Eftersom att det finns lite allt möjligt med folk här på forumet med en ganska god spridning av kunskap och erfarenheter tänkte jag att passa på att fråga om lite saker om att köpa verkstadslokal, hyresgäster i den och behovet att starta företag för att driva det hela.
Så, eftersom att jag och sambon ska byta villa mot lägenhet i staaaan så blev det genast väldigt bråttom att skaffa en ny garageplats för en driva hojar, verktyg och reservdelar samt nånstans att husera min skåpbil.
Och så hittade sambon som sagt en lokal som skulle passa perfekt, en specialtaxerad lokal som är i kommunens ägo just nu men som de inte vill betala för att driva längre. I källarutrymmet huserar sedan 70-talet en skytteförening, och eftersom att jag bara är intresserad av själva garagedelen så tycker jag att de kan få hållas där eftersom att jag inte riktigt har behov av de 150 kvadratmeterna som finns i källaren.
Så, frågan är väl vad i hela friden ska jag tänka på med hyresgäster, ska jag starta ett företag och hantera det genom det, och vad har jag för skyldigheter om jag även hyr ut garageplatser/verkstadsplkats till andra hågade aspiranter på mekutrymme?
Jag har en farsgubbe som redan har företag som jag initialt kan fakturera genom, meeen, det ska ju till försäkringar och sånt där med och då misstänker jag att det krävs att det är företaget som tar betalt för lokalen som ska ha försäkringen och sånt där...
Så om jag ska starta företag, vilken sorts företag är bäst att ta det som? Enskild firma, aktiebolag, eller något tredje eller fjärde alternativ?
Så allsköns råd, hänvisningar till information och liknande är välkommet. Det hela är väldigt plötsligt påkommet eftersom att flyttplanerna sattes i farten för nån månad sedan, och spikades för en vecka eller två sedan.
Så, eftersom att jag och sambon ska byta villa mot lägenhet i staaaan så blev det genast väldigt bråttom att skaffa en ny garageplats för en driva hojar, verktyg och reservdelar samt nånstans att husera min skåpbil.
Och så hittade sambon som sagt en lokal som skulle passa perfekt, en specialtaxerad lokal som är i kommunens ägo just nu men som de inte vill betala för att driva längre. I källarutrymmet huserar sedan 70-talet en skytteförening, och eftersom att jag bara är intresserad av själva garagedelen så tycker jag att de kan få hållas där eftersom att jag inte riktigt har behov av de 150 kvadratmeterna som finns i källaren.
Så, frågan är väl vad i hela friden ska jag tänka på med hyresgäster, ska jag starta ett företag och hantera det genom det, och vad har jag för skyldigheter om jag även hyr ut garageplatser/verkstadsplkats till andra hågade aspiranter på mekutrymme?
Jag har en farsgubbe som redan har företag som jag initialt kan fakturera genom, meeen, det ska ju till försäkringar och sånt där med och då misstänker jag att det krävs att det är företaget som tar betalt för lokalen som ska ha försäkringen och sånt där...
Så om jag ska starta företag, vilken sorts företag är bäst att ta det som? Enskild firma, aktiebolag, eller något tredje eller fjärde alternativ?
Så allsköns råd, hänvisningar till information och liknande är välkommet. Det hela är väldigt plötsligt påkommet eftersom att flyttplanerna sattes i farten för nån månad sedan, och spikades för en vecka eller två sedan.