Köpråd beg. Hayabusa ? SÖKES ! - Tips o Tänkvärt ...

sandstream

Guest
Vet inte om jag är ute och cyklar men har vi inte en norsk medlem som dels har en av de vassate icke turbo busorna i världen och som dessutom kan det mesta om Suzuki? Minns inte namnet bara....
 

Mawerick

nu även turboladdad version
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Åhus
Hoj
Hayabusa
köpa busa

Hallå ja...
Köpte min busa aug-99 och har följande att säga om det hela..
JAG KAN INTE BLI MER NÖJD!!!
Kamkedjesträkaren....skit i alla uppgraderingar...köp en manuell från APE...denna kamkedjesträckare KAN INTE BACKA!!....även den uppgraderade hydral/mekaniska kan nämligen backa!!! tryck delen är för svag och skulle det minsta lilla hända med oljepumpen eller oljan så släpper trycket så kan skiten kugga över=dyrt

Bromsarna....släng orginal beläggen i soporna och köp EBC superbike belägg istället...dom mattas inte för något, har själv hårdtestat mina och med stålspunna bromsslangar finns det inget som slår dem på fingrarna, har efter mycket testande bara kunnat konstatera att dom vägrar att mattas!!

bränslepumpen...vet ej så mycket om den då jag har -99:an...dock ska man vara noga med att hålla koll på sträckningen av slangen när man lyft tanken så den inte hamnar fel, värmen från motorn kan få slangen att sugas ihop vilket gör att den inte startar!

Kopplingen....Jag säger bara Suzuki...denna orginal koppling tycks tåla allt MEN...99 till 01 har en koppling som är javligt svår att slira hårt..jag kör själv dragracing med min busa och har fått byta några delar till 02-04:ans delar pga att kopplingen bara slirade cirka 3 sek och sen hugger...provade allt med varv och dränkning av kopplinge och inget funkade, byttade då innersta lamellen + att jag satte i en typ bricka + vågbricka och abrakadabra...kopplingen gick att slira med...
http://www.ronayers.com/fiche/300_0306/clutch_model_k2_k3/clutch_model_k2_k3.cfm delarna jag pratar om är 13 14 15

jag har också hört att det finns folk som fått problem med att kopplingen börjar slira... detta gjorde min också uder körning i bänk och felet visade sig vara beläggningar på stålskivorna....förmodligen kom denna beläggning från nån typ av konserveringsolja som suzuki använder vid montering av resten av motorn som sen satte sig på stålskivorna, vi hittade spår av detta i hela motorn...bara att torka rent med bräklin? ihop med skitet och köra utan att kopplingen släppte

ang att skjutsa och så vidare...allting funkar men kan ju hålla med om att sadelvinkeln där bak e lite tossig...lätt hänt att man får besök i förarsadeln om personen därbak inte e beredd på en hårdare inbromsning!

om det är mer du undrar över så bara fråga eller pm:a så ska jag svara så gott jag kan och lycka till med hojjakten nu!! // Jocke
 

GuBe2

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Himla secondhand :-/
Amen asså . . .

Tack å JÄTTETACK ! Alla !

Mawerick ( Jocke ) ,
Göran ,
Gixxer 1000 ,
bebbe ,
OLJEKYLD GSXR ,
swekat ,
GixxerJenka ,
PacMan ,
tassen
. . . .

* credlistan rullar till final-musiken ur StarWars * :klappar ;-)

Uppriktigt menat : :tummenupp

Genom denhär sidan...
http://www.hayabusa.nu/

har jag åxå hittat denhär sidan...
http://www.hyp4r.com/hayabusa/

... där finns bl.a. "polls" om vilka probs Busa-ägare haft med sina hojar.

Men ni har täckt in så gott som ALLA probs som kom upp där !
flag_Sweden.gif
:)
High Class !

:rolleyes: HUR GÖR MAN DÅ, RENT KONKRET ? :rolleyes:
Vi tänker oss såhär :
Man har läst annonsen, ringt och frågat, åkt dit och tittat, åsså startat upp den..
( Om det rasslar om den fattar vem som helst att man ska va misstänksam , MEN : )

- förutom att "kika in bakom höger sidokåpa så ser man" (kamkedjesträckaren) , som Göran skrev ,
hur kollar man bakramsbrott, kamkedja, bränslepump, och ja, vad vi nu har samlat ihop och "listat" ?

Har ju mekat en del i min dar, o tummarna sitter normalt, men
jag tycker det är smartare att va ödmjuk o fråga lite för mycket
än att va tvärsäker o fråga för lite !

Lämna den för test hos nån Mc-firma ? Isåfall - vilken (tips) ?

Tack igen ! Ha´re gott !
Mvh.
´ G ´

P.S. Jag har skitdålig ekonomi - det är därför det är så viktigt att jag inte köper fel / går på en nit ( bara så ni festår ) D.S.
.
 
Last edited:

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Du kan ju alltid ta med dig en som är van att köra en Busa. Man känner rätt snabbt om den hojen går bra jämfört med sin egen.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
sandstream skrev:
Vet inte om jag är ute och cyklar men har vi inte en norsk medlem som dels har en av de vassate icke turbo busorna i världen och som dessutom kan det mesta om Suzuki? Minns inte namnet bara....

Talking about me? TALKING ABOUT MEEEEE???? :)

Jeg er ikke enig med Maveric om kmkjedestrammeren.
Gen 3 med oljetryck er BATTRE enn APEs manuelle ( Dvs APE kan være like god hvis den er rett justert MEN den kan være mycket dårligere også..

De aller fleste Roadrace teamene bruker Suzuki orginal CCT.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Fråga : Vad bör man tänka på inför köp av beg. Hayabusa ?

* Svaga punkter ? 99,00 och 01 kan ha spruckne bakrammer
* Årsmodell ?
* Typfel ? Bakramme, CCT, Bensinfilter,
* Motor ? Hur stark som helst
* Låda ? 99-00 kan ha problem med hardingen på vackelspaker
* Chassi ? Ingen kjente problemer

Div :
Ryckutjamner til bakdrev kan sprikke.
Gaffeltettinger går med jamne mellomrom ( wheelies ??? :) )

Battre ECU på 02-03-04
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Hade en APE på min -99,kamkedjan small ändå(26000:). Kanske dåligt justerad. Enligt en del är den för stum för Busan, hade nog valt original.
Väljer du en -01 eller nyare är dom rätt skottsäkra. Hallelulja vilken spis. :tummenupp
 

Mawerick

nu även turboladdad version
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Åhus
Hoj
Hayabusa
busa

Kanske skall klargöra att det jag menar med ape kamkedjesträckaren är att den inte kan "backa"...även jag har sett och hört talas om att kamkedjer som gått av trots att dom har haft ape:n, men aldrig hört talas om att nån har "kuggat över" vilket jag menade.... håller helt å fullt med yngve i att fel justerad ape är livsfarligt för kamkedjan...för hårt = för hård belastning vilket resulterar i att den går av=dyrt :rolleyes: (ulf) för löst = då kan den kugga över = dyrt :rolleyes:
måste dock tilläga att jag vet två killar som har kuggat över med sina busar (en 03 och en 04)..
Förklaringen vi fick var att under längre whellie åkande ( vilket de gillar och gör bägge två ) kan pumpen suga torrt i sumpen vilket resulterade i att trycket minskade till sträckaren och kedjan lyckades kugga över, fick då besked på att även att om du har dåligt med olja i motorn och gjorde hårda gaspådrag (0-250 typ) fram o tillbaka så finns det en risk att de kunde suga torrt (chanserna ökar nog om man monterat high volume oljedrev i motorn) men detta gäller juh nästa alla hojar.

Hur man kollar spänningen av kamkedjan...kan man inte själv så vidare inte man har stor kunskap om hur det ska se ut och hur det funkar och har tid att riva motorn på högersidan ...hehe.. men sitter det en ape sträckare kan det vara smart att fråga vem som monterat in den och även fråga om oljedrevet.
( ska fixa fram en bild på min så du vet vad du ska titta efter )

Håller med yngve...ecu är mycket bättre på 02-04 då den bland annat är direktverkande på spridarna som enligt mig själv ger en mycket snabbare respons från gashandtaget, men detta märker man nog bara om man har kört äldre buse tidigare eller liknande insprutarhoj

Yngve..... har du någon erfarenhet av turbo busar..... ska klassa upp till pro street bike nästa år och leker lite med tanken på en dubbel turbo busa....0,4bar i start och sedan mata på med 0,7bar...skulle gärna byta lite ideer med dig på detta ämnet....(ursäkta spamet men yngve kan vara svår att få tag i)

GuBe2....om det e något annat du undrar över så tveka inte ... slå en signal på antingen 0739/137245 eller 044/242145 så svarar vi så gott vi kan.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Lite OT nu kanske, men kan nån bara lite snabbt förklara hur en "vanlig" kamkedjesträckare, som t.ex. på min Kawa från 89 fungerar. Är det i regel oljetryck som gör att kedjan sträcks, och behöver man i så fall justera en sådan sträckare? Verkar vara mycket snack om att man inte ska skruva ut sträckaren igen, när den väl är på plats. Varför? :va
 
Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Mawerick skrev:
Kanske skall klargöra att det jag menar med ape kamkedjesträckaren är att den inte kan "backa"...även jag har sett och hört talas om att kamkedjer som gått av trots att dom har haft ape:n, men aldrig hört talas om att nån har "kuggat över" vilket jag menade.... håller helt å fullt med yngve i att fel justerad ape är livsfarligt för kamkedjan...för hårt = för hård belastning vilket resulterar i att den går av=dyrt :rolleyes: (ulf) för löst = då kan den kugga över = dyrt :rolleyes:
måste dock tilläga att jag vet två killar som har kuggat över med sina busar (en 03 och en 04)..
Förklaringen vi fick var att under längre whellie åkande ( vilket de gillar och gör bägge två ) kan pumpen suga torrt i sumpen vilket resulterade i att trycket minskade till sträckaren och kedjan lyckades kugga över, fick då besked på att även att om du har dåligt med olja i motorn och gjorde hårda gaspådrag (0-250 typ) fram o tillbaka så finns det en risk att de kunde suga torrt (chanserna ökar nog om man monterat high volume oljedrev i motorn) men detta gäller juh nästa alla hojar.

Hur man kollar spänningen av kamkedjan...kan man inte själv så vidare inte man har stor kunskap om hur det ska se ut och hur det funkar och har tid att riva motorn på högersidan ...hehe.. men sitter det en ape sträckare kan det vara smart att fråga vem som monterat in den och även fråga om oljedrevet.
( ska fixa fram en bild på min så du vet vad du ska titta efter )

Håller med yngve...ecu är mycket bättre på 02-04 då den bland annat är direktverkande på spridarna som enligt mig själv ger en mycket snabbare respons från gashandtaget, men detta märker man nog bara om man har kört äldre buse tidigare eller liknande insprutarhoj

Yngve..... har du någon erfarenhet av turbo busar..... ska klassa upp till pro street bike nästa år och leker lite med tanken på en dubbel turbo busa....0,4bar i start och sedan mata på med 0,7bar...skulle gärna byta lite ideer med dig på detta ämnet....(ursäkta spamet men yngve kan vara svår att få tag i)

.

Har aldri hørt at en orginal Gen3 CCT har kuggat over før... den har jo en mekanisk "back-stop" og oljetrykket er jo kun for å hjelpe fjaderen å stramme.

Since my SVORSK are quite bad I try to answer in English :) I have NEVER heard about a generation 3 CAm Chain Tensioner gone bad. The Gen 3 are a gen 2 with oil pressure to HELP it tighten UNTIL the positive stop "flapper" reaches the next notch. I find it quite hard to belive that the CCT are to blame.

During looooong weehlies the oil stravation that occures are more likely to damage the main bearings on cyl no 1 and 2 ( because of the way the oils circulates in the engine its almost always Main bearing and Rod bearing for the second cylinder who first shows signs of lack of oil ).

Tell your friends to use a Honda for wheelies because who cares if another Honda blows up......:):):

Back to Norwegian:

Har bare kjørt 3 stk Hayabisa turbo. Har ingen formening om turbo annet enn at de står på listen om 2 år.......:)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Problemet med hayabusas kamkedjestrul är att styrningen som ska hålla kedjan runt vevaxeln är ALDELES för dålig den typen av kedja som används
en så kallad hyvokedja (vet inte hur det stavas) har används i många år och på många hojmodeler och har aldrig varit till nåt problem som på busan med kamkedjebrott mm

Grejen är att när kedjan vill klättra på det lilla drevet på vevaxeln
så blir den naturligtvis alldeles för spänd och går av
alternativt kuggar över till nästa

detta problem existerar inte alls på exempelvis 1000R en
vilket säkert alla som har försökt lägga i kammarna på busan respektive 1000 motorn

Problemet kanåtgärdas till viss del genom att skimsa den främre kamkedjelöparen så den kommer närmre vevaxeln detta gör att kedjan ej kan kugga på veven och märks tydligt när man lägger i kammarna


Jag har även konstruerat en ny löpare som ska monteras runt lilla drevet på vevaxeln och verkligen hindra kedjan från att klättra

Dock har jag inte hunnit sätta den i produktion ännu

( måste ha tag på rätt sorts plastmatrial till slitpucken)



Peter
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top