Köpråd båt

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
Halloj!

Har tänkt bli båtägare i sommar om man hinner det innan det är över, men vet inte RIKTIGT vad för båt jag vill ha, därför får kära sporthojare komma till undsättning.

Har kollar på två olika båttyper.
Den första:
http://www.blocket.se/sodermanland/...rbat_inkl_50hk_Mercury_28290225.htm?ca=15&w=3

Den andra:
http://www.blocket.se/goteborg/Ornvik_510___Mercury_35__batplats_i_gbg_ingar_28245278.htm?ca=15&w=3

Syftet med båten är i första hand att kunna ta sig ut på vattnet och till nån ö/udde och fiska/bada. 4-5 per ska kunna åka med. Inte några längre turer, i huvudsak över dagen.

I andra hand kommer "nöjen" och "komfort" på delad plats. Med nöjen menar jag vattenskidor, wakeboard, badring osv.
Med komfort menar jag att kunna sitta och fika på båten, ev ligga över nån natt osv.

Det du har i "nöjen" förlorar du ju i "komfort" och tvärtom... eller?

Så.. shoot me =) Vad ska jag ha?

Budget: MAX 30000
Egentligen ligger budget på max 15-20 000... men lämnar utrymme för liiite gränsöverskridning.

Tack för hjälpen!:krama

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Av de två länkar du redovisade och med de användningsområden du angav så är det lätt Örnviks-båten (länk 2).

Stabil båt, bra tillverkare och han som säljer är ju för böfvelen från Göteborg!

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
Av de två länkar du redovisade och med de användningsområden du angav så är det lätt Örnviks-båten (länk 2).

Stabil båt, bra tillverkare och han som säljer är ju för böfvelen från Göteborg!

Björn, är det du?:tungan

Örnvik är ju lätt mer praktisk, men får för mig att den inte går alls fort... Inge nöjeskörning direkt utan bara tuffa på. Sen är den ju inte alls lika snygg som selcon.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Om man inte lastar alltför tungt så planar Örnviken med den motorn. Räcker väl för badturer över dagen. Då har man normalt inte bråttom...

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Om man inte lastar alltför tungt så planar Örnviken med den motorn. Räcker väl för badturer över dagen. Då har man normalt inte bråttom...

..fast väger man över 32kg så är vattenskidor bara att glömma...

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
I min barndom för sådär 30 år sedan hade familjen en sådan Örnvik 510 med en 50hk Mercury, Trevlig båt men enligt Farsgubben så tog det ett tag innan den gick upp i planing. Skulle rekomendera en större motor än 35hk på den.
Vi var då 2 vuxna och 3 barn plus diverse prylar.

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Jag köpte båt till exakt samma ändamål som du och jag köpte en Ryds 470GT med en 60 hk motor på! Kostar lite mer än din buffert men fungerar bra till allt till innom fiske bad! Jag valde att köpa en med en 80kmh trailer för att lätt kunna sjösätta långt ut på Värmdö likväl som att kunna dra den några hundra meter ner till pölen i Tullinge! Höj buferten lite och köp en lite bättre båt med en bra trailer så är Sveriges vatten framför dina fötter!

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
jo det känns ju som att man behöver öka sin buffert lite. Min kloka sida säger: SPARA och vänta till nästa år så att du kan köra hela säsongen.
Min impuls/nöje/köpglad/prylgalensida säger: Kör fö fa-an!!

Ska man spara till en bättre/större så kan man tänka så i all oändlighet, då kommer det andra tips på ännu bättre/större båtar nästa år. Fasen så svårt.... den röda är ju bara såååå fin. Dock liite opraktisk:gnissla

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Som alltid så blir man lika sugen på att skaffa en liten båt när sommarn tittar fram. Särskilt nu när ungarna börjar bli runt 3-4år och säkerligen skulle uppskatta lite turer.

En sån där båt för 30papp, vad kostar den per år i drift ??
Menar inkluderat båtplats, försäkringar osv.

Jag har verkligen ingen koll.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
tänkte starta en sån tråd men du hann först:tummenupp
kollar själv efter en fin örnvik 510 runt 25 k då jag tycker de har ganska bra planlösning för bad o lättare utflykter på vänern.
ryds eller en uttern i samma storlek skulle funka men de är dock lite dyrare

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Du kan alltid ge pengarna till FI och låta Gudrun Schyman bränna dom på grillen.....

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Sitter också och letar båt, började kolla runt 20k men är nu uppe i 30-40k. I den prisklassen kan man hitta en del fina båtar om man har lite tålamod.

För 20-30k skulle jag kolla på Winth 485 eller Ryds Hajen.

Örnvik 510 är ju en bra båt efter vad jag kunnat läsa mig till, men tycker den ser så sjukt tråkig ut. Som att köra Yamaha 600 Diversion från 90-talet ungefär....

Annars kanske denna kunde va något? http://www.blocket.se/ostergotland/Vator_15_DL_28382704.htm?ca=5&w=3

*Edit*

Denna går säkert att pruta ner 5000:- http://www.blocket.se/dalarna/Vator_15_dl_DC_28111883.htm?ca=5&w=3

Last edited:

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
har nu bestämt mig för att vänta till våren, spara ihop lite pengar och lägga lite mer på en båt! 30-40 laxar.

Blir en HT av nåt slag så att man kan övernatta nån natt. Kollat mycket på Örnvik 510 och 550.

Tips mottages tacksamt på fler att hålla ögonen på!

Sitter också och letar båt, började kolla runt 20k men är nu uppe i 30-40k. I den prisklassen kan man hitta en del fina båtar om man har lite tålamod.

För 20-30k skulle jag kolla på Winth 485 eller Ryds Hajen.

Örnvik 510 är ju en bra båt efter vad jag kunnat läsa mig till, men tycker den ser så sjukt tråkig ut. Som att köra Yamaha 600 Diversion från 90-talet ungefär....

Annars kanske denna kunde va något? http://www.blocket.se/ostergotland/Vator_15_DL_28382704.htm?ca=5&w=3

*Edit*

Denna går säkert att pruta ner 5000:- http://www.blocket.se/dalarna/Vator_15_dl_DC_28111883.htm?ca=5&w=3

Bra!:tummenupp
Vi går mot samma mål. Håller med om att den ser tråkig ut, men verkar vara ett säkert kort och jättepraktisk. Förväntar mig inge lyxkryss för dom pengarna utan har bestämt mig för att gå på säkert kort, kända och bra byggen.

Finns en båtmodell som heter havsrocka, dom brukar man kunna få under 30k. Ett exempel: http://www.blocket.se/stockholm/Havsrocka_ht_med_nyservad_80HK_Merc__Byte_27677979.htm?ca=5&w=3

Den såg inte helt dum ut! Tack för tipset.:krama

Borde döpa om tråden till BÅT 2011!:fyllisar

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende