Köpråd aprilia rs

knutten04

Socialt missanpassad
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -04
Tjena. Ska köpa en aprilia rs och har kollat blocket och vart och tittat på en.

Den jag varit och kollat på var i fint skick och hade gått 100 mil sen cylinder+kolvbyte + lager. Dock så har den gått 3000 mil, är det farligt att köpa om dom gått så långt, har ingen koll men växellåda, koppling osv. Sen så sitter det effektkrök på och enligt ägaren så hade de ej gått upp i munstycke. Så frågan lyder, farligt/dumt köp? -01 17000:-

Sen så undrar jag om det är riskabelt att köpa en som gått 1000 mil utan kolvbyte? Ska väl helst bytas vid 800 nått sånt?

Och till sist: förstår att en rs behöver underhållas, kolvbyte innan 800, bra oljor. gå upp i munstycke om man avstryper.
Finns det något annat man bör tänka på motormässigt?

riskabelt att köpa nån som är körd ostrypt med orginalmunstycke?

Ledsen om det redan finns liknande trådar, och om dessa saker kanske säger sig självt, men känner mig osäker så lika bra att fråga. MVH

Last edited:

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
aprilia sxv 550 -09
att den har gått lite längre än 800 mil med samma kolv ska inte göra någon skillnad. min (mx 125) gick 1300 med samma kolv och kolven var fortfarande ganska fräsch.

knutten04

Socialt missanpassad
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -04
att den har gått lite längre än 800 mil med samma kolv ska inte göra någon skillnad. min (mx 125) gick 1300 med samma kolv och kolven var fortfarande ganska fräsch.

Aa ok, men då bör jag iaf byta kolv rätt snart för att vara på säkra sidan, tycker att ja läst om många som skär där vid 1000 strecket. Men äre samma motor i rs och mx?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Aa ok, men då bör jag iaf byta kolv rätt snart för att vara på säkra sidan, tycker att ja läst om många som skär där vid 1000 strecket. Men äre samma motor i rs och mx?

Tror kolven kan gå mycket mer men kan va bra att byta vid 800 - 1000 mil för att vara på säkra sidan.

Japp det är samma motor, vet dock ej om dom har ändrat något i växellådan.

Storlek på munstycke brukar ligga runt 132 om den är ostrypt ett tips är att kolla så den har rätt munstycken om du köper hojen.

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
БОБАН;4201060 skrev:
Tror kolven kan gå mycket mer men kan va bra att byta vid 800 - 1000 mil för att vara på säkra sidan.

Lånar tråden lite, så slipper jag starta en ny om kolven.

Tänkte ta och byta kolv på min eftersom förra ägaren inte gjorde det under den korta tid han hade den, och han fick inte någon servicebok av svensken han köpte den av. :va
Så nu undrar jag om det finns olika kolvar och vad det kostar och så? Lite allmänt om kolvarna bara :D

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
aprilia sxv 550 -09

Tänkte ta och byta kolv på min eftersom förra ägaren inte gjorde det under den korta tid han hade den, och han fick inte någon servicebok av svensken han köpte den av. :va
Så nu undrar jag om det finns olika kolvar och vad det kostar och så? Lite allmänt om kolvarna bara :D

ca 1500 kronor för en kolv, det finns olika dimensioner på kolvar. Du måste lyfta toppen och kolla vad som står på kolvens topp, det är nämligen där dimensionen står. :)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03

På ebay.de kan du få en wössner kolv för runt 1000 kr och dom är riktigt bra kvalitet sen finns det vertex för 800 om dom är typ som original ( vissa hojar har dessa som original kolvar) sedan finns det massa andra för runt 500-600 fast hur dom håller vet jag inte.

Har dock ingen aning vad det kostar här i sverige.

Och ja det finns olika storleka på kolvar allt från 53,97 till 54.99
Standard brukar vara 53.98 men det är bara att plocka av toppen på motorn så ser du vilken kolv storlek du behöver, de brukar stå på kolven.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...