Köpråd Compound pilbåge

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har blivit sugen på att köpa en schysst pilbåge, sköt en hel del när jag var liten och tyckte det var jättekul.

Ska inte tävla seriöst utan vill bara ha en schysst båge som man kan ha skoj med, gärna bra tryck i den så klart.. Hittade dessa två och undrar om det kan vara något att satsa på? Har tänkt mig att lägga max 2000:- på bågen o sen tillkommer pilar i kolfiber.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Gladiator_Compoundbage_inkl_frakt_29795638.htm?ca=5&w=3

http://cabom.se/produkter/pilbagar-mm/compound-bagar/cobra-compoundbage,20310202

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Du är medveten om att för dom pengarna kommer du få skräp? Bra. Att sedan köpa kolfiberpilar för lite hobbypangande känns extremt onödigt. Coolt men onödigt. Köp bra alupilar istället och lägg mellanskillnaden på en bättre båge.

Heh. Det har hänt lite sedan jag höll på. :dregla
5989914-origpic-20d504.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan ska man ha rätt styvhet på pilarna för bågen med, det är inte bara att köpa en hög med pilar. ;)

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Inte klokt vad det utvecklats. När jag höll på med jaktskytte i början av 90-talet var det märken som Hoyt, Pearson, Browning, Jennings etc etc. När nu en polare fick för sig att börja igen såg jag till min förvåning att SAMTLIGA märken tycks vara borta och har ersatts av helt okända märken, och bågarna ser helt galna ut. På bara ca 20år!!

Tänk om det samma hade hänt på mc-fronten :3freak

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Inte klokt vad det utvecklats. När jag höll på med jaktskytte i början av 90-talet var det märken som Hoyt, Pearson, Browning, Jennings etc etc. När nu en polare fick för sig att börja igen såg jag till min förvåning att SAMTLIGA märken tycks vara borta och har ersatts av helt okända märken, och bågarna ser helt galna ut. På bara ca 20år!!

Dom flesta finns fortfarande.
http://www.hoyt.com/
www.benpearson.com/

Jennings ligger numer under Bear Archery.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Du är medveten om att för dom pengarna kommer du få skräp? Bra. Att sedan köpa kolfiberpilar för lite hobbypangande känns extremt onödigt. Coolt men onödigt. Köp bra alupilar istället och lägg mellanskillnaden på en bättre båge.

Bågarna runt 2000:- ligger ändå på över 60lbs och enligt dom som säljer dom är det endast kolfiberpilar som klarar av den kraften upprepade gånger?

Som du säger har det hänt en del på 20 år, men du anser trots det att den första bågen jag länkade till är bara skräp? Ska som sagt inte tävla med den men vill inte köpa något som är dåligt heller.... Har ni förslag på bra begagnade bågar för runt 2k som ett alternativ till denna?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Som du säger har det hänt en del på 20 år, men du anser trots det att den första bågen jag länkade till är bara skräp? Ska som sagt inte tävla med den men vill inte köpa något som är dåligt heller.... Har ni förslag på bra begagnade bågar för runt 2k som ett alternativ till denna?

Min båge låg på 65 pound och jag körde alupilar rätt länge utan några som helst problem men visst.. Det är bara fördelar, om man bortser från prislappen, med kolfiberpilar.

En tretusing för det här paketet känns rätt prisvärt.
http://www.blocket.se/goteborg/Pilbage_paket__Compound__Camo__38227113.htm?ca=11&w=3

[EDIT] En fråga: Vet du vilken draglängd du har?

Noterade nu att det var Cabom.se som du länkade till och den handlaren skulle jag verkligen inte rekommendera. Dom har ett otroligt dåligt rykte inom en annan hobby jag sysslar med.

Last edited:

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nyheter
CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser