Först, det är rätt stor skillnad emellan en mc och en quad, gällande tex komfort, prestanda, drift, vikt mm, alltid till quadens nackdel tyvärr.
De flesta quads är korta, så att skjutsa är på gränsen till farligt även om det ofta är lagligt.
Man sitter redan nästan över bakaxeln och eftersom det är odiffat bak så blir det lite teknik i kurvorna för att det inte skall gå rakt fram.
Har man sen då passagerare så höjs tyngdpunkten och än mer vikt kommer över bakaxeln.
Man får helt enkelt köra lite mer försiktigt med passagerare, eller ja, rätt mycket mer försiktigt.
Ytterst få hjulingar har fotpinnar för passagerare eller något att hålla i, visserligen kan man sätta på nerfbars och ha fötterna där, och nån grabbar baktill som man kan hålla sig i, men passagerare är de inte direkt byggda för.
...även om det som sagt oftast faktiskt är lagligt.
Effektmässigt så är det mer eller mindre ingen quad som har över 45 hästar original, oavsett vad det står i annonser.
För att man tex skall få ut 60 hk ur en 660 krävs en HEL del mod, helsystem och öppen luftburk räcker liksom inte, även om många ibland vill tro det.
Nästan samtliga är enstånkor, med allt vad det innebär i form av effektbegränsning och vibrationer mm... twin finns men de är rätt ovanliga, och skall man ha manuell låda är det riktigt ovanligt.
Kawa KFX 700 har CVT och twin, manuellt och twin är väl typ bara Eatv och då är det andra pengar.
Och på tal om effektbegränsning, så är det ju bara 20 hästar som är lagligt på en quad som är lv-reggad och det börjar pratas om att det skall bli lite mer kontroller utav strypningar osv... vilket det ju ännu inte direkt varit...
Så, lite maskintips!
Alla tjatar i denna bransch om Raptor 700 och det är en mycket trevlig maskin, men knappast nån racer på asfalt, vilket ju en del vill få det till...
När samma motor sitter i en tvåhjuling är det XT660 vi snackar om, och den klassas ju av många som moped... och hur är det då med 50 kg och två extra hjul att dra runt tro?
Precis.
Men man skall även veta att de mindre maskinerna, typ Dinli 450, SMC 500, Hyosung 450 och Goes 450 mfl (ja även crossarna typ Sukka LTR 450, Kawa KFX450, Yamma YZF450 osv) drar jämnt med en Raptor 700.
Det vill de flesta raptorägare inte inse, men så är det.
I original... sen om man vill trimma är det ju självklart mer att hämta ur en 700 än en 450-500.
Men för 40... eller ja... 35:
SMC500: rätt vettig kvalité, Subarumotor och inga direkta typfel förutom klent styre och ljuddämpare som vibrerar sönder/spricker. Denna finns även i street-version, sänkt och breddad, kallas Racing Edition.
Dinli 450: de tidiga bör man undvika, bättre att lägga till en femma och få en nyare, iaf efter -07. Lite trassel med kamkedjor men enkelt att byta. Finns i street-version, och kallas då Street.
Dinli bör man dock vara lite avvaktande till i nuläget då det pågår rekonstruktion i fabriken, så det är totalstopp med reservdelar osv och har så varit några månader.
Yamaha Raptor 350: Finns reggade av Yamaha utan klippt el, men med särskilda besiktningslampor och utan passagerare och vissa få är reggade av Dresel. Ingen racer, men mycket slitstark. Kan drevas upp för landsvägsåka. Luftkyld. Enda typfelet (rätt ovanligt iofs) är att pickupen kan behöva bytas.
Suzuki LT400Z: En liten smidig klassiker, kallas ofta LTZ, slitstark men lite trassel med växellådan har det varit, då främst treans drev har jag för mig. Dock knappast något typfel! Dessa är fordonsombyggda i Tyskland utav företaget Dresel som fått de godkända för väg. De heter då Dresel i regbeviset och har ofta mer eller mindre misshandlad el, klippt och kopplat lite hur som... eftersom blinkers och övrig belysning ändrats. Originallamporna är inte E-märkta och därmed inte godkända för trafik. Kan dock klara besiktning om de är på bra humör.
Säljs även under namnet Arctic Cat DVX400 och Kawasaki KFX400, de sistnämnda är då gröna medan Sukka oftast är vita eller gula.
Honda är ytterst ovanliga med lv-reg, 700XX med delad bakaxel finns det dock ett tiotal. Extremt god kvalité, kräver dock lite teknik vid körning pga den delade bakaxeln som är väldigt mjuk. Styvare krängningshämmare finns dock att köpa. Denna maskin är inte ombyggd utav Dresel, så elen är klart bättre, tror minsann även att strålkastarna är E-märkta på dessa. I original går de aningen vassare än en Raptor 700, trots att båda har 686 kubik.
Kawa KFX700 berördes innan, kvalitetsmaskin med fin gång i motorn, mjuk automatlåda och rätt stor fysiskt. Dock minst sagt törstig. Oftast Dreselreggad.
Polaris Predator/Outlaw 500: Beroende på årsmodeller så är det delad bakaxel på Outlaw annars samma, finns i TLD (Troy Lee Edition) med annan utväxling mm, mest för bana då iofs. Kan ibland upplevas som lite "orolig" på väg pga framvagnen, dock inte i närheten som tex Bashan och liknande skit. Reggad av Polaris själva.
Raptor 660: Förgasarmaskin med stålram, anses av vissa som "tippig" men med sänkning och breddning blir även denna stabil. Designen anses ofta mesig i förhållande till 700:an. Extremt slitstark maskin annars. Oftast Dreselreggad.
Raptor 700: Mycket populär (dvs oftast överprisad) maskin utan direkta typfel. Jo, de som är Dreselreggade har ofta elfel, mätarna är ofta utbytta osv, så milen får man ta med en nypa salt (gäller allt från Dresel) Finns dock från Borile, RF moto mfl.
Samtliga ovanstående maskiner har backväxel och är byggda för allmän offroadkörning, ökenrace mm.
Sen har vi crossarna som KFX450 (som faktiskt har back!) YFZ450, DS450, TRX450, LTR450, KTM450, och en del till, tex KTM 525 och nån Polaris...
Dessa är obekväma generellt, har rätt täta serviceintervall, vilka man iofs kan stretcha en del för vägåka om man drevar upp... hållbarheten är lite si och så... crossar som sagt.
Motorerna är alltså nästan samma som sitter i tvåhjulingarna med samma kubik, dock med lite lägre effektuttag och aningen flackare kurva.
De finns alltså vägreggade, oftast ombyggda utav Dresel (KTM, Polaris och Can-Am reggar dock själva) men är väl egentligen inget man kör runt med och pendlar osv.
Sen finns det ytterligare några, tex Access och Adly och dessa är väl rätt vettiga, flertalet är dock på 300cc vilket är lite i underkant om man skall åka ihop med motorcyklar (det är iofs alla quads).
Någon har dock lite mer heltäckande skärmar och går rätt vettigt utav Adlymodellerna.
De finns dock med 400, 450 och 500 cc också, där 400:an är med automat (CVT).
Access är ofta rätt stora fysiskt och rätt vettiga som sagt.
Cectek mfl är det väl lite si och så med... men dessa klassar man ju knappast som quads, men de säljs som vägmaskiner och är en av få som har öppen diff!
Sist och störst har vi då Eatv.
Det är en tysk firma som köper in nya KTM-cyklar av alla de slag och byter/bygger sving och framvagn och monterar stödhjul.
Priserna blir därefter, kvalitén är hög, prestandan detsamma och då är allt lagligt gällande E-märkta lampor mm.
Dessa kan dock lätt passera 300k i nypris och är därför lite ovanliga... särskilt om man letar för 35.
Så, lite att gå på för en nybörjare!
Lycka till i djungeln!