Köpa Volvo 940 - när ska man se upp?

Mrtn

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Perstorp
Hoj
Harley Davidson XR1200x -10
Har sett det där klippet med Renaulten förr. Ser ju illa ut för passageraren i volvon men man tänker inte på att Renaulten formligen studsar från volvon. Inte mycket energiupptagning i den. Volvon är konstruerad för att ta upp energi i kollisionen. Såg någon kommentar att volvon var modifierad. Någon balk som var bortplockad. Sant eller inte? Vilket är bäst? Klämda ben eller hjärnskador/whiplash?
På tal om BMW. Hade en 325 för ett antal år sen. Enda bilen jag har fått lämna på verkstad. Rostade överallt. Läckte överallt. Dock kul att köra. Droppen var när syrran skämtade om den.
Frågade vad det var för skillnad på en BMW och en snigel?
-snigeln har slemmet på utsidan.
Bytade bort den mot en fin Volvo 245-93 som jag tyvärr synade diket med lite för våldsamt.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
940:in är känd för att var lite svag mot halva-fronten-kollision (om man jämför med nyare bilar). Hade krocken varit över hela fronten så hade det gått lite bättre. Men det är ju inte bara hur de mosas sönder utan hur bälte, krockkudde, stolen osv klarar av att "mjuka upp krocken" som påverkar också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Hur ofta krockar folk egentligen? :va

Jag har gjort några avåkningar (oftast i samband med buskörning) på 22år med körkort, ingen av dom har innefattat personskador eller bärgningsbil.

Visst kan olyckor hända, men inte så jävla ofta att jag bryr mig om sånt när jag köper bil.

Har man det säkerhetstänkandet förstår jag inte att man ens sätter sig på en motorcykel, då till och med T-Forden var krocksäkrare än dagens motorcyklar.

Till TS, Köp volvon du, det är en alldelens utmärkt bil! (och då är jag ändå inte alls förtjust i Volvo)
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Hur ofta krockar folk egentligen? :va

Jag har gjort några avåkningar (oftast i samband med buskörning) på 22år med körkort, ingen av dom har innefattat personskador eller bärgningsbil.

Visst kan olyckor hända, men inte så jävla ofta att jag bryr mig om sånt när jag köper bil.

Har man det säkerhetstänkandet förstår jag inte att man ens sätter sig på en motorcykel, då till och med T-Forden var krocksäkrare än dagens motorcyklar.

Till TS, Köp volvon du, det är en alldelens utmärkt bil! (och då är jag ändå inte alls förtjust i Volvo)

Det kan ju vara gött att ha en bil som har hyffsat skydd på sidan vid dörrarna eftersom man kan bli påkörd av någon när man står stilla i en korsning. Då hjälper inte hur bra bilförare man än är. Där har 940:in dörrskydd, (sips eller vad det heter) bra rykte.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kan ju vara gött att ha en bil som har hyffsat skydd på sidan vid dörrarna eftersom man kan bli påkörd av någon när man står stilla i en korsning. Då hjälper inte hur bra bilförare man än är. Där har 940:in dörrskydd, (sips eller vad det heter) bra rykte.

Jo, svenska bilar har alltid varit krocksäkra, både Saab och volvo tog ju fram sidokrockskydd ungefär samtidigt (Saab hade ett system redan i 99'an)

Men faktum är att på 22år har jag inte varit inblandad i en olycka som jag inte skulle ha promenerat ifrån om jag så hade suttit i en Trabant utan säkerhetsbälten.

Jag har haft större behov hittils av att kunna lasta en kanot, men inte fan köper jag bilar som rymmer en kanot för det.

(Bortsett från motorsporten då, där har jag haft nytta av både bälten och bur)
 
Last edited:

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Anledningen till att 940:n är svagare i hörnen är helt enkelt att motorn är längsmonterad.
I renååån är motorn med största sannolikhet tvärmonterad och tar således upp smällen.

Hade kollisionen varit mer "head-on" så hade det nog inte sett lika illa ut. Men trots allt så
måste man man ändå hoppas att utvecklingen gått framåt på tio år. Det hade varit ett
ordentligt nederlag för renååå om en tio år äldre volvo är mer krocksäker än deras nya bil.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top