Köpråd 600-750cc MC

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Hojlös
Letar efter en Mc för runt 40-45k. Det som styr är bl.a försäkringskostnaden och den skall helst vara max 7-8 år gammal. Jag har nytaget kort och bor i storstad, vilket talar för hög försäkringskostnad. Den som verkar vettigast är Honda Hornet med märkesförsäkringen.

Har ni kanske förslag på någon annan mc som man kan få för vettiga pengar och inte försäkring på allt för mycket? Suzuki eller Kawasaki har väl ingen märkesförsäkring?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Bilsport Mc kolla deras webb sida där kan du prova dig fram med premier på olika modeller.

Kör själv en Suzuki Sv 650 jäkligt bra första hoj men visst du lär tröttna efter 2 säsonger och byta upp dig. Men bra att lära sig köra på riktigt med. Bor själv precis utanför sthlm och betalar 354:- /mån helförsäkring.
Sv 1000 det dubbla.

//Dafe

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det är lite svårt rekommmendera något, då ej sagt vilken typ du vill ha.

1 Sporthoj: Honda CBR600 är en populär modell med bra kvalitet. Tyvärr har ofta dessa hojar hög försäkring oavsett märke.

2 "Street hoj: Där finns många trevliga t.ex Honda CB 600 Hornet, Yamaha FZ 6 även Kawasaki Z750 som har mer pulver. Om du föredrar twin så finns Kawasakis ER 6 N som jag kör och Suzuki SV 650. Lite mer udda hojar är Ducati monster. Fördelen med Hornet 600 och ER 6 är låga försäkringskostnader. Till Honda finns en "riktig" märkesförsäkring hos if
På Hondas hemsida finns en tabell med priser på olika modeller. ( Tror att Hornet har klass street 2).

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ducati Monster. :tummenupp

Kollade upp försäkringen för min hoj(monster 750) för en kille på 25 år UTAN körkort och helförsäkring kostade då ca 9000 hos Bilsport MC.

...För mig kostar den typ 5-6' helförsäkrad.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Bandit 600-01,02,03 finns både med och utan halvkåpa, förs runt 4tkr.

Kawa Zr7-01,02,03 finns både med och utan halvlåpa, förs runt 4tkr. helår.

Båda hojarna har strax under 80 hk, och finns tillsalu för mellan 30-40 tkr.

Försäkringspriser baserade på bilsport mc 30 år lite utanför Gbg / Lerum

Last edited:

Macckan

Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Hojlös
Dafe: Kika precis på bilsport nu och fick ett pris på 17500:- för halvförsäkring på en SV 650 S...

CB_tobbe: Allra helst skulle jag vilja haft en sporthoj men försäkring på 1500-2000:-/ mån är inget som lockar. Så streethoj är nog det jag får kolla efter. ER6 verkar populär och alla säger att den är så billig i försäkring. Men den hamnar på 12500:- för halvförsäkring och 19k för hel. En 4-10 år gammal hornet ligger på 6700kr/ år.

btw. På bilsport-mc:s hemsida får jag bara fram halvförsäkring, den räknar aldrig hel?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Dafe: Kika precis på bilsport nu och fick ett pris på 17500:- för halvförsäkring på en SV 650 S...

CB_tobbe: Allra helst skulle jag vilja haft en sporthoj men försäkring på 1500-2000:-/ mån är inget som lockar. Så streethoj är nog det jag får kolla efter. ER6 verkar populär och alla säger att den är så billig i försäkring. Men den hamnar på 12500:- för halvförsäkring och 19k för hel. En 4-10 år gammal hornet ligger på 6700kr/ år.

btw. På bilsport-mc:s hemsida får jag bara fram halvförsäkring, den räknar aldrig hel?

Den räknar alltid hel du måste ha fyllt i fel siffror nånstans eller så har dom nåt fel på sin sida.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Japp, nu funkar det =)

Är deras basförsäkring avställbar eller är det en årsförsäkring?

Tack för alla svar.

Årsförsäkring ej avställbar och delar du betalningen på halvårsbetalning så betalar man ca 1 tredjedel av helårspremien över vintern och ca 2 tredjedelar över sommaren.

Är du med i SMC så har du ca 300 kr i rabatt på försäkringen.

Basförsäkringen har alltid varit dyrare för mig då jag jämfört priserna mot deras 30 årsförsäkring etc.

Sen har dom krav på låst garage nattetid och lite annat som komplett skyddsutrustning mm. annars blir det andra priser...

Macckan

Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Hojlös
OK, tack för infon. Problemet är nog att kortet är så färskt och att jag är bara 27 år och därför måste välja basförsäkring. Riktigt tråkigt med så begränsat att välja hoj. Just nu är det bara Honda som funkar med dess märkesförsäkring.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
OK, tack för infon. Problemet är nog att kortet är så färskt och att jag är bara 27 år och därför måste välja basförsäkring. Riktigt tråkigt med så begränsat att välja hoj. Just nu är det bara Honda som funkar med dess märkesförsäkring.

Har provat att kolla deras 24+ försäkring gentemot Bas.

Edit. Såg att du skulle haft kk i 5 år för att kunna teckan den...

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
QUOTE]

Låter dyrt du är tydligen över 24 år och jag är 30 så att du skulle betala 4 dubbla premien verkar konstigt fick mitt kort förra året. Ett tips kan vara att välja en äldre modell inte en -07 testa med -00 -01 -02.

Annars tror jag en Kawa gpz är rätt billig men då får du köpa en äldre hoj typ -92, -93

//Dafe

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Hoj
En me kåpor fast utan
Eller varför inte en sporthoj från 90-talet med bara trafik försäkring.
tex CBR 900 som är känd för sin hållbara motor.

gbghenke

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
Hojlös
Tjena.

Jag bor också i storstad och jag kan säga så här, allt annat än triumph honda och bmw är bara att glömma. Suzuki SV 650 och liknande är prisvärda om man INTE bor i en storstad och har nytaget körkort.

Om du skall ha en hyffsat ny hoj utan att försäkringen drar iväg för mycket så har jag kommit fram till att följande modeller är bra i pris:

Honda CB 600F (6600 helår)
Honda VFR800 (8400 helår)
Honda VTR1000f (9800 helår)
Honda CBR1100xx (9800 helår)

Sen så kostar typ en Triumph Sprint runt 10k och en Daytona 600/650 runt 13k

/Henrik

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...