sandstream
Guest
Vet inte om jag är ute och cyklar men har vi inte en norsk medlem som dels har en av de vassate icke turbo busorna i världen och som dessutom kan det mesta om Suzuki? Minns inte namnet bara....
sandstream skrev:Vet inte om jag är ute och cyklar men har vi inte en norsk medlem som dels har en av de vassate icke turbo busorna i världen och som dessutom kan det mesta om Suzuki? Minns inte namnet bara....
Mawerick skrev:Kanske skall klargöra att det jag menar med ape kamkedjesträckaren är att den inte kan "backa"...även jag har sett och hört talas om att kamkedjer som gått av trots att dom har haft ape:n, men aldrig hört talas om att nån har "kuggat över" vilket jag menade.... håller helt å fullt med yngve i att fel justerad ape är livsfarligt för kamkedjan...för hårt = för hård belastning vilket resulterar i att den går av=dyrt (ulf) för löst = då kan den kugga över = dyrt
måste dock tilläga att jag vet två killar som har kuggat över med sina busar (en 03 och en 04)..
Förklaringen vi fick var att under längre whellie åkande ( vilket de gillar och gör bägge två ) kan pumpen suga torrt i sumpen vilket resulterade i att trycket minskade till sträckaren och kedjan lyckades kugga över, fick då besked på att även att om du har dåligt med olja i motorn och gjorde hårda gaspådrag (0-250 typ) fram o tillbaka så finns det en risk att de kunde suga torrt (chanserna ökar nog om man monterat high volume oljedrev i motorn) men detta gäller juh nästa alla hojar.
Hur man kollar spänningen av kamkedjan...kan man inte själv så vidare inte man har stor kunskap om hur det ska se ut och hur det funkar och har tid att riva motorn på högersidan ...hehe.. men sitter det en ape sträckare kan det vara smart att fråga vem som monterat in den och även fråga om oljedrevet.
( ska fixa fram en bild på min så du vet vad du ska titta efter )
Håller med yngve...ecu är mycket bättre på 02-04 då den bland annat är direktverkande på spridarna som enligt mig själv ger en mycket snabbare respons från gashandtaget, men detta märker man nog bara om man har kört äldre buse tidigare eller liknande insprutarhoj
Yngve..... har du någon erfarenhet av turbo busar..... ska klassa upp till pro street bike nästa år och leker lite med tanken på en dubbel turbo busa....0,4bar i start och sedan mata på med 0,7bar...skulle gärna byta lite ideer med dig på detta ämnet....(ursäkta spamet men yngve kan vara svår att få tag i)
.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |