Köpa vettig fyrhjuling?

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Long story short, tvillingbror som är handikappad med epilepsi som älskar bilar och motorcyklar men kan ej åka med mig på hojen pga sin epilepsi.

Han ska få ungefär 40.000 kronor ifrån sina försäkringsbolag efter en väldigt grov brännskada.
Jag och mina föräldrar diskuterar om att köpa en fyrhjuling så han kan åka med och själv få njuta av en underbar tur.

Krav :
  • Bekväm med plats för två
  • Inte dra allt för mycket soppa, men samtidigt ha lite kräm, kommer användas mest till att köra runt med brorsan och inte nöjeskörning.
  • Inte allt för dyr försäkring
  • Inte kosta 40.000 kronor, utrustning måste köpas till brorsan också, topp till tå.
  • Smidig, alltså inget terrängfordon.

Tips?
 
Last edited:

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Bra tänkt. Har inga erfarenheter av 4hjulingar men jag hade satsat på någon märkeshoj. Suzuki Ltz400 kanske? Väg reggade med bla back som inte kostar så mycket. Men är nog osäker om man får åka två på?
 

okmaaan

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2 st Suzuki GSXR 750 - Suzuki Rmz 250
Precis som Biddarn skrev , märkes "hojj" . Kör en raptor 660 själv. Har en ny motor liggandes hemma så håller på att köra slut den som sitter på , har hållt på i 1,5 år utan någon alls service och den går lika fint än idag. Och kräm finns det gått om. Dock är den mycket skönare i terräng än på gata/asfalt , då kan ja tipsa någon kina grej , har haft flera Zongshen och dem e faktiskt helt okej motormässigt och på gatan , men inga 60 ponnysar i en sådan :tungan
 

okmaaan

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2 st Suzuki GSXR 750 - Suzuki Rmz 250
Och så är finns det billiga märkes "dödmansgrepp" till raptor att köpa via nätet, har själv utrustat min med en sådan. (tänkte på sjukdomen.. )
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Först, det är rätt stor skillnad emellan en mc och en quad, gällande tex komfort, prestanda, drift, vikt mm, alltid till quadens nackdel tyvärr.

De flesta quads är korta, så att skjutsa är på gränsen till farligt även om det ofta är lagligt.
Man sitter redan nästan över bakaxeln och eftersom det är odiffat bak så blir det lite teknik i kurvorna för att det inte skall gå rakt fram.
Har man sen då passagerare så höjs tyngdpunkten och än mer vikt kommer över bakaxeln.
Man får helt enkelt köra lite mer försiktigt med passagerare, eller ja, rätt mycket mer försiktigt.

Ytterst få hjulingar har fotpinnar för passagerare eller något att hålla i, visserligen kan man sätta på nerfbars och ha fötterna där, och nån grabbar baktill som man kan hålla sig i, men passagerare är de inte direkt byggda för.
...även om det som sagt oftast faktiskt är lagligt.

Effektmässigt så är det mer eller mindre ingen quad som har över 45 hästar original, oavsett vad det står i annonser.
För att man tex skall få ut 60 hk ur en 660 krävs en HEL del mod, helsystem och öppen luftburk räcker liksom inte, även om många ibland vill tro det.

Nästan samtliga är enstånkor, med allt vad det innebär i form av effektbegränsning och vibrationer mm... twin finns men de är rätt ovanliga, och skall man ha manuell låda är det riktigt ovanligt.
Kawa KFX 700 har CVT och twin, manuellt och twin är väl typ bara Eatv och då är det andra pengar.

Och på tal om effektbegränsning, så är det ju bara 20 hästar som är lagligt på en quad som är lv-reggad och det börjar pratas om att det skall bli lite mer kontroller utav strypningar osv... vilket det ju ännu inte direkt varit...


Så, lite maskintips!

Alla tjatar i denna bransch om Raptor 700 och det är en mycket trevlig maskin, men knappast nån racer på asfalt, vilket ju en del vill få det till...
När samma motor sitter i en tvåhjuling är det XT660 vi snackar om, och den klassas ju av många som moped... och hur är det då med 50 kg och två extra hjul att dra runt tro?
Precis.
Men man skall även veta att de mindre maskinerna, typ Dinli 450, SMC 500, Hyosung 450 och Goes 450 mfl (ja även crossarna typ Sukka LTR 450, Kawa KFX450, Yamma YZF450 osv) drar jämnt med en Raptor 700.
Det vill de flesta raptorägare inte inse, men så är det.
I original... sen om man vill trimma är det ju självklart mer att hämta ur en 700 än en 450-500.

Men för 40... eller ja... 35:

SMC500: rätt vettig kvalité, Subarumotor och inga direkta typfel förutom klent styre och ljuddämpare som vibrerar sönder/spricker. Denna finns även i street-version, sänkt och breddad, kallas Racing Edition.

Dinli 450: de tidiga bör man undvika, bättre att lägga till en femma och få en nyare, iaf efter -07. Lite trassel med kamkedjor men enkelt att byta. Finns i street-version, och kallas då Street.
Dinli bör man dock vara lite avvaktande till i nuläget då det pågår rekonstruktion i fabriken, så det är totalstopp med reservdelar osv och har så varit några månader.

Yamaha Raptor 350: Finns reggade av Yamaha utan klippt el, men med särskilda besiktningslampor och utan passagerare och vissa få är reggade av Dresel. Ingen racer, men mycket slitstark. Kan drevas upp för landsvägsåka. Luftkyld. Enda typfelet (rätt ovanligt iofs) är att pickupen kan behöva bytas.

Suzuki LT400Z: En liten smidig klassiker, kallas ofta LTZ, slitstark men lite trassel med växellådan har det varit, då främst treans drev har jag för mig. Dock knappast något typfel! Dessa är fordonsombyggda i Tyskland utav företaget Dresel som fått de godkända för väg. De heter då Dresel i regbeviset och har ofta mer eller mindre misshandlad el, klippt och kopplat lite hur som... eftersom blinkers och övrig belysning ändrats. Originallamporna är inte E-märkta och därmed inte godkända för trafik. Kan dock klara besiktning om de är på bra humör.
Säljs även under namnet Arctic Cat DVX400 och Kawasaki KFX400, de sistnämnda är då gröna medan Sukka oftast är vita eller gula.

Honda är ytterst ovanliga med lv-reg, 700XX med delad bakaxel finns det dock ett tiotal. Extremt god kvalité, kräver dock lite teknik vid körning pga den delade bakaxeln som är väldigt mjuk. Styvare krängningshämmare finns dock att köpa. Denna maskin är inte ombyggd utav Dresel, så elen är klart bättre, tror minsann även att strålkastarna är E-märkta på dessa. I original går de aningen vassare än en Raptor 700, trots att båda har 686 kubik.

Kawa KFX700 berördes innan, kvalitetsmaskin med fin gång i motorn, mjuk automatlåda och rätt stor fysiskt. Dock minst sagt törstig. Oftast Dreselreggad.

Polaris Predator/Outlaw 500: Beroende på årsmodeller så är det delad bakaxel på Outlaw annars samma, finns i TLD (Troy Lee Edition) med annan utväxling mm, mest för bana då iofs. Kan ibland upplevas som lite "orolig" på väg pga framvagnen, dock inte i närheten som tex Bashan och liknande skit. Reggad av Polaris själva.

Raptor 660: Förgasarmaskin med stålram, anses av vissa som "tippig" men med sänkning och breddning blir även denna stabil. Designen anses ofta mesig i förhållande till 700:an. Extremt slitstark maskin annars. Oftast Dreselreggad.

Raptor 700: Mycket populär (dvs oftast överprisad) maskin utan direkta typfel. Jo, de som är Dreselreggade har ofta elfel, mätarna är ofta utbytta osv, så milen får man ta med en nypa salt (gäller allt från Dresel) Finns dock från Borile, RF moto mfl.


Samtliga ovanstående maskiner har backväxel och är byggda för allmän offroadkörning, ökenrace mm.

Sen har vi crossarna som KFX450 (som faktiskt har back!) YFZ450, DS450, TRX450, LTR450, KTM450, och en del till, tex KTM 525 och nån Polaris...
Dessa är obekväma generellt, har rätt täta serviceintervall, vilka man iofs kan stretcha en del för vägåka om man drevar upp... hållbarheten är lite si och så... crossar som sagt.
Motorerna är alltså nästan samma som sitter i tvåhjulingarna med samma kubik, dock med lite lägre effektuttag och aningen flackare kurva.
De finns alltså vägreggade, oftast ombyggda utav Dresel (KTM, Polaris och Can-Am reggar dock själva) men är väl egentligen inget man kör runt med och pendlar osv.


Sen finns det ytterligare några, tex Access och Adly och dessa är väl rätt vettiga, flertalet är dock på 300cc vilket är lite i underkant om man skall åka ihop med motorcyklar (det är iofs alla quads).
Någon har dock lite mer heltäckande skärmar och går rätt vettigt utav Adlymodellerna.
De finns dock med 400, 450 och 500 cc också, där 400:an är med automat (CVT).
Access är ofta rätt stora fysiskt och rätt vettiga som sagt.

Cectek mfl är det väl lite si och så med... men dessa klassar man ju knappast som quads, men de säljs som vägmaskiner och är en av få som har öppen diff!


Sist och störst har vi då Eatv.
Det är en tysk firma som köper in nya KTM-cyklar av alla de slag och byter/bygger sving och framvagn och monterar stödhjul.
Priserna blir därefter, kvalitén är hög, prestandan detsamma och då är allt lagligt gällande E-märkta lampor mm.
Dessa kan dock lätt passera 300k i nypris och är därför lite ovanliga... särskilt om man letar för 35.

Så, lite att gå på för en nybörjare!
Lycka till i djungeln!
:yoparty
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sidovagnsmotorcykel är en fantastisk uppfinning.
Kombinerar alla nackdelar från bil och motorcykel, utan att få med några fördelar.
Kör själv Ural 650 ibland.
Det är kul.
Finns med tvåhjulsdrift (används dock bara vid fastkörning och gör då mindre nytta än man tror), 750cc motor och backväxel.
Rekommenderas.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Honda är outstanding när det gäller kvalitet.
en TRX 420 FA eller TRX 500FPA.
vettig storlek och bra 4-hjulsdrift samt stel bakaxel.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Har haft en SMC 300 under ett år och hade inga större problem. Det mindre problem var att blinkers vibrerade sönder. Startade alltid utan problem, sommar som vinter. Den var något motorsvag så välj en 450 som säkert går att hitta billigt.

Som tidigare har sagt är det inget att skjutsa på men riktigt roligt vid sämre väder och vinter då man kan köra med ställ hela tiden.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Varför inte en en mer terrängmaskin med lång hjulbas.
Normalt sett förespråkar jag bara kvalitestmaskiner (med prislappen blir aningen högre då), men i detta fall kanske en "typ" CF-moto 500 lång med ryggstöd som är vägreggad. Borde gå att hitta en 1 år gammal i nyskick för dessa pengarna.
 

moddlaren

Guest
Canam har en lång version med plats för 2 finns med olika motorer . Bakre sittplatsen har även armstöd o högt ryggstöd.. vet detta då en bekant har en handikappad grabb som ej kan gå..
 

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
västerås
Hoj
blandat
SMC500: rätt vettig kvalité, Subarumotor och inga direkta typfel förutom klent styre och ljuddämpare som vibrerar sönder/spricker. Denna finns även i street-version, sänkt och breddad, kallas Racing Edition.


Suzuki LT400Z: En liten smidig klassiker, kallas ofta LTZ, slitstark men lite trassel med växellådan har det varit, då främst treans drev har jag för mig. Dock knappast något typfel! Dessa är fordonsombyggda i Tyskland utav företaget Dresel som fått de godkända för väg. De heter då Dresel i regbeviset och har ofta mer eller mindre misshandlad el, klippt och kopplat lite hur som... eftersom blinkers och övrig belysning ändrats. Originallamporna är inte E-märkta och därmed inte godkända för trafik. Kan dock klara besiktning om de är på bra humör.
Säljs även under namnet Arctic Cat DVX400 och Kawasaki KFX400, de sistnämnda är då gröna medan Sukka oftast är vita eller gula.

har haft en smc 500 wildcat racing edition och en ltz400..

smc:n va rätt bra faktiskt, trevlig motor som trivs bäst på höga varv. växellådan kändes riktigt bra, distinkt men ändå mjuk och finslipad.
körde 2000mil med den och aldrig någonsin några problem med motorn, gick alltid som en klocka.
chassiet va väl bra, dämparna var på tok för hårda dock, sen lite småproblem som att en del saker envisades med att vibrera loss. inget allvarligt och helhetsintrycket är ändå bra
klent styre och att ljuddämparen vibrerar sönder kan jag skriva under på, precis vid infästningen där kröken möter ljuddämparen sprack hela skiten rakt av.
styret böjde jag när jag råkade gå ner från en wheelie lite för hårt.
sittställningen va lite si och så efter längre turer för mig som är lång..
i det stora hela va jag dock nöjd med mitt ägande av smc:n, inga stora missöden och den känns som en ordentlig fyrhjuling.

suzukin behöver väl knappt nån vidare introducering?? bra driftsäker motor med linjär motorkaraktär.
bättre dämpare än smc:n och skönare sittställning trots att suzukin är mindre än smc:n, går att skjutsa på.
finns inte så mycket att säga om suzukin, suzuki gör ju kvalitetsprodukter och ltz:an är inget undantag.
 
Last edited:

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Honda TRX400EX det sitter en XR400 motor i så den har lagom effekt och kräver inte alltför mycket service!

2006_Honda_TRX_400EX.jpg
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Wow, riktigt många svar och mycket informativt, uppskattas! Citerar ett fåtal endast men vill tacka er alla ändå!

Fyrhjulingen kommer inte användas till att busköra utan mest brorsan och jag så några 60 hästar med gasres är inget som är ett krav, komfort och driftsäkerhet går före prestandan helt klart, tror han skulle trivas mer på något som är bekvämt eftersom han ändå kommer vara fastbunden eller dylikt i mig så att han inte kan ramla av eller så, vilket är problemet på MC att han kanske ramlar av eller att man tappar balansen och drarv omkull.

Precis som Biddarn skrev , märkes "hojj" . Kör en raptor 660 själv. Har en ny motor liggandes hemma så håller på att köra slut den som sitter på , har hållt på i 1,5 år utan någon alls service och den går lika fint än idag. Och kräm finns det gått om. Dock är den mycket skönare i terräng än på gata/asfalt , då kan ja tipsa någon kina grej , har haft flera Zongshen och dem e faktiskt helt okej motormässigt och på gatan , men inga 60 ponnysar i en sådan :tungan

Får kolla upp Zongshen, har ingen koll alls på fyrhjulingar at all så vet inte vilka märken man bör undvika.

Först, det är rätt stor skillnad emellan en mc och en quad, gällande tex komfort, prestanda, drift, vikt mm, alltid till quadens nackdel tyvärr.

De flesta quads är korta, så att skjutsa är på gränsen till farligt även om det ofta är lagligt.
Man sitter redan nästan över bakaxeln och eftersom det är odiffat bak så blir det lite teknik i kurvorna för att det inte skall gå rakt fram.
Har man sen då passagerare så höjs tyngdpunkten och än mer vikt kommer över bakaxeln.
Man får helt enkelt köra lite mer försiktigt med passagerare, eller ja, rätt mycket mer försiktigt.

Ytterst få hjulingar har fotpinnar för passagerare eller något att hålla i, visserligen kan man sätta på nerfbars och ha fötterna där, och nån grabbar baktill som man kan hålla sig i, men passagerare är de inte direkt byggda för.
...även om det som sagt oftast faktiskt är lagligt.

Effektmässigt så är det mer eller mindre ingen quad som har över 45 hästar original, oavsett vad det står i annonser.
För att man tex skall få ut 60 hk ur en 660 krävs en HEL del mod, helsystem och öppen luftburk räcker liksom inte, även om många ibland vill tro det.

Nästan samtliga är enstånkor, med allt vad det innebär i form av effektbegränsning och vibrationer mm... twin finns men de är rätt ovanliga, och skall man ha manuell låda är det riktigt ovanligt.
Kawa KFX 700 har CVT och twin, manuellt och twin är väl typ bara Eatv och då är det andra pengar.

Och på tal om effektbegränsning, så är det ju bara 20 hästar som är lagligt på en quad som är lv-reggad och det börjar pratas om att det skall bli lite mer kontroller utav strypningar osv... vilket det ju ännu inte direkt varit...


Så, lite maskintips!

Alla tjatar i denna bransch om Raptor 700 och det är en mycket trevlig maskin, men knappast nån racer på asfalt, vilket ju en del vill få det till...
När samma motor sitter i en tvåhjuling är det XT660 vi snackar om, och den klassas ju av många som moped... och hur är det då med 50 kg och två extra hjul att dra runt tro?
Precis.
Men man skall även veta att de mindre maskinerna, typ Dinli 450, SMC 500, Hyosung 450 och Goes 450 mfl (ja även crossarna typ Sukka LTR 450, Kawa KFX450, Yamma YZF450 osv) drar jämnt med en Raptor 700.
Det vill de flesta raptorägare inte inse, men så är det.
I original... sen om man vill trimma är det ju självklart mer att hämta ur en 700 än en 450-500.

Men för 40... eller ja... 35:

SMC500: rätt vettig kvalité, Subarumotor och inga direkta typfel förutom klent styre och ljuddämpare som vibrerar sönder/spricker. Denna finns även i street-version, sänkt och breddad, kallas Racing Edition.

Dinli 450: de tidiga bör man undvika, bättre att lägga till en femma och få en nyare, iaf efter -07. Lite trassel med kamkedjor men enkelt att byta. Finns i street-version, och kallas då Street.
Dinli bör man dock vara lite avvaktande till i nuläget då det pågår rekonstruktion i fabriken, så det är totalstopp med reservdelar osv och har så varit några månader.

Yamaha Raptor 350: Finns reggade av Yamaha utan klippt el, men med särskilda besiktningslampor och utan passagerare och vissa få är reggade av Dresel. Ingen racer, men mycket slitstark. Kan drevas upp för landsvägsåka. Luftkyld. Enda typfelet (rätt ovanligt iofs) är att pickupen kan behöva bytas.

Suzuki LT400Z: En liten smidig klassiker, kallas ofta LTZ, slitstark men lite trassel med växellådan har det varit, då främst treans drev har jag för mig. Dock knappast något typfel! Dessa är fordonsombyggda i Tyskland utav företaget Dresel som fått de godkända för väg. De heter då Dresel i regbeviset och har ofta mer eller mindre misshandlad el, klippt och kopplat lite hur som... eftersom blinkers och övrig belysning ändrats. Originallamporna är inte E-märkta och därmed inte godkända för trafik. Kan dock klara besiktning om de är på bra humör.
Säljs även under namnet Arctic Cat DVX400 och Kawasaki KFX400, de sistnämnda är då gröna medan Sukka oftast är vita eller gula.

Honda är ytterst ovanliga med lv-reg, 700XX med delad bakaxel finns det dock ett tiotal. Extremt god kvalité, kräver dock lite teknik vid körning pga den delade bakaxeln som är väldigt mjuk. Styvare krängningshämmare finns dock att köpa. Denna maskin är inte ombyggd utav Dresel, så elen är klart bättre, tror minsann även att strålkastarna är E-märkta på dessa. I original går de aningen vassare än en Raptor 700, trots att båda har 686 kubik.

Kawa KFX700 berördes innan, kvalitetsmaskin med fin gång i motorn, mjuk automatlåda och rätt stor fysiskt. Dock minst sagt törstig. Oftast Dreselreggad.

Polaris Predator/Outlaw 500: Beroende på årsmodeller så är det delad bakaxel på Outlaw annars samma, finns i TLD (Troy Lee Edition) med annan utväxling mm, mest för bana då iofs. Kan ibland upplevas som lite "orolig" på väg pga framvagnen, dock inte i närheten som tex Bashan och liknande skit. Reggad av Polaris själva.

Raptor 660: Förgasarmaskin med stålram, anses av vissa som "tippig" men med sänkning och breddning blir även denna stabil. Designen anses ofta mesig i förhållande till 700:an. Extremt slitstark maskin annars. Oftast Dreselreggad.

Raptor 700: Mycket populär (dvs oftast överprisad) maskin utan direkta typfel. Jo, de som är Dreselreggade har ofta elfel, mätarna är ofta utbytta osv, så milen får man ta med en nypa salt (gäller allt från Dresel) Finns dock från Borile, RF moto mfl.


Samtliga ovanstående maskiner har backväxel och är byggda för allmän offroadkörning, ökenrace mm.

Sen har vi crossarna som KFX450 (som faktiskt har back!) YFZ450, DS450, TRX450, LTR450, KTM450, och en del till, tex KTM 525 och nån Polaris...
Dessa är obekväma generellt, har rätt täta serviceintervall, vilka man iofs kan stretcha en del för vägåka om man drevar upp... hållbarheten är lite si och så... crossar som sagt.
Motorerna är alltså nästan samma som sitter i tvåhjulingarna med samma kubik, dock med lite lägre effektuttag och aningen flackare kurva.
De finns alltså vägreggade, oftast ombyggda utav Dresel (KTM, Polaris och Can-Am reggar dock själva) men är väl egentligen inget man kör runt med och pendlar osv.


Sen finns det ytterligare några, tex Access och Adly och dessa är väl rätt vettiga, flertalet är dock på 300cc vilket är lite i underkant om man skall åka ihop med motorcyklar (det är iofs alla quads).
Någon har dock lite mer heltäckande skärmar och går rätt vettigt utav Adlymodellerna.
De finns dock med 400, 450 och 500 cc också, där 400:an är med automat (CVT).
Access är ofta rätt stora fysiskt och rätt vettiga som sagt.

Cectek mfl är det väl lite si och så med... men dessa klassar man ju knappast som quads, men de säljs som vägmaskiner och är en av få som har öppen diff!


Sist och störst har vi då Eatv.
Det är en tysk firma som köper in nya KTM-cyklar av alla de slag och byter/bygger sving och framvagn och monterar stödhjul.
Priserna blir därefter, kvalitén är hög, prestandan detsamma och då är allt lagligt gällande E-märkta lampor mm.
Dessa kan dock lätt passera 300k i nypris och är därför lite ovanliga... särskilt om man letar för 35.

Så, lite att gå på för en nybörjare!
Lycka till i djungeln!
:yoparty

En riktig jäkla djungel det här, har du några forum för ATVs/Quads att tipsa om där man kan läsa lite mer modellspecifikt om det behövs?
Tack, tack och åter tack för ditt svar, sjukt mycket matnyttigt där som garanterat är till användning!


Varför inte en en mer terrängmaskin med lång hjulbas.
Normalt sett förespråkar jag bara kvalitestmaskiner (med prislappen blir aningen högre då), men i detta fall kanske en "typ" CF-moto 500 lång med ryggstöd som är vägreggad. Borde gå att hitta en 1 år gammal i nyskick för dessa pengarna.

Kanske blir en terrängmaskin, men hur är dessa att köras på vägen då, allt från en mils tur till 10 mils tur? Sliter extra på däck, motor etc? Kan tänka mig att de har terrängsdäck då..
Fast vem vet, brorsan kanske skulle tycka det var skitroligt att köra ut i lite skog och köra på.

Honda TRX400EX det sitter en XR400 motor i så den har lagom effekt och kräver inte alltför mycket service!

View attachment 399975

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_sportrax_400ex_For_hela_Familjen_52198077.htm?ca=11&w=1 Antar det är denna du pratar om? Hur är det med barnsjukdomar etc? Någon årsmodell som bör undvikas helt och hållet? Vad är det man ska kolla på på en fyrhjuling?


http://www.blocket.se/stockholm/Access_400cc_51626935.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Cectek_QUADRIFT_500_EFI_DUBB_INGAR_FLYTTREA_I_40456633.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_KFX450R_51219246.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_Ltz400_quad_vagreggad_51860519.htm?ca=11&w=1


För/nackdelar? Överprisade? Dra öronen åt sig etc? Känns som lågt utbud i Stockholms län.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
www.atvforum.se finns det ju en del att läsa på...

Det sas i början att terrängmaskiner inte var aktuella, därför berörde jag inte dem alls.
Jag uppfattade det även som så att det gällde vägreggat, och att hitta en lv-reggad TRX400 kan vara svårt.
Särskilt med denna budget.

Och att ens tänka tanken på Can-Am Max för 35...
:rofl

Lathund med ungefärliga siffror:
SMC250-300, marschar 70, kostar 7-9000:-
Adly 300, marschar 80, kostar 12-15
Dinli 450, kör enligt skyltar, kostar från 15
SMC 500, kör enligt skyltar, kostar från 25
Yamaha Raptor 350, marschar 90, kostar 25
Sukka LTZ/Kawa KFX/AC DVX 400, marschar 100, kostar 25
Yamaha Raptor 660, kör enligt skyltar, kostar 25
Yamaha Raptor 700, kör enligt skyltar, kostar 45


Om man nu trots allt väljer en terrängmaskin skall man tänka på att förbrukningen nästan fördubblas.
Det är dessutom nästan uteslutande CVT, vilket innebär att motorn varvar högt oavsett hastighet.
Terrängmaskinerna kallas populärt för ATV och dessa har oftast betydligt bättre skärmar, de har även lastrack och kanske packlåda.
De har oftast dubbelt så stor tank och de har oftast möjlighet för inkoppling utav fyrhjulsdrift.

Det går alldeles utmärkt att köra väg med dessa, skall man hålla sig till vägreggat och 35 000:- så minskas utbudet drastiskt, CF mfl finns men där är kvalitén inte direkt på topp, däremot är bränsleförbrukningen det.
Dessa marschar väl kanske 70-80 som bäst.

Terrängdäck slits rätt hårt på asfalt ja, dock finns det utbytesdäck med tätare mönster och skall man köra massa så är ofta bildäck en billig lösning.


Precis som med skor och byxor är det alltid bättre att PROVA än att läsa på nätet... så börjar där och utveckla då nya frågor!
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
TGB och Kymco gör riktigt bra fyrhjulingar som du kan hitta i din prisklass.

http://www.blocket.se/helsingborg/TGB_325_Target_49183675.htm?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Kymco_51823133.htm?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Kymco_51823133.htm?ca=5&w=3

En Goes 625 för 40k, extremt fin maskin för pengarna även om det är i överkant för din budget. 600cc med insprutning och gasdämpare. Detta är dessutom en Max, vilket innebär att det är en lite längre maskin med längre dyna som är gjord för att åka två på. Packboxen har inbyggt ryggstöd och går ut som sidostöd åt passageraren, där sitter brorsan din som gjuten även om han skulle få ett anfall när ni är ute och åker.
Helt klart den lämpligaste maskinen för er om man värderar bekvämlighet och säkerhet. Dessutom vägregistrerad vilket kör att man kör lagligt på väg så länge man har b-kort, hjälm och försäkring.

Utrustning för att åka ATV kostar inte många kronor, så satsa på denna. Har du ingen användning för plogen kan du sälja den för ett par tusen.

http://www.blocket.se/stockholm/Goes_625i_Max__Plog__Drag__Vinsch_51663136.htm?ca=5&w=3
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top