Men jag vill inte att den enbart ska funka för skogen. Vill gärna kunna utforska längre sträckor med hinder som terräng.
Som alternativ är jag intresserad av en sk "stugmoppe". Förr innebar det oftast en gammal 125:a, typ Yamaha RD, Suzuki GP/GT, eller liknande. Såna kunde man köpa för några tusenlappar fram till för ett par år sedan. Sånt har tyvärr försvunnit helt, antingen är de originalrenoverade i samlarskick för 25-30.000kr, eller så är det totala rishögar i närmast hopplöst skrotskick men kostar ändå oftast över 10000. Att hitta en stugmoppe idag är ett drygt jobb, minst sagt.
Hur är det med en tidig Kawasaki KLE500, funkar den på lite allmän grusväg/skogsväg/asfalt?
Har någon haft en eller kört en?
De kostar ju nästan inget, har 21" framhjul, väger 190 någonting i våtvikt och har ändå 44 hästar /41 Nm .
En XT600 från 90-talet har ju 21" framhjul, väger 170 någonting i våtvikt och har 45 hästar /50 Nm.
Jag hade en gång i tiden en Xtz660.
Inte så rolig, men den tuffar på fint och framförallt har den 20-literstank som gör att man kan tuffa väldigt länge, och åka helt vilse utan att oroa sig över soppan.
En på så vis härlig upptäckarmaskin som gav mig goda upplevelser.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |