Köpa storbilds tv/projektor RÅD!!!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
ska du kolla på film, projje.

ska du ha allround med vanlig tv, plasma....

eller gör som jag, ha både och :)

Mingves

Guest
Vår projektor på jobbet som var ett år gammal brann lampan på. När vi bytt lampa gick den en vecka, sen exploderade lampan.......blev nog dyrt......rasslade som fan av glassplitter.....LCDn rasade nog :crash
Kommer nog vänta ett tag med proj tills de är billigare i drift...5000kr för en lampa :skrämd

Vill du ha billig proj kolla på www.komplett.se

///M

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Om du skall ha projektor, köp en som är tyst. Mycket irriterande när fläktarna börjar väsnas under tysta partier. En bra duk med riktigt svarta kanter gör mycket.

Resten är mycket en prisfråga.

/Dea

*KTM Mannen*

Motard så klart!!
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Köpes Yammaha R1 04:a
TV vs Projektor?

Ska ju kolla vanliga tv prog men funkar det med projektor? går det lira tv spel samt få upp data bilden på dom?

prismässigt vet jag inte en 50 tums runt 20-25k motsvarande projektor vet jag inte .....

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Jag har en Philips Garbo Matchline och det funkar bra att köra det mesta på, klart att DVD med progressive scan funkar klockrent.
Jag kör den med en 100" bild och sitter ca 4 meter ifrån och det är helt ok bild. Nackdelen är att man bör ha mörkt för riktigt bra bild. Jag har gjort en egen "duk" av 10mm MDF. Om jag hittar en riktig duk med lite gain för vettiga pengar blir det nog en investering.

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Sitter och ser på Aktuellt nu, projektor och bilden är ungefär 76 tum. Fungerar bra men det är klart, om det är riktigt ljust i rummet kan det bli lite tveksamt. Skall du koppla direkt till datorn behöver du högre upplösning än om du skall se på TV.

Jag använder projektorn som TV hela tiden. Betyder att den är på ca 2000 timmar per år. :crash Tänk på att lampan kostar.

/Dea

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag kör för tillfället med en lånad projektor när jag kikar på film. Har duken hänande vanför/bakom tvn som jag använder till vanliga program..
Plasma är inte riktigt ekonomiskt ännu vad mig beträffar och vanliga storbildstv tar för mycket plats. Jag röstar för projektor. Den kan du ju dessutom enkelt plocka med dig om du ska iväg någonstans..

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ray skrev:
NEC Plasma px42vp3g med fjärr,väggfäste säljes för 20.000kr
http://www.dtvcity.com/plasma/nec42pd3.html

Sony Vpl-cs5 Brunnit 50 Tim med fjärr för 8000kr
http://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-CS5.htm

Bästa pris på Pricerunner:
http://se.pricerunner.com/sound-and.../118679/details

Säljes PGA att jag skall köpa ny 50" plasma.

Prylarna finns i Göteborg om intresse finns kan dom ev visas.
hur gammal e plasman, hur länge har den gått, har det bränt in nåt på den????

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Okej, här kommer lite info:

LCD : 1'st gen projje
DLP : Nxt generation allemans projje
CRT projje : 3 färgkanoner

Det finns idag många bra LCD prjjar, dessa är överkomliga nya och bilden är rätt bra.

Med DLP får du en bättre bild med i synnerhet bättre kontrast. Det rutmönster som kan uppstå i LCD är ett minne blott med DLP.

Med CRT får du biobild. Här bör man dock ha' en PC för att få ut mesta möjliga med bildkorrigering etc.

Det bästa är dock alltid att titta på några porjjar och vad de presterar. Även om en projje ser bättre ut på pappret så är det inte säkert att bilden är bättre.

Om jag valt så hade jag köpt en välkände begagnad proj för runt 10.000(nypris ofta >25000) som har få timmar kvar på lampan. En lampa ligger på ca. 3000 kr.

Vissa projar har inbyggd linjedubblare, annars måste man köpa en för några tusingar. Linjedubblaren gör att du kan få en större bild. Det finns dock alltid föreskrifter om hur långt mellan proj/duk som rekommenderas för en viss "-storlek.

När det gäller skärmar så skall du absolut ha en svart ram. Detta ger bättre kontrast mot bakgrunden. Olika skärmar reflekterar olika mycket. Har man en ljussvag proj(<300-500 Ansilumen) så kan en högre Gain(>1) hjälpa.

Dukar med 'pärlor' har ofta en smalare synvinkel, beroende på reflektionerna, så då kan man inte sitta för långt från centrum(som gamla LCD PC-skärmar).

Gå in på projectorcentral.com så hittar du lite info.

Lycka till !

Ray

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 *såld*
Ravetrancer skrev:
hur gammal e plasman, hur länge har den gått, har det bränt in nåt på den????

2001 kom den ut på marknaden. inget inbrännt...
Följ länken för mera info :fakta

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Napoleon skrev:
Okej, här kommer lite info:

LCD : 1'st gen projje
DLP : Nxt generation allemans projje
CRT projje : 3 färgkanoner

Det finns idag många bra LCD prjjar, dessa är överkomliga nya och bilden är rätt bra.

Med DLP får du en bättre bild med i synnerhet bättre kontrast. Det rutmönster som kan uppstå i LCD är ett minne blott med DLP.

Med CRT får du biobild. Här bör man dock ha' en PC för att få ut mesta möjliga med bildkorrigering etc.

Det bästa är dock alltid att titta på några porjjar och vad de presterar. Även om en projje ser bättre ut på pappret så är det inte säkert att bilden är bättre.

Om jag valt så hade jag köpt en välkände begagnad proj för runt 10.000(nypris ofta >25000) som har få timmar kvar på lampan. En lampa ligger på ca. 3000 kr.

Vissa projar har inbyggd linjedubblare, annars måste man köpa en för några tusingar. Linjedubblaren gör att du kan få en större bild. Det finns dock alltid föreskrifter om hur långt mellan proj/duk som rekommenderas för en viss "-storlek.

När det gäller skärmar så skall du absolut ha en svart ram. Detta ger bättre kontrast mot bakgrunden. Olika skärmar reflekterar olika mycket. Har man en ljussvag proj(<300-500 Ansilumen) så kan en högre Gain(>1) hjälpa.

Dukar med 'pärlor' har ofta en smalare synvinkel, beroende på reflektionerna, så då kan man inte sitta för långt från centrum(som gamla LCD PC-skärmar).

Gå in på projectorcentral.com så hittar du lite info.

Lycka till !
du nämde inget om dom störningar man kan se på DLP projjar????
Jag ser dom iaf och får alltid ont i huvet om jag kollar DLP.
Grafikkort på datorn har alltid linjedubblare, så du behöver ingen skit för ett par tusingar.

Lampor varierar i pris, dom flesta kostar 5000+ :fakta

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Det är helt rätt som Rejvis säger, därför skall du kolla på bilden med en DLP, och ifall du ser 'konstiga fält' eller va' man skall säga så bör du undvika DLP.

Om du kör från DVD'n i PC'n finns som sagt mjukvara som hjälper dig att få en korrekt bild i förhålladen till vad projjen ska matas med. Är man grymt seriös kan man ju köra HT(Home Theatre)-PC, typ :

http://www.msi.com.tw/program/products/slim_pc/slm/pro_slm_detail.php?UID=431&MODEL=MEGA651

....men det va' ju projje du främst frågade efter.

/n

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Jag köpte en projektor under semestern
kunde inte motstå det låga priset på komplett.se

Jag köpte följande Panasonic PT-AE100E

Pyntade 8600 för den på komplett.se flång ny med garanti

Jag är super nöjd med den har den i källaren alltså inga problem med mörkläggning.

Slå till på en projektor

*KTM Mannen*

Motard så klart!!
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Köpes Yammaha R1 04:a
Förvirrad:)

Tackar för alla tips !! :bow men en sak med projjar är väl upplösning , finns det något minimum?

Klart plasman är ju lockande om den inte e såld.......

Ray

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 *såld*
*KTM Mannen* skrev:
Tackar för alla tips !! :bow men en sak med projjar är väl upplösning , finns det något minimum?

Klart plasman är ju lockande om den inte e såld.......

Finns kvar än så länge många som ringer och tjatar att jag skall skicka den till Sthlm. :(

Ravetrancer skrev:
när kan man kolla på den????

KAn ta det ev imorgon.? samma nr som förut.?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Funderar på en projektor själv också efter lönen. Någon som har en begagnad för runt tiotusenlappen i närheten av Östersund?

Kommer man ångra sig bittert om man slår till på en ny för det priset och är ute efter biokänslan via dvd?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024