Köpråd Daytona/CBR

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
En liten italiensk räcer.
Daytonan är en trevlig hoj och som andra sagt trevlig på banan. Dock tyckte jag att det efter ett tag blev besvärligt att köra runt i stan och att bara köra småturer med den. Sittställningen är krävande och jag är också 182 cm lång.

Jag köpte därför en Street Triple som i princip är samma hoj, men utan kåpor. Jag gillade inte Streeten utseendemässigt när jag köpte Daytonan, men efter att ha dammat av mina drömmar med Daytonan så fick den ge vika för en mer praktisk hoj som åtminstone jag t.om. kör snabbare runt banan med :) Men det säger kanske mer om mina skillz än om hojen.

wmb

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Hoj
Bandit 1200, dt125 LC
Daytonan är en trevlig hoj och som andra sagt trevlig på banan. Dock tyckte jag att det efter ett tag blev besvärligt att köra runt i stan och att bara köra småturer med den. Sittställningen är krävande och jag är också 182 cm lång.

Jag köpte därför en Street Triple som i princip är samma hoj, men utan kåpor. Jag gillade inte Streeten utseendemässigt när jag köpte Daytonan, men efter att ha dammat av mina drömmar med Daytonan så fick den ge vika för en mer praktisk hoj som åtminstone jag t.om. kör snabbare runt banan med :) Men det säger kanske mer om mina skillz än om hojen.
Låter lite illavarslande med små turer. Åker ofta en kort sväng för att dämpa suget.

Å andra sidan finns en 690 Duke -14th i familjen som säkert passar bättre till det ändamålet

Känns som att jag får erkänna mig besegrad och låta förnuftet bestämma framför ögonen eftersom krävande körställning är återkommande ämne

Är CBR RR BARA lite bättre, eller betydligt bättre på den punkten ?

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
En liten italiensk räcer.
Låter lite illavarslande med små turer. Åker ofta en kort sväng för att dämpa suget.

Å andra sidan finns en 690 Duke -14th i familjen som säkert passar bättre till det ändamålet

Känns som att jag får erkänna mig besegrad och låta förnuftet bestämma framför ögonen eftersom krävande körställning är återkommande ämne

Är CBR RR BARA lite bättre, eller betydligt bättre på den punkten ?

Självklart ska du inte låta förnuftet bestämma, alla måste prova för egen del. Hade jag aldrig köpt min Daytona hade jag säkert fortfarande gått och suktat efter en. Det som inte funkade så bra för mig, kanske fungerar alldeles utmärkt för dig :)

Tycker nog att CBR:n känns lite snällare i sin ergonomi än Daytonan, jag har dock bara kört den två gånger. Däremot skapar den hojen inga som helst ha-begär hos mig. Men som sagt, smaken är som baken...

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Däremot skapar den hojen inga som helst ha-begär hos mig. Men som sagt, smaken är som baken...

Kört hoj i i 15 år och haft typ alla "Japps" märken...
Efter byte till Triumph lär ingen "jappse" skapa något ha-begär hos mig mer iaf.
Ljudet och gången i Trajor är helt klart unik.

Min röst går till Daytonan just därför.

https://www.youtube.com/watch?v=vZhNv3ThdlI

Ganska bra liten film om man inte sett den innan.

"This is not a bike...this is a nuclear warhead - clinically precise and brutally efficient"

Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Den där videon var rejält upphetsande

Killen som kör har jag för mig jag läste är en av Indiens bästa förare..
Alltså borde han ha en viss erfarenhet av andra med..ingen "jag-tycker-för-jag tror-och-läst" snubbe...
Men vad vet jag...har en Street inte Daytona...men visst har jag provat en ...

Last edited:

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Hoj
Daytona 675 -10
Hej,

Ska kika på en Daytona 675 -07 4900mil. Är enligt säljaren välskött av honom och föregående ägare (som alltid när man köper beg bil och mc :) ). Har haft 675 tidiagre så vet hur den skall kännas. Dock hade jag en 10'a men det ska väl inte vara någon större skillnad på 675 06-12? Vad sk jag kika på/efter? Gafflarna, drivpaket, bromsar det vanliga såklart, men något annat man ska kolla upp på dessa rariteter? Kan vara den snyggaste 600-kubikaren av alla sporthojar som jorden skådat :)

Tack för hjälp!

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Vet inte om det här tillför så mycket men jag köpte en Daytona 2006 för ett år sen för att främst köra bana med. Har även en R1 -98 men den får vara finhoj nu. Jämfört med R1an är det som natt och dag. Daytonan är otroligt "fast" I chassit. Björn Gunnarsson som kört Isle of Man TT och är välkänd här på forumet med sin tråd sa att det är det bästa originalchassit han kört.

Dock får man givetvis ställa om sig när man kör 600/675 jämfört med 1000. Det känns som om hojen gör allt för att det ska gå så långsamt som möjligt. Men det är nog bara min specifika hoj också måste jag vänja mig vid att varva mer. Måste justera så jag inte har så mycket spel i gasen och kolla så växelpinnen verkligen är i rätt läge.

Till sist så är det ju en otroligt snygg hoj :yoparty

Bifogat

• 61281883_10211596056652105_5178043860894351360_o.jpg
    61281883_10211596056652105_5178043860894351360_o.jpg
    453.1 KB · Visningar: 31

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Hoj
Daytona 675 -10
Tack för svar!
Ja bara synen av den gör ju att man vill ha den. Finns ingen snyggare hoj om man bara ser till det estetiska. Det tror jag många skriver under på.
Den jag funderar på är även den schorcher yellow :) :banana

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...