Köpråd beg. Hayabusa ? SÖKES ! - Tips o Tänkvärt ...

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
Hej !

Fråga : Vad bör man tänka på inför köp av beg. Hayabusa ?

* Svaga punkter ?
* Årsmodell ?
* Typfel ?
* Motor ?
* Låda ?
* Chassi ?

"Kan" man lämna till mc-firma för Test , inför ev. köp ?
( Isåfall - vilken ? Är det en vettig ide, över huvud taget ? )

Den som haft ´busa några år är MKT välkommen att berätta om erfarenheter !

Ha de ! :)
Mvh.
´ G ´
 

Gabor

Guest
MostWanted_NKPG skrev:
köp sporthoj istället för en tourer :p

Intressant inlägg från en som inte ens har en sporthoj själv...(såld?)

Kolla om kamkedjesträckaren är bytt och att kopplingen inte hugger eller slirar.
Annars är det ägarens attityd, välvårdad hoj och servisar skötta, sånt kan man se direkt.
Kolla sedan hojen som vilken hoj som helst.
Bilprovningen kan hjälpa dig som opartisk testare av hojen du är intresserad av. :tummenupp
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
MostWanted_NKPG skrev:
köp sporthoj istället för en tourer :p
Jaha, se där. Det var ju lite roligt.
Ha ha.
Så, då var det avklarat.


Jag tackar för "tassen´s" inlägg. >
> Är kamkedjesträckaren en svag punkt på ´busan ?
> Är kopplingen en svag punkt på ´busan ?
( - eller är det mer allmänt kloka råd om vad man bör kolla ? )

Tyvärr är jag lite skeptisk till SBPs´kunskaper om hojar.. :rolleyes:

Komigen ! :)
Skriv mer !!
Tacksam för alla tips o råd ! :tummenupp

Mvh .
´ G ´
 

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
Även jag hoppas att det finns lite tips och råd man kan ta del av. Funderar på att köpa mig en till hoj och busan verkar trevlig.
Förresten, har du sett den här sidan?
http://www.hayabusa.nu/
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Kom igen nudå. Kom med lite kreativa kommentarer. Har också sneglat lite på busor. Vill egentligen ha en Gixxer turbo men vad fasen...man måste ju titta på alternativ också.

:tomten
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
kk74 skrev:
Även jag hoppas att det finns lite tips och råd man kan ta del av. Funderar på att köpa mig en till hoj och busan verkar trevlig.
Förresten, har du sett den här sidan?
http://www.hayabusa.nu/
Tack ! för det tipset ! - nä , den hade jag inte sett.
.


GixxerJensa skrev:
sjysst sida!
vad sägs om två busamotorer ihopbyggd till v8!
- som den dom bygger till Radical ?

Kolla : http://www.radicalmotorsport.com/news_folder/v8_assy/index.php :

sm_DSCN0003.jpg


Nja..
Inget för hojar , helt enkelt.

Enlare, billigare, och framförallt lättare m Turbo.
( Exempelvis från våra Svenska experter uppe i Norrland : MC-Express - länk )

Bild : http://www.mc-xpress.com/images/hayabusa 01.jpg

Mvh .
´ G ´

Edit : bildlänken va fel > fixat.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
GuBe2 skrev:
Tack ! för det tipset ! - nä , den hade jag inte sett.
.



- som den dom bygger till Radical ?

Kolla : http://www.radicalmotorsport.com/news_folder/v8_assy/index.php :

sm_DSCN0003.jpg


Nja..
Inget för hojar , helt enkelt.

Enlare, billigare, och framförallt lättare m Turbo.
( Exempelvis från våra Svenska experter uppe i Norrland : MC-Express - länk )

Bild : http://www.mc-xpress.com/images/hayabusa 01.jpg

Mvh .
´ G ´

Edit : bildlänken va fel > fixat.

Den moroten verkar ju vara en dräpare redan som standard, och inte mist med turbo. (Hur håller dom med över 300 hk? :brinnerup) Tänk vad man kan göra med två!! :kär
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
PacMan skrev:
(Hur håller dom med över 300 hk? )
300 hk ?
Tja , MC-EXPRESS har ju passerat 630 hk . . .
V-8an dom bygger t Radical projekteras få 350 - 400hk. - Utan Turbo.


Har vi glidit iväg från min fråga om

Tips o Tänkvärda råd inför köp av beg Hayabusa !?

Hallå ?

Någon ?


Mvh.
´ G ´
 

swekat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Eken
Hoj
Busa ,, vad annars ???
PÅ 99-00 kankedjesträckaren ska va bytt ... i övrigt vad man
normalt kollar på hojar ... Haft min 00:a i 4 mån nu .... kunde inte vara
nöjdare !!!!

Var försiktig med högerhanden i början bara :hihi .....
 

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
swekat skrev:
PÅ 99-00 kankedjesträckaren ska va bytt ... i övrigt vad man
normalt kollar på hojar ... Haft min 00:a i 4 mån nu .... kunde inte vara
nöjdare !!!!

Var försiktig med högerhanden i början bara :hihi .....
Hur är den att åka långt på?
Att åka långt och ev. ta några turer ut i Europa är det jag mest har tänkt ha den till om jag köper någon.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
GuBe2 skrev:
300 hk ?
Tja , MC-EXPRESS har ju passerat 630 hk . . .
V-8an dom bygger t Radical projekteras få 350 - 400hk. - Utan Turbo.


Har vi glidit iväg från min fråga om

Tips o Tänkvärda råd inför köp av beg Hayabusa !?

Hallå ?

Någon ?


Mvh.
´ G ´

Jodå, det känner jag till, men sådär värst driftsäker är den nog inte. :rolleyes:
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
GuBe2 skrev:
Tack ! för det tipset ! - nä , den hade jag inte sett.
.



- som den dom bygger till Radical ?

Kolla : http://www.radicalmotorsport.com/news_folder/v8_assy/index.php :

sm_DSCN0003.jpg


Nja..
Inget för hojar , helt enkelt.

Enlare, billigare, och framförallt lättare m Turbo.
( Exempelvis från våra Svenska experter uppe i Norrland : MC-Express - länk )

Bild : http://www.mc-xpress.com/images/hayabusa 01.jpg

Mvh .
´ G ´

Edit : bildlänken va fel > fixat.

Precis exakt! Den menade jag...v8 hoj kanske kan va nåt :D
 

swekat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Eken
Hoj
Busa ,, vad annars ???
Att köra långt på busan ....

Helt perfekt ... det var faktiskt just därför jag köpte den ...
helt ok att få en monstermaskin och schysst utseende
på köpet men det var vägegenskaper och ergonomi som
fällde avgörandet för mig.

Har kört 700 mil sen 15 juni utan antydan till "babianröv"...
Även frugan sitter kanonbra därbak säger hon.

/swekat
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Oljepumpen kan skära på 99or (visst r det väl pumpen?) och då rasar veven. Annars känner inte jag till några barnsjukdomar, ruskigt bekväm och trevlig moppe, funderar faktiskt på att köpa en själv. Man får väl försöka tänka bort de där extra 50 kilona. Men den är rätt smidig ändå trots fetman.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kamkedjesträckaren skall vara bytt på garantin. Om inte så är det risk för motor ras. Min gammla busa lever inte längre tack vare det :(
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
OLJEKYLD GSXR skrev:
Oljepumpen kan skära på 99or (visst r det väl pumpen?) och då rasar veven.
bebbe skrev:
Kamkedjesträckaren skall vara bytt på garantin. Om inte så är det risk för motor ras. Min gammla busa lever inte längre tack vare det
swekat skrev:
PÅ 99-00 kankedjesträckaren ska va bytt ...

TACK !

Bra !

Nu börjar det kännas som man får lite lite hum om saker o ting med denna "överviktiga moppe".

Det är alltså kamkedjesträckaren och oljepumpen på MY-99 + MY-00
man ska ha örnblicken på ? :3freak

På Bike.se nämndes en engelsk tidning som körde långtest på en ´Busa :
> den hade tydligen nåt knas m bränslefiltret ,
vilket i sin tur hade gjort att spridarna hade pajjat.
( Tycker det låter... eh... märkligt :va ) . Nån som vet vikken tidning ?
Eller vet nåt mer om det felet ? Vanligt ?

Tack igen !

Skriv mer ! :)

Mvh .
´ G ´
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Som många tidigare har sagt så är den stora biten kamkjedjesträckaren. Den byttes på garantin ut till en hydralisk. Man kan kika in bakom höger sidokåpa så ser man den.
Oljepumpen har jag ite hört talas om ?

Det där med bränslepumpen är att den avger en del avlagringar. Det är inte mycket på mågot sätt, och en rengörning varje år löser problemet. Det som händer om man inte gör rent pumpen och filtret är att den går sämre och sämre.

Hur som helst är det en kanonhoj. Jag är hur nöjd som helst.
Den kräver dock en erfaren hand....
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Positivt +++++: Extremt stadig i alla farter, förmodligen för att den är vindtunnelutformad, med Öhlinare så blir den bättre även när det svänger. (utan att vara dålig från början)
Vridet, det skjuter på bra på alla vxl i alla farter.(tills man vänjer sig)

Negativt- - - - : Bromsarna räcker inte till (tyngden),
jobbigare att köra än en 1000, pga av att det är längre fram till styret, man hänger mer.(har ej mätt men så kändes det iaf. när jag hade bägge samtidigt)
Inte så bra att skjutsa på, bakre sadeln lutar framåt och kräver lite mer jobb av den som sitter bak jmfr med 1000 som är mer vågrät. Sadeln är lite halare vilket också bidrar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top