köpa:zxr 750 vs. gsx-r 750 ..eller cbr 900??

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Blir en "ny" hoj till nästa vår, för lite kräm i gsx:en plus att den är i dåligt skick. :brinnerup
Har letat och läst endel på forumet om dessa hojar men skulle uppskatta lite flera åsikter (gärna om hojarna :rolleyes: )/erfarenheter/fakta.

För de pengar jag kommer ha (~35kkr) blir det väl årgång 92-95 på dessa maskiner.
92ans ZXR verkar vara mycket uppskattad av ägare och om jag inte förstått fel så blev hojen tyngre 94? Men med någon extra hk (luffarturbo?). Vad skulle ni rek. för år?
När blev GSX-R 750 lättare, 94? Stämmer det att kvaliten sjönk på samma gång?

Utseende bryr jag mig inte mycket om så zxr:en får ingen gratis ledning där :hihi . Viktigare är att kunna hålla högt tempo, med aktiv körning när det svänger. Skruva är jag kass på, byta lameller är max jag klarar, så gärna en hoj som håller :tummenupp . Kommer dock inte kunna hålla mig på två hjul heller, vilken maskin tar minst stryk av slangning (vill inte renovera växellåda :( ) ..och vilken är lättare att få upp på 2:an...?

Ja ja.. det ska hålla fast man pinar det och vara i super skick fast billigt, :3freak nä mittimellan blir nog bra.

Eller man kanske skulle leta efter en CBR 900 ~93? :va

faen va knepigt när man inte vet om man ska kissa eller stiga av pottan.

Last edited:
blub skrev:
... När blev GSX-R 750 lättare, 94? Stämmer det att kvaliten sjönk på samma gång? ...
Suzzen blev helt ny -96 men är i stort sett skottsäker fram tills dess. -92 kom vattenkylningen och som sagt -96 kom en helt ny Suzze (klena vevstakar med mer de två första åren).
Kan ej uttala mig om hållbarhet eller så på Kawwen.

Edit: Tänk på att detta är lite till åren. Inget fel i det men många år och ägare kan knäcka även en skottsäker maskin.

blub skrev:
Av de du räknat uppskulle jag valt 900rr. Har rykte om sig att vara en hållbar model utan några speciella fel. Men som alltid när det gäller sporthojar så kolla hojen noga innan köp.

Ur-blejden skulle jag valt, verkar vara mer hoj för pengarna än de andra, det är väl rätt enkelt att konvertera till 17" fram på den också så det finns lite större utbud på däck. Fast kawwan ser ju riktigt fräck ut förstås....

:tuttar :brinnerup

Rigge skrev:
Ska du åka bakhjul så fundera inte ens på något annan en CBR!!!!

Kan bara hålla med, de andra två får man verkligen piska för att få upp ens på ettan, inte alls så att de far upp på ren gas ens.

Har haft en Kawa -93a (det var då nya modellen kom. 122 hästar i stället för 100). Den är tung om man vill köra bakhjul, men det är också det enda negativa jag har att säga om den. Chassit och motorn är kanon! Skaffa du dig en sån. Jag sålde min för 26000 och den var i fint skick så det ska nog gå att hitta fler.

Cbr 900 är en kanoncykel! KAn verkligen rekomenderas
Jag ska ev sälja min men det blir om en månad lite drygt i så fall! Det är en 94 om du är intresserad!
blub skrev:
Blir en "ny" hoj till nästa vår, för lite kräm i gsx:en plus att den är i dåligt skick. :brinnerup
Har letat och läst endel på forumet om dessa hojar men skulle uppskatta lite flera åsikter (gärna om hojarna :rolleyes: )/erfarenheter/fakta.

För de pengar jag kommer ha (~35kkr) blir det väl årgång 92-95 på dessa maskiner.
92ans ZXR verkar vara mycket uppskattad av ägare och om jag inte förstått fel så blev hojen tyngre 94? Men med någon extra hk (luffarturbo?). Vad skulle ni rek. för år?
När blev GSX-R 750 lättare, 94? Stämmer det att kvaliten sjönk på samma gång?

Utseende bryr jag mig inte mycket om så zxr:en får ingen gratis ledning där :hihi . Viktigare är att kunna hålla högt tempo, med aktiv körning när det svänger. Skruva är jag kass på, byta lameller är max jag klarar, så gärna en hoj som håller :tummenupp . Kommer dock inte kunna hålla mig på två hjul heller, vilken maskin tar minst stryk av slangning (vill inte renovera växellåda :( ) ..och vilken är lättare att få upp på 2:an...?

Ja ja.. det ska hålla fast man pinar det och vara i super skick fast billigt, :3freak nä mittimellan blir nog bra.

faen va knepigt när man inte vet om man ska kissa eller stiga av pottan.

Gsxr 750

Tycker att du ska skaffa dig en gsxr750 96-99. Tror att du borde kunna hitta ett OK ex (ett o annat skrapmärke kanske) för 35 k. Min är inte till salu, men om jag hade sålt den tror jag att jag skulle få ut ca 35.

Det är en trevlig maskin att köra när det börjar svänga. När det börjar gå undan tycker jag att de gamla bladarna är tunga i svängarna!

Kan inte slanga, så jag har ingen aning om det.

Jag köpte en Blade -93 förra våren för 30000:-, den var inte i något vidare skick utseendemässigt men gick bra och skojig var den.
Nämner detta som prisreferens, kul att köra och betydligt lättare att leka med än min nuvarande hoj.

Suzuki gsx-r 750

Jag kör Suzuki gsx-r 750 en 95:ans modell utagen 96..
har gått 3250 mil... den är skit lätt att slanga med så jag vet inte va ni snackar om... jag skall börja plugga om 2 veckor så ge mig en vecka att puttsa upp den byta framdäck mm.... backdäcket bytte jag för 50 mil sedan... (kvitto) säljer den för 36000:- maila mig om du är intresserad så skickar jag bilder.... har miniblinkers stålomspunnet osv... skall besiktigas i Maj nästa år dock.. =/ men det skall inte vara nåra problem... kanske klagar på blinkerserna men jag har orginalen kvar isåfall...

lacha_g2yahoo.com

bor i kungälv nära gbg

Ungh blev ju inte lättare att välja, nu vill jag ha en av varje istället! Vill ju kunna köra kurvigt utan att brottas Och wheela (är apkul).. Nåja jag har ett tag att välja, ska mobba min sommarn ut och sen börjar plugget, så det blir först sent i höst eller i vår :)

Tack för svaren! Fortsätt gärna..

blub skrev:
Ungh blev ju inte lättare att välja, nu vill jag ha en av varje istället! Vill ju kunna köra kurvigt utan att brottas Och wheela (är apkul).. Nåja jag har ett tag att välja, ska mobba min sommarn ut och sen börjar plugget, så det blir först sent i höst eller i vår :)

Tack för svaren! Fortsätt gärna..

klart du ska köpa blade!!! min är hur lättkörd som helst
Lätt å både wheela, svänga och stoppisa med.. :yoparty

Vad jag har hört om honda är att motorerna bara går och går men det är inget jag upplevt själv, jag sköt en stake på första motorn och är inne på min andra som jag håller på å byta vevstakslager på.. Iof va det lite självförvållat.. Har hört att det är bra och kolla oljan ibland och inte köra på helsyntet i en gammal motor :rolleyes:
antar att det va därför iaf, den började knacka och då kollade jag oljan, syntes inte på stickan :(

men men, dom är i mina ögen mest moderna iaf mer än en gammel gixxer eller en zxr..

sköt den bara och hitta ett bra ex, så ska det inte vara några problem!
:tummenupp

vill du ha en cykel som alla andra har skall du köpa en bläjd skiljer 7hk på min gsx och polarns blade... 7 hästar och 2 år...... och 25000 i pris... ja du får piska lite mer eftersom den har lite mindre kubik... men den är ruskigt lätt-körd och AS rolig... precis varit i skotland och kört 240 problemfria mil.. nästa cykel jag köper blir en gsx:r 750 fast nyare...

Captain_Insane skrev:
Jag kör Suzuki gsx-r 750 en 95:ans modell utagen 96..
har gått 3250 mil... den är skit lätt att slanga med så jag vet inte va ni snackar om... jag skall börja plugga om 2 veckor så ge mig en vecka att puttsa upp den byta framdäck mm.... backdäcket bytte jag för 50 mil sedan... (kvitto) säljer den för 36000:- maila mig om du är intresserad så skickar jag bilder.... har miniblinkers stålomspunnet osv... skall besiktigas i Maj nästa år dock.. =/ men det skall inte vara nåra problem... kanske klagar på blinkerserna men jag har orginalen kvar isåfall...

lacha_g2yahoo.com

bor i kungälv nära gbg
Din hoj är nåt av de tyngsta som gjorts på 90-talet

Problemet med blade är priset, folk är dyra på dom.
En GSX-R 750 från början på nittio väger väl ~205kg torr? lite mycket..

Tror inte det är speciellt svårt att få upp en 750 på 2:an, fast det lär slita endel.. har för mig att en av dom jag körde med igår gjorde det iaf. Fast sen började det knacka och det blev släp till verkstad...
Bättre med min hoj, den knackar konstant! :7peta

gsxrw från -92 väger 208 torr, cbr'en väger 184 torr(skrev rrickard på chatten nyss), de övriga vet jag inte, kolla även försäkring! Bläjden va bra mkt dyrare när jag kollade upp försäkring!

En gixxer 750 från 96 eller nyare är en trevlig maskin som man lätt kan smiska upp även på tvåan, lite toppigt effektregister, men kul som tusan å ett fint chassie.

Om man dra upp en gixxer 750 från tidigare halvan av 90-talet på tvåan (sittandes normalt på sadeln) med originaldrevning är man enligt mig förbannat duktig på att slanga och misshandlar förmodligen hojen/kopplingen en hel del oxå.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick