är lite drygt att köra längre sträckor på motarden. Har kollat lite på äldre modeller(90-talet) av CBR 900, zx9r, gsxr 750 och FZR1000. Hade tänkt lägga mellan 20 och 30tusen.

Några andra förslag? Vad bör man se upp med och ungefär hur höga är försäkringspremierna om man är runt 30 och bor i sthlm?
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Köp en GSX1100RW klockren sport/torinhoj!
Billig försäkring, går som satan och drar förhållandevis lite soppa!
Har haft en och jag saknar den fortfarande!!
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nej, nej.. "Förhållandevis" lite soppa. Dvs. den drar lite soppa för att vara en långtradare.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
En svensksåld ZX7R har ju lägst effekt på pappret... :)
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Har även börjat kolla lite på mindre hojar runt 600cc (typ Triumph TT, cbr600 eller zx6r). Fast vill då helst ha någon med ett bra mellanregister så man slipper varva så jävligt.

Sen kan man väl få mer förmånliga premier beroende på vilket märke (Honda, Triumph) man väljer? Är lite nyfiken på ungefär vad man hamnar i försäkring på en lite äldre sporthoj. Hörde någonstans att om mcn var över tio år så blev premien mycket lägre.
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Själv tycker jag GSXR 750 är klart snyggast, skulle jag nog själv köpt om jag skulle skaffa sporthoj. http://www.blocket.se/vi/20977531.htm?ca=12_s

Skulle själv någon dag vilja ha en mer "sport/touring" hoj som man kan åka lite längre sträckor med och har själv kollat lite på Suzuki TL 1000 alt. Honda VFR 800. Det är väl inga sporthojar men tror nog att de är bra roliga att köra ändå och är inga problem att åka längre sträckor med.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
centertanksen skrev:
hur höga är försäkringspremierna om man är runt 30 och bor i sthlm?

Stor skillnad på över eller under 30. Jag skulle få ge 9k/år halvförsäkring för min R1 -02 om jag ställer på den idag. Väntar jag tills söndag när jag fyller 30 kostar samma försäkring 6k/år
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Hur funkar dessa hojar att köra lite längre med? Det är ju framförallt det och kunna skjutsa som jag saknar med 625an.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Hur funkar dessa hojar att köra lite längre med? Det är ju framförallt det och kunna skjutsa som jag saknar med 625an.

Du sitter ju aldrig bra på en sporthoj längre sträckor. Är det detta som är viktigast så tjöp en sporttouring istället.
Gammelgixxern har ju en mjuk svampsadel som lurar till att den skulle vara bekväm längre turer men låt dig inte luras. Efter 30 mil så vill man stoppa in ansiktet i drevet och bara göra slut på smärtorna. Men det kanske är individuellt iofs med längd och så.
Försök att hitta en en gixxer 750 med en 1100 motor påhängd. Sjukt kul hoj. :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
.
Gammelgixxern har ju en mjuk svampsadel som lurar till att den skulle vara bekväm längre turer men låt dig inte luras. Efter 30 mil så vill man stoppa in ansiktet i drevet och bara göra slut på smärtorna. Men det kanske är individuellt iofs med längd och så.
Japp så är det, sadeln är troligen tillverkad av tvättsvamp och galon, man får kyrkobänksröv efter en stund, men det är bara att bita i styret och gasa.

Det fina med Gammelgixxers är den extremt låga bränsleförbrukningen samt den skottsäkra moroten, det trista är att den upplevs tung och klumpig.

Det går att köra bana med en Gammelgixxer, känslan av att baxa järnlok genom böjarna är unik, dessutom sitter det troligtvis ett dolt gångjärn någonstans i ramen som gärna flexar lite när man minst anar det.
 

Bifogat

  • 3.jpg
    3.jpg
    91.2 KB · Visningar: 103

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Mitt tips är att kolla på Suzuki-utbudet, då Suzuki/Länsförs. verkar vara ett av de mest förmånliga försäkringsalternativet just för tillfället.
Men kolla då på "sportcyklar" som kanske inte går i värstingklassen.

Fick en premie på sv1000s på under 4000 kr/hel/hel.

(sen att jag köpte Honda hör ju inte hit :) )
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top