Köpråd, enduro 4-taktare?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
goodfella skrev:
Sant. Men jag tror det lär bli ganska mycket grus-smiskande så det lutar ev. åt en XR400/600. Det verkar vara den vettigaste maskinen av vad jag har har hört.
Sätt inte likhetstecken mellan 400 och 600an.
600an är mycket stakare käns det som, om man åker mycket grus är den roligast, 400an är smidigare och funkar bättre på småstigar och liknade.
Båda är lugna om man jämför mot de moderna stånkorna, de har allt på mellanregisteret och inget på topp alls.
De är väldigt lättskruvade och orsakar få bekymmer, inga massiva servningar behövs.
Men i stället får man klarar sig utan en 10-20 hk och även ha en del mer vikt att släpa på.
 

Pettersson

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Blackeberg
Hoj
KTM 625 SXC -05
Gå in och kika på forumet på www.soe.se har på senaste tiden vart en massa diskutioner om precis det du undrar över.

Självklart tycker jag att du ska köpa en XR400 :yoparty
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
Bingo skrev:
Hmmm... Om du skall ha den till riktig enduro (alltså inte grusvägskörning) och är nybörjare (antyds av din fråga) är en fyrtakts 250 nog ett bättre val. De är betydligt smidigare i skogen och du kommer att köra snabbare och orka mer än på ett större järn. En 450 är ingen lek ute i skogen eller på crossbanan. DEN kommer att köra skiten ur DIG.

250 låter ingenting, men gör dig själv den tjänsten att du provkör båda storlekarna innan du köper en 450. Då kommer du att fatta vad jag menar.

Grabben, det behöver inte vara så!
Jag e 15 och kör 125, och jag kör mer än hälften på min farsas Honda 450 -02 SKIIIT bra hoj...Det går lättare för mig, den e tyngre, så e ja trött orkar jag inte få upp den kanske, men det går SNABBARE enligt varvtiderna, men dra upp den i skogen så! *BLÄÄ* går inte, då tar jag 125an, det e jobbigare io skogen, men lättare på bana, iof har ajg kört cross länge och enligt allla duktiga åkare e jag dukrig, då jag tar alla jag känner lätt + hänger på en 18åring som åkt längre än mig...Men håller med dig fullt att det borde vara lite lättare att börja på en 250f!
 

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
en blå önskas
Bingo skrev:
Hmmm... Om du skall ha den till riktig enduro (alltså inte grusvägskörning) och är nybörjare (antyds av din fråga) är en fyrtakts 250 nog ett bättre val. De är betydligt smidigare i skogen och du kommer att köra snabbare och orka mer än på ett större järn. En 450 är ingen lek ute i skogen eller på crossbanan. DEN kommer att köra skiten ur DIG.

250 låter ingenting, men gör dig själv den tjänsten att du provkör båda storlekarna innan du köper en 450. Då kommer du att fatta vad jag menar.


Håller med fullständigt !!

är det endurå åkning så satsa på något mindre, vill du ha både och så rekommenderar jag en wr 426:a. alldeles perfekt. Med lite ryck så går den upp på bakhjulet på högsta växel, utan koppling alltså :tummenupp !
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Matthew skrev:
Håller med fullständigt !!

är det endurå åkning så satsa på något mindre, vill du ha både och så rekommenderar jag en wr 426:a. alldeles perfekt. Med lite ryck så går den upp på bakhjulet på högsta växel, utan koppling alltså :tummenupp !

Finns det NÅGON modern stånka med något sånär lämplig drevning som inte gör det? :D
 

hilding

mjau
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Talibanreservatet
Hoj
siro
Den kommer direkt från botten men tappar på höga
effekten är på regpappret 29kw
på min,sen är ju vridet lite lägre en på typ din

är inne på min tredje nu,snål som man är:)
(fattig)
 

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
xr 650
Kan rekommendera en xr600. Effekten räcker gott för nybörjaren på grusvägar. På asfalt känns den rätt seg (även om du kan köra ifrån m5or vid rödljusen). Sen så tappar dom inte så mycket i andrahandsvärde som en del andra mer rajsiga maskiner.
 

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Ekeby/Kågeröd
Hoj
- SÅLD -
Köp en WR450 och sätt på detta kit!
big2003915145337yz450f_kit.jpg
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Köpte en XR500R -84 igår... ett gammalt jävla as, men den gick fan bättre än vad jag trodde. Har haft en del hojjar i samma årskull, andra märken men denna går helt klart bäst..

40hk och väger 140kg enligt vägverket, vilket säkert innebär 130kg.
Slangar på 2an utan problem utan koppling men lite ryck...
Startar lätt, känns ganska lätt i skogen om man jämför med husaberg (även nyare faktiskt)

En riktigt bra hojj för dom pengarna, som spöar skiten ur DR500 och troligtvis TT med.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Om det är supermotard du tänkt dig vet jag inte så mycket men här är min åsikt när det gäller enduro:
XR400 anses väl som totalt outslitlig, dock börjar de väl bli lite gamla, svår att hitta landsvägsreggad. XR600 är en klump som passar bäst på grusväg, vanligare som landsvägsreggad . Yamaha:s WRF-modeller kallas ibland för "efterföljaren till XR400" då de är nästintill lika pålitliga men bättre och modernare i skogen, lite för extrem för grusväg, elstart från -03.
250-modellen har egen motor och annan ram, ingen nerstrypt 450 mao.
KTM påstås vara grymt smidiga i skogen, är lite mer klassiska endurohojar i motorkaraktären, påstås vara billiga i reservdelar., 250 4t-modellen sägs vara hopplöst slö utan uppborrningskitet.
crf har haft lite problem med ventilerna, kxf och rmz har haft mycket problem med ventilerna.
Om det är enduroåka som gäller så håller jag med föregående talare, satsa på en 250 fyrtakt som nybörjare om du inte är extremt storväxt, annars blir man bara trött innan det blir roligt. För ren grusvägsåka; många kubik är bra.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top